توافق ایران و آمریکا بر سر مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای

کدخبر: ۴۰۳۷۶۵
نیویورک تایمز گزارش داده که در جریان مذاکرات غیرمستقیم در وین، ایران و ایالات‌متحده بر سر همزمانی برداشتن تحریم‌ها توسط واشنگتن و محدودسازی غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به توافق رسیدند.
توافق ایران و آمریکا بر سر مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از کانال تلگرامی راهبرد، امروز (سه‌شنبه) مذاکرات دیپلماتیک با حضور اتحادیه اروپا، چین، روسیه و ایران در وین برگزار شد. در این مذاکرات تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر ایجاد یک گروه کاری برای بررسی بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای از طریق برداشتن تحریم‌های سنگین علیه ایران موافقت کردند.

یک گروه کاری دیگر نیز بر چگونگی اجرای تعهدات ایران بر اساس توافق محدودسازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده نظارت خواهد داشت.

بر اساس اعلام میخاییل الیوانوف، نماینده روسیه در وین، این دو گروه قبلا کار خود را آغاز کرده‌اند. الیوانوف جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام را یک موفقیت اولیه نامید.

در اکوایران ببینید: پیش از انتخابات منتظر توافق باشیم؟

اما او در توییتر هشدار داد که تجدید این توافق «به‌این‌زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد و زمان خواهد برد. چقدر؟ هیچ‌کس نمی‌داند. مهمترین چیز بعد از جلسه امروز کمیسیون مشترک این است که اقدامات سودمندی برای رسیدن به این اهداف آغاز شود».

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، گروه‌های کاری در پی آن هستند تا بتوانند نقشه راهی برای همزمانی بازگشت هر دو کشور به تعهدات خود بیابند. اما اگر آنها حتی به توافق هم برسند و درحالیکه هیچ‌کدام از دو طرف به هم اعتماد ندارند، مدتی طول خواهد کشید که اثبات شود هر دو کشور از نظر فنی به تعهدات خود عمل می‌کنند.  

در وین ایران در گراند هتل با اعضای دیگر برجام، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه تحت رهبری اتحادیه اروپا دیدار کرده؛ درحالیکه تیم آمریکایی به رهبری نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، رابرت مالی، به طور جداگانه در هتلی در نزدیکی همان محل کار می‌کنند.

ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده است. بنابراین، تیم اروپایی مجبورند نوعی دیپلماسی رسانه‌ای را به کار بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید