از مشورت سیدمحمد خاتمی برای کاندیداتوری تا قولی که ناطق نوری به آیت الله هاشمی رفسنجانی داد

کدخبر: ۴۰۱۴۱۵
در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالهای ۱۳۷۵ و ۷۶ می خوانیم: آقای [سیدمحمد] خاتمی، [مشاور رییس‌جمهور و رییس کتابخانه ملی]، برای مشورت جهت نامزدی ریاست‌جمهوری آمد. گزارشی از ملاقات با رهبری داد؛ از نتیجه ملاقات راضی است.
از مشورت سیدمحمد خاتمی برای کاندیداتوری تا قولی که ناطق نوری به آیت الله هاشمی رفسنجانی داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازجماران ، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی(ره) از نادر شخصیت های طراز اول جمهوری اسلامی است که بیش از سه دهه به طور روزانه و مستمر خاطرات روزانه خود را به رشته تحریر درآورده است.

از جمله ادوار مهم این سال های مهم، مقطع انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری است که در خاطرات سال های ۱۳۷۵ و ۷۶ آیت الله هاشمی به عنوان رئیس جمهور وقت و چهره اثرگذار نظام در کنار رهبر معظم انقلاب به تفصیل بدان پرداخته شده است.

آنچه در پی می آید، قسمت چهارم این خاطرات است:

۴ دی ۱۳۷۵

[آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیر کشور آمد. درباره تاریخ انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری، بحث و تصمیم‌گیری شد و به نوعی از گروه آقای ناطق [نوری] که آقای [علی] فلاحیان را [برای وزارت کشور در کابینه آینده]، به جای او در نظر گرفته‌اند،گله کرد.

۷دی

سر شب آقای [علی‌اکبر] ناطق‌نوری آمد؛ برای کسب اطلاع از نظر من در مورد انتخابات و آینده کشور و نیز مطمئن‌کردن من که اگر رییس‌جمهور بشود، برنامه‌های دولت من را ادامه خواهد داد.

از مشورت سیدمحمد خاتمی برای کاندیداتوری تا قولی که ناطق نوری به آیت الله هاشمی داد

فائزه آمد. اقدامات سفرش را تعریف کرد که اجتماع عظیمی در مسجد جامع رفسنجان برای صحبت او بوده، در حالی که در مسجد سقاخانه، برنامه آقای [ابوالقاسم] خزعلی، خلوت بوده که باعث گلایه ایشان هم شده که چرا برنامه را یک زمان گذاشته‌اند.

۱۴ دی ۱۳۷۵

آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] و کاندیدای کارگزاران صحبت کرد.

۲۳ دی ۱۳۷۵

آقای [سید محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. راجع به خرید ماهواره و تعداد آن و نیز خرید گوشی تلفن‌های سیار صحبت کرد و گفت، افرادی از دوستان آقای ناطق [نوری] و نیز آقای ری‌شهری، به او پیشنهاد کرده‌اند که نامزد ریاست‌جمهوری شود و آن را حمل بر هدف گرم‌کردن انتخابات، توسط رقیبی کم‌خطر می‌کرد.

۲۵ دی ۱۳۷۵

آقای [ابوالقاسم] خزعلی آمد. از خدمات من، به عنوان سند لیاقت و صلاحیت مدیریت یادکرد و اظهار تأسف از عدم امکان تجدید انتخاب نمود و خواست که به فردی کمک کنیم. تفسیر سوره حمد خود را آورد که بخوانم.

۲۸ دی ۱۳۷۵

شب، علی اخوی‌زاده آمد و نتیجه افکارسنجی دربارة افرادی که در معرض نامزدی ریاست‌جمهوری هستند، آورد؛ همه آنها کمتر از ۴۰ درصد رأی دارند.

۲۹ دی ۱۳۷۵

آقای کرباسچی، برای وام به منظور تسریع در ساخت طرح‌ها و همچنین کمک به آقای [سیدمحمد] خاتمی، در جریان انتخابات [ریاست‌جمهوری] استمداد کرد. آقای [مرتضی] الویری، [رییس سازمان مناطق آزاد تجاری] آمد. گزارشی دربارة مناطق آزاد داد و برای رفع مشکلات، منجمله تأسیس شعبه‌های بانک خارجی و نیز کمک به آقای خاتمی در مورد انتخابات استمداد کرد و نیز درخواست اقدام برای یکی‌کردن نرخ ارز، با توجه توفیقات دولت در بیشتر سیاست‌های سازندگی و اقتصادی و نگرانی از توقف کار در آینده داشت.

آقای [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد. برای طرح عمرانی قم کمک و اجازه گرفت و خواست که به فاز یک شهر جدید پردیس بروم. به محسن هم گفته بود که نامزدشدن آقای خاتمی در انتخابات، ممکن است عوارض سویی داشته باشد.

۳۰ دی ۱۳۷۵

آقای [سیدمحمد] خاتمی، [مشاور رییس‌جمهور و رییس کتابخانه ملی]، برای مشورت جهت نامزدی ریاست‌جمهوری آمد. گزارشی از ملاقات با رهبری داد؛ از نتیجه ملاقات راضی است. توضیحی از افکار خودش داد که با برنامه‌های من هماهنگ است و تأکید زیادی نمود، از اهمیت نقش من درگذشته و امروز و فردا گفت و گفت به دوستان جناح چپ، گفته که در اختیار آنها نیست و مایل نیست، در تبلیغات انتخابات متکی به آنها باشد و از من می‌خواست که کمک کنم، برای اینکه [حزب]کارگزاران [سازندگی]، نامزد دیگری ندهند. من‌گفتم، بی طرف می‌مانم.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. درباره کمک به افغانستان، سودان و مسایل سوریه و فلسطین و عراق و خبر روس‌ها مبنی بر احتمال حمله آمریکا و مالیات بنیادهای تحت‎ اداره رهبری و بنیاد آسیا و آفریقا و مشکل موارد مربوط و مشترک بین [سازمان] تعزیرات [حکومتی] و ستاد اجرایی فرمان امام، مثل کالاهای قاچاق متواری‌الصاحب و مسایل انتخابات، با توجه به تصمیم آقای [سیدمحمد] خاتمی برای نامزدی و سفر خانواده به عُمره مذاکره کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید