پیروز رقابت نوروزی احسان علیخانی، علی ضیا و مهران مدیری چه کسی بود؟

کدخبر: ۴۰۰۸۲۴
برنامه های «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی، «فرمول یک» با اجرای علی ضیا و «دورهمی» با اجرای مهران مدیری موفق‌ترین برنامه‌های سیما در لحظه تحویل سال ۱۴۰۰ بودند.
پیروز رقابت نوروزی احسان علیخانی، علی ضیا و مهران مدیری چه کسی بود؟

بهگزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر،  دیگر یک امر بدیهی است که باکس نوروز یا تحویل سال فرصتی ویژه و طلایی برای جذب و افزایش مخاطب تلویزیون است و تلویزیون می‌تواند با طراحی یک کنداکتور ویژه و چیدمان درست مخاطب را در ایام نوروز و حتی بعد از آن درگیر خود کند؛ فرصت ویژه‌ای که بارها با دست کم گرفتن مخاطب به این مثل «آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی» تبدیل شده و هزینه‌های فراوان برای دکور و مهمانان تنها به هیاهویی پوچ تبدیل شده است.

امسال البته برنامه‌سازان در شبکه‌های مختلف تلاش کردند غیر از دکورهای شیک و جلوه‌گرانه سراغ طراحی‌های بیشتر در محتوا هم بروند که البته هنوز هم نمی‌توان عنوان برنامه‌هایی خلاق با ایده‌هایی بکر را به هیچ‌یک از این برنامه‌ها نسبت داد. اما قطعاً در همین وانفسای سختی برنامه‌سازی، تولید و حتی نبود ایده‌های ناب برخی با جذابیت‌های بیشتری دست به کار شدند و از برنامه‌های روتین خود فراتر رفتند.

در زیر با مرور تدارک هر شبکه و برنامه تحویل سال آن به نکات مهم هر یک از این برنامه‌ها می‌پردازیم.

این میان می‌توان با در نظر گرفتن طراحی‌های ویژه دو برنامه «عصر جدید» و «فرمول یک» تلاش‌های برنامه سازان شان را قدر دانست همچنین شبکه نسیم با قرار دادن دو برنامه شاخص ضبطی خود در کنداکتور تحویل سال نگاه ویژه‌تری به این زمان داشت و برنامه‌های تحویل سال دیگر شبکه‌ها می‌توانند در جایگاه‌های بعدی قرار بگیرند.

شبکه یک؛ علی ضیا با فرمولی خوش ساخت‌تر

همانطور که گفته شد طراحان دکور تلویزیون خیلی وقت است این مهارت در تزیین و چیدمان دکورها را به دست آورده‌اند و از همین رو دکور برنامه «فرمول یک» هم از ابتدا توانست چشم‌نواز باشد.

علی ضیا مجری و تهیه‌کننده «فرمول یک» است که این برنامه را در فضایی نوروزی به آنتن برد. وی البته توانست این برنامه را چند پله از برنامه‌های روتین خود که در طول سال پخش می‌شود بیشتر ارتقا دهد و به جای گفتگوهای معمولاً طولانی، مهمانان بیشتری دعوت کند، گپ‌های بیشتری بزند و شوخی و بازی و تست بازیگری داشته باشد.

اگرچه که برخی از همین شوخی‌ها هم شاید از برنامه‌ها و تاک‌شوهایی نظیر جیمی فالن و الن شو و… گرته‌برداری شده باشد و امروز دیگر خلاقیت تازه‌ای نباشد با این حال برنامه را از گفتگوهای صرف و کسل‌کننده خارج می‌کند.

حضور مهمانان کمتر دعوت شده به برنامه‌ها مثل ژاله صامتی هم از جمله ویژگی‌های این برنامه بود. به ویژه حضور امیر آقایی که در چند وقت اخیر کمتر در تلویزیون دیده شده بود و در لحظه تحویل سال در برنامه حاضر شد. او در سخنانش کنایه‌ای هم به کارشناس تلویزیون داشت که گفته بود مردم قناعت کنند و در جواب به او آرزو کرد که سفره‌های مردم پر از گوشت و میوه باشد تا هرچه دوست دارند بخورند.

نکته اذیت‌کننده در برنامه بسته‌های اهدایی به مهمانان بود که به سبک قدیم، لوگو و نام اسپانسر حین اهدای آن‌ها آورده می‌شد.

ضیا در این برنامه هم از خوانندگان و هم از بازیگرانی که دست به خوانندگی زده‌اند دعوت کرد و بازیگرانی مثل سپند امیرسلیمانی، کامران تفتی و روزبه حصاری در بخش‌های مختلف برنامه آوازخوانی کردند و اتفاقاً به جای پلی بک خوانی اجرای زنده هم داشتند.

شبکه دو؛ نیازمند به طراحی متفاوت

اجرای ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۰ شبکه دو به محمد سلوکی و نجمه جودکی سپرده شد. محمد سلوکی اساساً در اجرا کمتر وارد چالش، شوخی، طنازی و جدل با مهمانان می‌شود و بیشتر رویکردی رسمی در گفتگوها دارد و یک خط سیر مشخص را بدون فراز و فرود آن‌چنانی یا حاشیه و جنجال پیگیری می‌کند.

نجمه جودکی مجری زن جوان تلویزیون هم در این ویژه برنامه او را همراهی کرد. جودکی هم بیشتر اجرای برنامه‌های گفتگومحور اجتماعی بر عهده داشته است و طی یک سال اخیر برنامه‌های شبانه و صبحگاهی اجرا کرده است و او هم کمتر اهل چالش یا حاشیه است و در کنار هم قرار گرفتن این دو مجری که حتماً هر دو تبحر و تسلط کافی را دارند اما برنامه‌ای تقریباً روتین به سبک دیگر برنامه‌های تلویزیونی را رقم زد.

بخش مهم برنامه‌های مناسبتی البته نه مجری بلکه کارگردانی و طراحی‌های ویژه است و این برنامه کمتر طراحی ویژه‌ای برای گفتگوها در نظر گرفته بود و با دعوت از بازیگران به گپ‌های روتین و معمولی اختصاص یافته بود. شاید نیاز بود از طرف تهیه کننده، کارگردان یا سردبیر طراحی‌های بیشتری برای یک برنامه عیدانه در نظر گرفته شود. طراحی‌هایی که خلا آن از پوشش مجری تا محتوای خود برنامه را شامل می‌شود و به طور مثال از شال مشکی نجمه جودکی در برنامه نوروزی‌ای که لازم است از رنگ و لعاب بیشتری بهره بگیرد و می‌تواند در همان وهله اول به بدسلیقگی تعبیر شود تا دیگر موارد را در برمی‌گیرد.

این برنامه هم یک بخش موسیقایی داشت که تلاش کرد خوانندگانی از خطه های مختلف ایران در آن حضور یابند.

محمد معتمدی، مرجانه گلچین، زوج محمود پاک نیت و مهوش صبرکن از جمله مهمانان برنامه بودند و در لحظات تحویل سال نیز اسماعیل آذر مجری خوش صحبت برنامه «مشاعره» این تیم را همراهی می‌کرد.

شبکه سه؛ پایان پرهیجان «عصر جدید» با احسان علیخانی

ویژه برنامه «عصر جدید» با یک طراحی ویژه در طراحی دکور، آیتم‌ها، بخش موسیقایی و دعوت از خوانندگان و… در همان استودیو همیشگی روی آنتن شبکه سه رفت. این ویژه برنامه تکلیف خود را از پیش مشخص کرده بود و به فینالیست‌های عصر جدید اختصاص داشت.

قسمت اول این ویژه برنامه که از پنجشنبه شب شروع شد به گفتگوهای احسان علیخانی با فینالیست‌ها اختصاص یافت. شب دوم شب ویژه «عصر جدید» بود که هم فینالیست‌ها با تشریفات و تبلیغات ویژه‌ای مثل هنرمندان فیلم‌های جشنواره فجر به استودیو دعوت می‌شدند و هم هر لحظه بر هیجان رای‌گیری برای فینالیست‌ها افزوده می‌شد. ایمان قیاسی در این شب علیخانی را یاری کرد و به عنوان مجری دوم برنامه ظاهر شد و در بخش‌های مختلف با فینالیست‌های فصل قبلی و مربی‌های برنامه هم گفتگو شد. همچنین چهار داور برنامه مثل سایر قسمت‌ها به برنامه دعوت شدند و حضور آنها هم توانست پیش برنده باشد.

احسان علیخانی در مقام کارگردان «عصر جدید» خوب توانسته است قهرمانان برآمده از دل مردم عادی را برای مخاطب جذاب کرده و سرنوشت آن‌ها را به دغدغه مخاطبان تبدیل کند و شاید همین دلیلی است که تا پایان رای‌گیری در شب معرفی قهرمان حدود ۲۶ میلیون رای برای فینالیست‌های «عصر جدید» جمع‌آوری شد. تعلیق‌ها، شوخی‌ها، جنجال‌ها و… همه موقعیت‌هایی واقعی را در برنامه رقم زد که حتی مخاطبی را که شاید در طی فصل، «عصر جدید» را دنبال نکرده بود تا ۳ بامداد پای برنامه نشاند.

علیخانی شوخی‌های مختلفی با گروه‌ها و مخصوصاً کوچولوهای فرشته‌های نینجا داشت و برخی هم شوخی و جدی‌های او را با گروه‌های مختلف به تبعیض یا شیطنت هم تعبیر کردند مثل گروه «ستاره هشتم» که چند باری علیخانی با جدیت وسط حرفشان پرید و وارد توضیحاتی نسبت به رای‌گیری و دیگر موارد شد.

ویژه برنامه فینال از تنوع زیادی هم برخوردار بود و علاوه بر خوانندگانی که مثل آرون افشار یا گرشا رضایی به استودیو دعوت می‌شدند خوانندگان خود «عصر جدید» هم به اجرا پرداختند و باز در کنار آنها دیگر استعدادهای دیگری مثل علی فریادی استندآپ کمدین «عصر جدید» نیز اجرا داشت و برنامه عملاً توانست مجالی برای بهره‌گیری از استعدادهای خود نیز فراهم کند.

با این حال بیشترین طراحی ویژه علیخانی برای شب فینال بود و گویی روز تحویل سال دست علیخانی در دعوت از چهره‌ها خالی ماند. تنها مهمان مهم این برنامه در زمان تحویل سال علی نصیریان بود که البته و به یقین حضور او یک برگ برنده مهم هم محسوب می‌شد. با این حال مدل برنامه در باقی ساعات به سبکی روتین پیش رفت و حتی بخش‌هایی از برنامه شب قبل مثل اجرای موسیقی عیناً بازپخش شد.

شبکه چهار؛ روتین اما در تکاپو برای متفاوت شدن

برنامه تحویل سال شبکه چهار با اجرای سیدمهرداد ضیایی بازیگر و مصطفی امامی و به تهیه کنندگی میثم محمدحسنی روی آنتن رفت.

شبکه چهار که به شبکه فرهیختگان معروف است و معمولاً به سراغ گفتگوهای حاشیه‌ای و یا سرگرم کننده به سبک دیگر شبکه‌ها نمی‌رود در مناسب‌ها هم همین رویه را حفظ می‌کند. با این حال برنامه تحویل سال این شبکه هم تلاش کرد با رویکرد دعوت از چهره‌های فرهنگی گفتگوهایی متفاوت رقم بزند.

حامد عسگری شاعر از جمله مهمانان این برنامه بود. همچنین کویتی پور مداح که بیشتر در ایام مرتبط با جنگ و دفاع مقدس مهمان برنامه‌ها می‌شود در این برنامه حضور یافت و اتفاقاً لحظات متفاوتی را رقم زده بود. محمد معتمدی خواننده نیز که هم در ویژه برنامه شبکه پنج و هم در ویژه برنامه شبکه دو حضور یافته بود در این برنامه هم حاضر شد و این برنامه طی یک روز و با چهره‌هایی فرهنگی به گپ و گفت پرداخت.

شبکه پنج؛ رضا صادقی مجری‌تر از دو مجری

محیا اسناوندی و وحید رونقی مجریان ویژه برنامه تحویل سال شبکه پنج بودند با این حال رضا صادقی خواننده مطرح پاپ نیز در اجرا این دو را همراهی می‌کرد و حتی گاهی نقشی بیشتر از مجری را در نوع پرسش‌ها ایفا می‌کرد.

رضا صادقی که از شب اول به عنوان میزبان ویژه برنامه معرفی شد در تمام بخش‌های برنامه حضور داشت درحالیکه دو مجری برنامه گاهی حضورشان کمرنگ می‌شد.

در بخش‌های مختلف این برنامه نیز ساره رشیدی استندآپ کمدین «خندوانه» به عنوان یکی از میزبانان حضور داشت تا به نوعی فضایی نمایشی را رقم زده باشد.

گلاره عباسی، یوسف تیموری و علی مسعودی، محمد نادری، محمدرضا هدایتی و… از جمله مهمانان برنامه بودند و برنامه آیتم‌هایی هم برای نمایش حرم های مطهر داشت و دقایقی از زیارت خوانی میثم مطیعی از کربلا را به تصویر کشید.

کاوه امیری جاوید تهیه کننده این برنامه بود که از چند شب گذشته پخش خود را آغاز کرد.

شبکه نسیم؛ یک «خندوانه» ویژه و برگ برنده «دورهمی»

شبکه نسیم اساساً برای آیین‌ها و مراسم ملی و مذهبی یکی از برنامه‌های روتین کنداکتور را به صورت ویژه‌تر طراحی می‌کند و چون برنامه زنده ندارد مثل سایر شبکه‌ها طراحی ویژه‌ای در نظر نمی‌گیرد.

با این حال این شبکه قسمت‌هایی ویژه از دو برند مطرح و پرطرفدار خود را در کنداکتور تحویل سال جانمایی کرد.

«خندوانه» ساخته رامبد جوان از ساعت ۱۰ صبح روی آنتن رفت و رامبد جوان مثل باقی برنامه‌های نوروزی خود ساعتی مفرح و سرگرم کننده را با بیش از ۱۰ چهره دعوت شده به برنامه اش برای مخاطب رقم زد.

مهران غفوریان، رضا شفیعی جم، امیرعلی نبویان، محمدرضا علیمردانی، محمد نادری، امیر کربلایی‌زاده، علی مسعودری از جمله این چهره‌ها بودند که معمولاً هم در برنامه‌های رامبد حضور داشته‌اند و در این برنامه هم با بازی‌هایی مثل پانتومیم، پلی بک خوانی روی قطعات و دیگر بازی‌ها فضایی مفرح را رقم زدند.

با این حال «خندوانه» احتمالاً به دلیل همپوشانی با «عصر جدید» و عادت نداشتن مخاطب به صبحگاهی بودنش کمتر دیده شد.

برنامه «دورهمی» بخش ویژه این کنداکتور بود که به دلیل حضور احسان علیخانی به عنوان آخرین مهمان جذابیت فوق‌العاده‌ای را برای مخاطب ایجاد کرد. تیزرهایی که پیش از این برنامه رفت نیز بر شدت کنجکاوی مخاطب برای تماشای برنامه افزود.

از طرفی حضور علیخانی و حتی نشستن او در جایگاه مهران مدیری توانست برنامه‌ای فراتر از موقعیت‌های روتین «دورهمی» را ایجاد کند و رضایت مخاطبش را به دست آورد. ویژه‌ترین اتفاق در این قسمت از برنامه «دورهمی» دعوت رسمی احسان علیخانی از مهران مدیری برای قبول داوری برنامه «عصر جدید» در سری بعدی تولید این مسابقه استعدادیابی بود که البته مهران مدیری به این دعوت، پاسخ قطعی نداد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید