واکنش کشورهای عربی به کودتای اردن چه بود؟

کدخبر: ۴۰۳۱۰۲
به دنبال انتشار اخباری مبنی بر کودتا در اردن، کشورهای عربی و غربی همبستگی و حمایت خود را از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت اعلام کردند.
واکنش کشورهای عربی به کودتای اردن چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بعد از اعلام اردن درباره بازداشت شخصیت‌های مهم و اخبار رسانه‌های غربی مبنی بر توطئه برای برکناری عبدالله دوم، پادشاه اردن، تعدادی از کشورهای عربی و غربی همبستگی خود را با اردن اعلام کردند.

بنابر گزارش اسکای نیوز، دفتر پادشاهی عربستان در بیانیه‌ای بر حمایت کامل خود از اردن و اقدامات اتخاذ شده از سوی عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن عبدالله، ولیعهد این کشور برای حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

دولت قطر نیز همبستگی و حمایت کامل خود را از اردن و تصمیمات پادشاه این کشور برای حفظ امنیت و ثبات و تقویت روند پیشرفت و شکوفایی اعلام و تأکید کرد که امنیت و ثبات اردن بخش جدایی ناپذیر از امنیت و ثبات قطر است و روابط استراتژیک میان دو کشور دژ محکمی در برابر تلاش‌ها برای برهم زدن امنیت و ثبات دو کشور و منطقه است.

ریاست‌جمهوری مصر نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از تلاش پادشاه اردن برای حفظ امنیت این کشور اعلام و تأکید کرد که امنیت و ثبات اردن بخش جدایی ناپذیر از امنیت ملی مصر و جهان عربی است.

وزارت خارجه کویت نیز اعلام کرد که اقدامات پادشاه و ولیعهد اردن برای حفظ امنیت و ثبات این کشور را تأیید می‌کند.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در بیانیه ای حمایت کامل خود را از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از پادشاه، دولت و مردم اردن و اقدامات اتخاذ شده از سوی پادشاه برای حفظ امنیت و ثبات حمایت می‌کنیم. امنیت و ثبات اردن به نفع فلسطین است.

سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان در توییتی نوشت: امنیت و ثبات اردن یک پایه و اساس برای امنیت جهان عربی است. ما از اردن برای دفاع از دستاوردهای مردم و حمایت از ثبات و عدم مداخله در امور این کشور حمایت می‌کنیم.

وزارت خارجه یمن نیز بر حمایت این کشور از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و پایان دادن به هرگونه تلاشی برای برهم زدن ثبات در اردن تأکید کرد.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات کشور و تقویت منافع مردم حمایت می‌کنیم.

امارات نیز اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات این کشور را تأیید کرد.

نایف الجحرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این شورا از تلاش اردن برای حفظ امنیت و ثبات حمایت می‌کند. امنیت اردن بخشی از امنیت این شورا است.

یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای حمایت خود را از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت خود از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات تأکید کرد: پادشاه اردن به دلیل نقش خالصانه و بزرگ خود درباره خدمت به مسائل عربی جایگاه والایی در میان مردم اردن و جهان عربی دارد.

وی گفت: باید در مقابل تمام تلاش‌ها برای برهم زدن ثبات و امنیت و تخریب کشورها ایستاد.

وزارت خارجه آمریکا نیز حمایت خود را از پادشاه اردن اعلام و تأکید کرد که اردن شریک اصلی واشنگتن است.

اردن شنبه‌شب در پی اخباری مبنی بر تلاش برای کودتا، باسم عوض الله، رئیس سابق دیوان پادشاهی و تعداد دیگری را بازداشت کرد. یوسف الحنیطی، فرمانده ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که از حمزه بن الحسین، ولیعهد سابق خواسته شده اقداماتی را که امنیت کشور را هدف قرار می‌دهد متوقف کند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک منبع اطلاعاتی اعلام کرد که شاهزاده حمزه در کاخش در امان تحت بازداشت است و تحقیقات درباره توطئه برای سرنگونی عبدالله دوم ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید