ظرفیت تخت‌های آی سی یو در قزوین پر شد

کدخبر: ۴۰۴۱۶۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تعداد تخت‌های آی سی یو قبل از کرونا ۵۰ تخت بود که برای کرونا آن را به ۱۰۰ رساندیم ولی در حال حاضر ظرفیت تخت‌های آی سی یو در قزوین پر شده است، در حالی که طی ۴ ماه گذشته بیماری در انتظار آی سی یو نداشتیم، اما در روزهای آینده با شرایطی مواجه می‌شویم که منجر به کمبود تخت آی سی یو خواهد شد.
ظرفیت تخت‌های آی سی یو در قزوین پر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛  پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۱۹ فروردین در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر کل استان قزوین در وضعیت قرمز قرار دارد، طی دو هفته گذشته موارد مثبت به شدت بالا رفته است به طوری که تست بیماران سرپایی از ۱۰۰ نفر، ۴۰ نفر مثبت می‌شود در واقع از هر دو تستی که به آزمایشگاه ارسال می‌شود یک و نیم نفر به کرونا مبتلا هستند.

وی افزود: در شرایط فعلی روزانه بیش از صد نفر بر اثر کرونا در استان قزوین بستری می‌شوند در کنار آن نیز ۷۰ بیمار غیر کووید داریم، در واقع روزانه ۱۲۰ نفر به بار بیمارستان‌های استان اضافه می‌شود، در حال حاضر  ۲۲ درصد بیماران کرونایی در تامین اجتماعی و ۷۸ درصد در بیمارستان‌های دانشگاهی بستری می‌شوند همچنین بیمارستان‌های خصوصی نیز ۱۵ درصد ظرفیت خود را به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: با بیمه تکمیلی هماهنگی صورت گرفته است و بیماران بیمارستان‌های خصوصی می‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کنند.

وی یادآور شد: تعداد تخت‌های آی سی یو قبل از کرونا ۵۰ تخت بود که برای کرونا آن را به ۱۰۰ رساندیم ولی در حال حاضر ظرفیت تخت‌های آی سی یو در قزوین پر شده است، در حالی که طی ۴ ماه گذشته بیماری در انتظار آی سی یو نداشتیم، اما در روزهای آینده با شرایطی مواجه می‌شویم که منجر به کمبود تخت آی سی یو خواهد شد.

نامدار تاکید کرد: تعداد فوتی کرونا رو به افزایش است و امیدواریم که دو رقمی نشود، امروز ۴ فوتی ناشی از کرونا داشتیم که همه آنها مربوط به شهرستان قزوین است، در حال حاضر تعداد بیماران بستری شهرستان البرز از شهرستان تاکستان پیشی گرفته است و بعد از قزوین، البرز بیشتر از تاکستان بیمار بستری دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تست‌های ما به ۱۲۰۰ تست در روز رسیده است، یکی از دغدغه‌های مردم اعلام با تاخیر جواب آزمایش کرونا است باید توجه شود که این آزمایش‌ها تخصصی و ویژه است و آزمایشگاه‌های دیگر نمی‌توانند انجام دهند، زمان پاسخگویی ۲۴ تا ۷۲ ساعت در نظر گرفته شده است و تلاش می‌شود کمتر از ۷۲ ساعت اعلام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: همه افرادی که تست مثبت یا علامت دارند و هنوز جواب آزمایش آن‌ها نیامده است باید توسط پزشک قرنطینه خانگی شوند، همچنین اگر فردی با فرد مبتلا در ارتباط بوده است حتی زمانی که علامت ندارد باید طی دو هفته قرنطینه شود.

وی تاکید کرد: وضعیت شهرستان‌ها رو به افزایش است و شهرستانی در حال سکون نداریم، فقط شهرستان آوج در محدوده اوج قرار نگرفته است، در کل استان علی‌رغم رشد تعداد بیماران بستری هنوز به اوج پیک نرسیدیم و به نظر می‌رسد روزهای سخت‌تری در پیش داریم و نتایج این  محدودیت‌ها دو هفته بعد مشخص می‌شود و در دو هفته آتی وضعیت بهتری نخواهیم داشت.

نامدار تاکید کرد: تعداد تست‌های مثبت به ۴۰ درصد رسید است، تعداد موارد مثبت رپید نیز افزایش پیدا کرده است این در حالی است که تعداد تست‌ها افزایش پیدا نکرده اما موارد مثبت افزایش پیدا کرده است.

علی‌رغم اینکه افزایش در بستری داریم اما میزان فوتی‌ها با تلاش‌های کادر درمان سعودی نشده است، امیدواریم این روند را ادامه دهیم، آبان ماه گذشته یکی از علل افزایش فوت قفل شدن سیستم درمان به دلیل تعداد بالای بیماران بود هرچه بیمار افزایش پیدا کند به میزان آن نیز کادر درمان درگیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین عامل ابتلا به کرونا در قزوین شرکت در مهمانی‌های بالای ده نفر است که نشان‌ می‌دهد تعداد زیادی از این بیماران به دلیل شرکت در دید و بازدید عید مبتلا شدند و ۷۵ درصد مبتلایان با موارد مثبت در تماس بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: سیستم درمان در صورت ادامه روند پاسخگو نخواهد بود، شرایط استان‌های همجوار هم به گونه‌ای است که نمی‌توانیم از آنها نیز کمک بگیریم، از خیرین می‌خواهیم برای تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت به ما کمک کنند.

وی تاکید کرد: تشکیل اجتماعات بیش از ۱۵ نفر غیر ضروری ممنوع است، اما در ستاد کرونا به دلیل اهمیت در مدیریت کرونا نیاز است که متولیان امر حضور پیدا کنند و قابل قیاس با تجمعات دیگر نیست چرا که حضور مسئولان مرتبط در این جلسه ضروری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید