دیپلمات بلژیکی:

واشنگتن در خصوص کاهش تحریم‌ها تحت فشار است/ چین اولویت مهم‌تر سیاست خارجه بایدن!

کدخبر: ۴۰۴۲۷۴
دیپلمات بلژیکی تاکید کرد که توافق نیازمند حسن نیت از سوی هر دو طرف است و بی‌اعتمادی بین آمریکا و ایران درصورت احیای برجام هم باقی می‌ماند.
واشنگتن در خصوص کاهش تحریم‌ها تحت فشار است/ چین اولویت مهم‌تر سیاست خارجه بایدن!

به گزارش اقتصادنیوز، مارک اوته دیپلمات بلژیکی است که پیش از این نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه بوده است. او در حال حاضر به عنوان مدیرکل انستیتوی اگمونت خدمت می‌کند.

وی در گفت‌و‌گو با ایلنا، نظرات خود در مورد تنش‌های اخیر را بیان کرده است. 

چین اولویت مهم‌تر در سیاست خارجه بایدن است

مارک اوته در ابتدا با اشاره به وضعیت برجام گفت: علت تاخیر در احیای برجام این است که  به طور کلی و در سیاست خارجی آمریکا اولویت کلی نیست. صحنه داخلی و همه‌گیری و احیای اقتصادی، اولویت‌های اصلی است. به نظر می‌رسد در حال حاضر چین و منطقه هند و اقیانوس آرام اولویت مهم‌تر سیاست خارجی بایدن هستند. بنابراین پرونده ایران پس از مشورت با متحدان و شرکای بین‌المللی  به موقع رسیدگی خواهد شد.

هر دوطرف باید به دغدغه‌های یکدیگر پاسخ دهند

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: رسیدن به سازش مستلزم امتیاز  دادن و گرفتن است. بله، این ایالات متحده است که برجام را ترک کرد. اما ایران نیز باید حسن نیت خود را نشان دهد. هر دو طرف باید به دل‌مشغولی‌های طرف دیگر پاسخ دهند‌، حتی خارج از توافق هسته‌ای. چنین‌ گفت‌وگویی باید زودتر از این‌ها آغاز می‌شد.

در اکوایران ببینید:آیا ایران و آمریکا اراده سیاسی احیای برجام را دارند ؟

ایالات متحده در مورد کاهش تحریم‌ها ازسوی برخی متحدانش تحت فشار است

این دیپلمات اروپایی گفت: بی اعتمادی ایران به ایالات متحده به مدت‌ها قبل (از زمان ایجاد جمهوری اسلامی) برمی‌گردد. البته نباید فراموش کرد وضعیت نامناسب ایرانیان فقط به دلیل اقدامات بیگانگان و تحریم‌ها نیست. تحریمها فقط در یک روند امتیاز دادن و گرفتن  برداشته می شوند. و فراموش نکنید که ایالات متحده تحت فشار برخی کشورهای منطقه و متحدان دیگر است تا فشار خود بر ایران را کاهش ندهد.

برجام شروع خوبی بود

وی افزود: جنگ همچنان یک خطر است، بنابراین ابتدا باید دیپلماسی به کار گرفته شود. من معتقدم در صورت احیای برجام هم مدتی بی‌اعتمادی بین آمریکا و ایران باقی خواهد ماند. گفت‌وگو مهم است. برای برقراری صلح نیازی نیست که دوست باشید.

اوته تاکید کرد: برجام شروع خوبی بود. همانطور که گفتم،  آغاز یک فرایند طولانی برای پرداختن به تمام موضوعات بحث برانگیز بود  اما خود هن نباید یک هدف باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید