تکذیب آزمایش واکسن کوبایی روی رفتگرها

کدخبر: ۴۰۱۷۳۹
در شبانه‌روز گذشته رشد تصاعدی و چشمگیر مبتلایان به کرونا نشان داد سفرهای نوروزی دارد اثر خود را بر موج چهارم این بیماری در کشور می‌گذارد و باز هم احتمالا وارد دوره سیاه مرگ و میر بیماران همانند آبان‌ماه گذشته خواهیم شد.
تکذیب آزمایش واکسن کوبایی روی رفتگرها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین؛ مهرنوش حیدری: امروز خبر مهمی که درباره کرونا منتشر شد، تکذیبیه ای بود که سخنگوی سازمان غذا و دارو از طریق توییتر اعلام کرد. جهانپور در توییتر شایعه ای که در خصوص آزمایش واکسن کوبایی روی رفتگرها دهان به دهان می چرخید را تکذیب کرد و نوشت: ادعای واکسیناسیون با واکسن کوبایی زاییده اذهان بیمار و مغرض است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در ایران فعلا با واکسن های اسپوتنیک وی روسیه، کوواکسین هند و سینوفارم چین انجام می‌شود و به زودی واکسن آسترازنکا ( خرید از کره جنوبی) نیز به این جمع خواهد پیوست. ادعای واکسیناسیون (برخی گروهها از جمله پاکبان ها) با واکسن مشترک کوبا و پاستور، کذب محض بوده و زاییده اذهان بیمار و مغرض است.

درباره واکسن کرونا، باز هم امروز خبر مهمی منتشر شد و طی آن، مسئولان سازمان غذا و دارو جزییات واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی را اعلام کردند. در این رابطه مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اعلام انتشار دومین فراخوان عمومی واردات واکسن کرونا در اول فروردین ۱۴۰۰ به خاطر اینکه بعضا گفته می شد واردات واکسن انحصاری شده است گفت: هیچوقت واردات واکسن ما انحصاری نبوده است. بخشی از واکسن های مورد استفاده ما توسط دو موسسه رازی و پاستور ساخته می شود و بخشی از واردات واکسن هم توسط برخی شرکت های خصوصی انجام می گیرد ولی توسط وزارت بهداشت خریداری می شود. در رابطه با واکسن کرونا هم انتشار فراخوان اول با هدف استفاده از هیات امنای ارزی انجام شد که این مجموعه دولتی بوده و توان محدودی دارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم از توان همه شرکت های خصوصی که در این کار تجربه دارند استفاده کنیم.

محمدی افزود: بخش خصوصی محدودیت های بخش دولتی را ندارد و چابک تر است و بعضا تبادلات مالی سریعتری هم دارد. هر شرکت خصوصی مجاز وارداتی و مورد تایید به شرط اینکه نامه تایید نمایندگی مثل اسپوتنیک ، بهارات هند و آسترازنکا را بیاورد و سفارت هم آن را تایید کند اجازه پیدا می کند این واردات را به کشور انجام دهد اگرچه معمولا شرکت های خارجی نمایندگی را به هر مجموعه ای نمی دهند .برخی از شرکت های خارجی در ایران نماینده دارند که اولویت با نمایندگان این شرکت ها در ایران است.

از مسایل مربوط به واکسن که بگذریم، خبرهای مربوط به سفرهای نوروزی و افزایش ابتلا به کرونا بین شهروندان ، از جمله مهمترین اخبار کرونایی امروز بود. از جمله در برخی استانها مانند گیلان خبر رسید که به زودی رنگ شهرها عوض می شود و مسافران باید هر چه زودتر این استان را ترک کنند زیرا گرفتار کرونا و جریمه خواهند شد. در این رابطه مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان گیلان گفت: ۲ شهرستان آبی کرونایی در استان گیلان به زرد تغییر رنگ دادند.

نکته اینجاست که بسیاری از بیماران بدحال در بیمارستانها هم فکر می کردند هرگز کرونا نخواهند گرفت و توهم «کرونا مال دیگران است و من کرونا نمی گیرم» باعث شده تا زنگ خطر مرگ در اثر بی احتیاطی بهداشتی در ایران به صدا دربیاید.

متاسفانه سفرهای نوروزی باعث شده است تا مردم بیش از گذشته در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرند و البته حضور در مکانهایی مانند رستورانها و غذاخوریها برای تامین نیازهای غذایی مسافران به افزایش ابتلا به کرونا دامن زده است. متاسفانه بیشتر مسافران، مسایل بهداشتی در تغذیه هنگام سفر در روزگار کرونا را رعایت نمی کنند و از طریق حضور در مکانهای آلوده به دام این ویروس می افتند. در این رابطه سخنگوی وزارت بهداشت گفت: براساس گزارشهای واصله همزمان با افزایش سفرها در کشور شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی رستوران‌ها و مراکز تولید طبخ مواد غذایی به‌ویژه در شهرهای مسافرپذیر هستیم.

سیماسادات لاری با بیان اینکه براساس مطالعات معتبر بین‌المللی رستوران‌ها خطرناک‌ترین محل انتقال ویروس کووید-۱۹ هستند، گفت: متاسفانه براساس گزارشات واصله همزمان با افزایش سفرها در کشور شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی رستوران‌ها و مراکز تولید و طبخ مواد غذایی به‌ویژه در شهرهای مسافرپذیر هستیم.

 وی ادامه داد: توصیه ما به مردم کشور به ویژه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای این است که تا حد امکان به رستوران نروند.

در نهایت، چنین وضعیتی باعث شده است تا امروز بار دیگر شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا در مرز ۸ هزار نفر طی یک روز شویم که آمار بسیار بالایی است. در این باره سخنگوی وزارت بهداشت، تازه ترین آمار کرونا را اعلام کرد و گفت: در شبانه روز گذشته ۷۹۸۰ نفر دیگر به این بیماری مبتلا شدند.

سیما سادات لاری، در اولین آدینه سال ۱۴۰۰، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت. سخنگوی وزارت بهداشت، با اعلام اینکه از دیروز تا امروز ۶ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند، اظهار داشت: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۸۰۳ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۴۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.  سه هزار و ۹۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

خبر مهم دیگر این که یک تحقیق هم در دانشگاه کنت و دانشگاه لیدزبکت انگلستان نشان داده احساس شرم و ننگ در تصور ابتلا به کووید-۱۹ با رعایت کمتر فاصله اجتماعی و احتمال کمتر گزارش ابتلا به این بیماری به مقامات و تماس‌های پنهانی در ایتالیا، کره جنوبی و ایالات‌متحده همراه شده است. به بیان دیگر، مردم مبتلا به کرونا می شوند ولی شرم می کنند بگوییم ما کرونا داریم، با ما تماس نگیرید و چرخه آلودگی شهروندان همچنان ادامه می یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید