افشاگری نماینده ویژه سازمان ملل: از سوی مقام عالی رتبه عربستان تهدید به مرگ شدم

کدخبر: ۴۰۱۳۴۶
گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص قتل‌های فراقانونی فاش کرد که در پی تحقیقاتش درخصوص جنایت ترور جمال خاشقجی، یک مسئول عربستانی عالی رتبه وی را به قتل تهدید کرده است. سازمان ملل نیز خواهان برخورد جدی با این تهدید شد.
افشاگری نماینده ویژه سازمان ملل: از سوی مقام عالی رتبه عربستان تهدید به مرگ شدم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص قتل‌های فراقانونی اعلام کرد که یک مسئول عربستانی عالی رتبه (که نام وی را ذکر نکرد) او را تهدید به قتل کرده است.

 

مسئولان عربستانی هنوز به این اظهارات کالامار واکنشی نشان نداده‌اند.

کالامار تصریح کرد که یکی از همکارانش در سازمان ملل در ژانویه ۲۰۲۰ به وی هشدار داد که یک مسئول عالی رتبه سعودی دو بار در نشستی با مسئولان ارشد سازمان ملل در ژنو در همان سال، کالامار را تهدید کرد.

وی ادامه داد که همکارش به او گفت که این مسئول عربستانی اشاره کرده که "اگر سازمان ملل او را مهار نکند، کسی هست که می‌تواند کار او را برعهده بگیرد".

کالامار درمورد چگونگی واکنش همکارانش در ژنو به این اظهارات گفت: تهدید به قتل بود. این چیزی بود که ما از این سخن متوجه شدیم.

همکار کالامار به وی گفت که اعضای هیات عربستانی از عملکرد او در خصوص کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی انتقاد کرده و خشم خود را نسبت به تحقیقات وی و نتیجه‌گیری‌هایش ابراز کردند.

همچنین مسئولان عربستانی ادعاهای بی اساسی را مبنی بر این امر مطرح کردند که کالامار اموالی را از جانب قطر دریافت کرده است.

زمانی که مسئولان سازمان ملل نیز نگرانی خود را نسبت به این تهدیدها ابراز کردند، سایر عربستانی‌های حاضر تلاش کردند تا به آنها این اطمینان را بدهند که این اظهار نظر نباید جدی گرفته شود.

تیم عربستانی اتاق را ترک کرد، اما آنطور که کالامار می‌گوید، آن مسئول عربستانی عالی رتبه در پشت اتاق ماند و همان تهدید را برای سایر مسئولان سازمان ملل در اتاق تکرار کرد.

در همین حال، سازمان ملل خواهان برخورد جدی با این تهدید علیه کالامار شد.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت که چنین تهدیداتی باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: تمامی مدافعان حقوق بشر از جمله کالامار قادر هستند که کار خود را بدون هیچ تهدیدی انجام دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید