تحلیل متفاوت یک روزنامه روسی از توافق ایران و چین

کدخبر: ۴۰۲۳۸۶
امضای سند همکاری های راهبردی جامع بین چین و ایران که چالش جدیدی را برای واشنگتن ایجاد کرد در واقع اتحاد دو قدرت بزرگ خاورمیانه و شرق در برابر روزگوئی های آمریکاست.
تحلیل متفاوت یک روزنامه روسی از توافق ایران و چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در مقاله روزنامه کامرسانت روسیه به قلم سرگئی استروکان آمده است: توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع بین چین و ایران که شنبه گذشته امضا شد، چالش جدیدی را برای واشنگتن ایجاد کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از اتحاد مخالفان ژئوپلیتیک ابراز نگرانی کرد و تهران پیمان با چین را "بخشی از مقاومت فعال" در برابر آمریکا خواند که "روند نزول آن را تسریع می کند».


به گفته نویسنده، اتحاد بین خاورمیانه نفت خیز و دومین اقتصاد بزرگ جهان برخی از تحریم ها را باطل می کند و اهرم های فشار تلافی جویانه را بر ایالات متحده ایجاد می کند.  در همین حال، پس از امضای پیمان ۲۵ ساله با پکن، تهران خواستار اتحاد استراتژیک با مسکو است.

رئیس جمهور بایدن عصر روز یکشنبه، به خبرنگاران گفت این خبر که دو دشمن ژئوپلیتیکی واشنگتن - پکن و تهران - یک سند همکاری استراتژیک ۲۵ ساله امضا کرده اند یک سال است که من را نگران کرده است. "

در این گزارش امده است وزارت امور خارجه ایالات متحده هم به اخبار مربوط به امضای سند همکاری بین ایران و چین توجه نشان داد و  گفت "در حال بررسی دقیق جزئیات آن است".  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با سی ان ان اعتراف کرد که "در روابط با چین موضوعات بیشتری هست که تقابل را افزایش می دهد"

 بلینکن پیشتر در مقر ناتو در بروکسل چین و ایران همراه با روسیه و کره شمالی را از جمله تهدیدات اصلی نظامی علیه ایالات متحده و غرب عنوان کرد.

در همین زمان، تهران در بیانیه های خود توافق با پکن را یک پیروزی مهم در سیاست خارجی می داند که موقعیت ایالات متحده را در مناطق مهم استراتژیک تضعیف می کند. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران علی شمخانی روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: "نگرانی بایدن کاملاً موجه است. شکوفایی همکاری های استراتژیک در شرق روند انحطاط ایالات متحده را تسریع می کند. "

 به گفته وی، "امضای" نقشه راه "مشارکت استراتژیک بین ایران و چین بخشی از مقاومت فعال" در برابر واشنگتن است.

وی افزود: این توافق نامه تأیید دیگری است بر اینکه "جهان فقط به غرب محدود نمی شود و غرب هم به ایالات متحده که قوانین را نقض می کند محدود نمی شود. "

در این مقاله آمده است با وجود اینکه هنوز لازم است معاهده با چین به طور رسمی در پارلمان ایران تصویب شود، تهران در حال حاضر در مورد انعقاد پیمان مشابه با مسکو صحبت می کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: "علاوه بر چین، جمهوری اسلامی ایران به دنبال امضای اسناد بلند مدت و استراتژیک با روسیه است که روابط اقتصادی دو جانبه را تقویت کرده و زمینه را برای فعالیت مشترک فراهم می کند. " .

سند مشارکت راهبردی و همکاری جامع استراتژیک بین دو کشور برای مدت ۲۵ سال شنبه گذشته توسط محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه ایران و چین در تهران امضا شد. این سند توسعه روابط چین و ایران در ۲۰ جهت مختلف را فراهم می کند. از جمله آنها می توان به همکاریهای سیاسی، تجاری - اقتصادی، نظامی - فنی، تعامل در مورد مسائل امنیتی و همچنین مشکلات منطقه ای و بین المللی اشاره کرد.

نویسنده نوشته است:  اگرچه متن کامل این سند برای عموم منتشر نشده است، اما انتظار می رود اجرای آن سرمایه گذاری گسترده چین در بخشهای زیرساختی، صنعتی، اقتصادی و پتروشیمی ایران را تسهیل کند.

نگارنده گفته است: اتحاد نوظهور ایران نفت خیز در خاورمیانه و چین دومین اقتصاد بزرگ جهان اتحاد برای مقابله با واشنگتن، یک چالش جدید برای ایالات متحده و متحدان آن است. این کاملاً واضح است است که هر یک از طرفین، با تجدید نظر در استراتژی های سیاست خارجی خود، که برای دهه ها بدون تغییر مانده بود، این گام دشوار را برداشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید