فعال معارض عربستانی مطرح کرد؛

بن‌سلمان به دنبال تبدیل پادشاهی آل سعود به آل سلمان/ وقوع کودتا در عربستان؟

کدخبر: ۴۰۱۱۷۲
فعال معارض عربستانی تاکید کرد که ولیعهد سعودی به راحتی از پیامدهای گزارش قتل روزنامه‌نگار منتقد نجات نمی‌یابد و عواقب جنگ یمن، بحران کرونا و بحران کسری بودجه پایه‌های قدرت وی را متزلزل کرده است.
بن‌سلمان به دنبال تبدیل پادشاهی آل سعود به آل سلمان/ وقوع کودتا در عربستان؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، «معن الجربا»، دبیرکل جنبش «الکرامه» در تشریح تحولات عربستان سعودی و وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور طی یک سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: به اعتقاد من وضعیت سیاسی در عربستان با نتایج نظامی و اقتصادی و اجتماعی فعلی، زاییده دوره‌ای است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بر ارکان کشور سیطره داشته است. 

الجربا گفت: واضح است که همه نتایج حاصل در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی منفی است به ویژه، شکست در جنگ یمن  کاملا مشهود است. نرخ بالای بیکاری، فاجعه کسری بودجه و بدهی‌های ناشی از آن گواه این ادعاست. 

کودتا در عربستان کاملا بسیار محتمل است

وی در ادامه درباره عواقب انتشار  گزارش قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و احتمال کودتای شاهزادگان علیه ولیعهد سعودی افزود: در این باره باید بگویم که در صورتی که یک اراده سیاسی جهانی وجود داشته باشد، کودتا بسیار محتمل است. دولت جو بایدن مطمئناً آینده بن سلمان را به ویژه پس از انتشار گزارش تهدید می‌کند، اما به هر حال در دولت‌های مختلف آمریکا روش‌ها و رویکردها و محاسبات ویژه‌ای وجود دارد که گاهی در دراز مدت و گاهی در کوتاه‌مدت نتیجه می‌دهد. به اعتقاد من بن سلمان به راحتی از پیامدهای گزارش قتل خاشقجی نجات نمی‌یابد و حتی اگر نجات یابد، ممکن است از نفوذ و قدرت او در منطقه کاسته شود.

بن‌سلمان به دنبال تبدیل پادشاهی آل سعود به آل سلمان است

این فعال معارض سعودی تاکید کرد: بن سلمان از همه چیز ترسیده است، او از طریق پروژه تبدیل پادشاهی آل‌سعود به پادشاهی آل‌سلمان برنامه‌های خود را اجرا می‌کند چرا که همه فرزندان خاندان درباری را که می‌توانند بر سر قدرت و سلطنت با او رقابت کنند یا شاهزاده هایی را که از قدرت نفوذ بالایی در کشور برخوردار هستند، حبس می‌کند.

وی درباره اصلاحات اجتماعی در جامعه عربستان گفت: به نظر من اصلاحات اجتماعی که بن سلمان مدعی اعمال آنها در جامعه سعودی است، نمی‌تواند برای وی سودی داشته باشد، زیرا او با یک جامعه قبیله‌ای محافظه‌کار با پیشینه مذهبی روبه‌رو است.

به نفع و مصلحت بایدن است که از شر بن‌سلمان خلاص شود

الجربا درباره اظهارات بایدن برای تغییر سیاست های آمریکا در قبال عربستان سعودی به ویژه در زمینه حقوق بشر گفت: به نفع و مصلحت بایدن است که از شر بن سلمان خلاص شود زیرا او شریک وفادار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکاست که احتمالا بار دیگر به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بازمی‌گردد. البته باید توجه داشت که حزب دموکرات در آمریکا خواهان تغییر نظام در عربستان نیست بلکه فقط می‌خواهد شخص بن سلمان را تغییر دهد، اما در عین حال آمریکا به عنوان یک کشور منافع ویژه‌ای دارد که آنها را حفظ خواهد کرد.  بنابراین ممکن است تغییر بن سلمان زمان‌بر باشد و اگر این تغییر اتفاق نیفتد، دست کم قدرت ولیعهد در داخل عربستان کاهش می‌یابد.

وی درباره آینده جنگ عربستان در یمن گفت: جنگ یمن با تمام معیارهای نظامی شکست‌خورده است، زیرا هیچ ماحصلی غیر از کشته شدن غیرنظامیان به همراه نداشته است. همانطور که گفتیم به نفع دولت بایدن است که از شرشخص بن سلمان خلاص شود، زیرا خروج مفتضحانه بن سلمان از این جنگ به عوامل سقوط وی دامن خواهد زد. تصمیم دولت بایدن برای حذف نام جنبش انصارالله از فهرست تروریسم، تلاشی برای نشان دادن تغییر موضع آمریکا در قبال این موضوع بوده است.

جنگ یمن، خزانه سعودی را خالی کرد

این فعال معارض سعودی درباره وضعیت اقتصادی عربستان گفت: از زمان روی کار آمدن بن سلمان، اوضاع اقتصادی عربستان رو به فروپاشی است. فراموش نمی‌کنیم که جنگ یمن مهمترین دلیل تخلیه خزانه سعودی بود و طمع بن سلمان برای رسیدن به تاج و تخت ۵۰۰ میلیارد دلار بودجه خزانه را قربانی منافع آمریکا و دولت ترامپ  کرد تا جایی که وضعیت ذخایر نقدی و خزانه عربستان را بحرانی کرد. 

وی افزود: مشارکت عربستان در تأمین مالی برای ناآرامی‌های عراق، سوریه، لبنان، انقلاب‌های بهار عربی و ورود به تقابل‌های غیر قابل توجیه با ایران بار سنگینی بر اقتصاد این کشور تحمیل کرده است. بحران پاندمی کرونا نیز قیمت نفت را در سراشیبی سقوط قرار داد. درست است که قیمت نفت در ماه‌های اخیر شاهد روند بهبودی بوده است، اما کارشناسان آگاه خبر از سقوط دوباره نفت می‌دهند که این برای اقتصاد عربستان یک فاجعه خواهد بود.

الجربا در پایان تاکید کرد: می‌بینیم  که همه شرایط در خلاف جهت آرزوها و رؤیاهای بن سلمان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید