بیانیه‌ روسیه درباره نشست‌های برجام در وین

کدخبر: ۴۰۴۴۲۷
وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نشست‌های برجام در وین، پیشرفت‌هایی به دست آمد.
بیانیه‌ روسیه درباره نشست‌های برجام در وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امورخارجه روسیه روز جمعه در بیانیه خود افزود: نشست کمیسیون مشترک برجام که روز دوم ماه آوریل (روز جمعه) به صورت مجازی برگزار شد، روزهای ششم و ۹ ماه آوریل (سه شنبه و جمعه) در وین به صورت حضوری ادامه یافت.  

در این بیانیه آمده است: نتایج بینابینی دو گروه کاری که به وسیله کمیسیون مشترک برجام تشکیل شد و درباره شاخص‌های اجرای کامل معامله هسته‌ای گفت‌وگو کردند، جمع بندی شد.  

وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: در این نشست ها، درباره دورنمای لغو تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا و برداشتن گام های لازم از طرف ایران در مورد مطابقت دادن فعالیت های هسته‌ای آن با مفاد برجام، تبادل نظر شد.

«در این نشست ها پیشرفت هایی به دست آمد و بر تمرکز بر حرکت مستمر برای حل مسائل انباشته شده پس از خروج آمریکا از برجام تاکید شد.» 

در بیانیه آمده است: در نشست‌ها برای ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام در همین فرمت از روز ۱۲ ماه آوریل (روز دوشنبه هفته آینده) به مدت یک هفته توافق بدست آمد.   

به گزارش ایرنا، دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شده بود، در روز جمعه برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته‌ای” مهمترین دستورکار این نشست بود.  

نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده‌های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی های کارشناسان ایران و کشورهای ۴+۱ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.  

«سیدعباس عراقچی»، رییس هیات کشورمان، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.  

عراقچی مجددا تاکید کرد: لغو کلیه تحریم های آمریکا که در دوران رییس‌جمهوری گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

در همین حال میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های نیز درباره جمع‌بندی نشست امروز کمسیون مشترک برجام گفت که شرکت کنندگان پیشرفت‌های اولیه در گفت‌وگوهای تخصصی را مد نظر قرار دادند.  وی در توئیتی افزود که جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام برای حفظ فضای مثبت هفته آینده تشکیل خواهد شد.

چین هم فضای مذاکرات برجام را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است که وقت آن رسیده که آمریکا به وعده بازگشت به توافق هسته ایران و رفع تحریم‌ها را سریعا عملیاتی کند. «ونگ چون» سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه به خبرنگاران گفت که تمام طرف‌های برجام نسبت به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نگرانی خود را ابراز کرده و خواستار لغو هرچه سریعتر این تحریم‌ها هستند.

وی یادآور شد که مشکلات ناشی از تحریم‌ها همگی ازسوی دولت پیشین آمریکا است که چنین تحریم‌های غیر قانونی را علیه افراد و سازمان‌های مجری برجام وضع کرد.  دیپلمات ارشد چین با بیان اینکه لغو تحریم‌ها علیه ایران فقط یک مساله دو جانبه نیست و جنبه مهمی از حفظ برجام و در نتیجه چندجانبه گرایی است افزود: به‌تازگی پیام‌های مثبتی ازسوی آمریکا درباره لغو تحریم‌ها دریافت کردیم؛ از واشنگتن می‌خواهیم تا به سرعت اقدام عملی صورت داده و اجرای کامل و موثر برجام را محقق سازد.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونین در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه های کارشناسی، رایزنی های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

شایان ذکر است هیات کشورمان در نشست وین، در چهار روز گذشته رایزنی‌های مستمری با کشورهای مشارکت کننده در برجام (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) و نیز با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک از اتحادیه اروپا، به صورت دوجانبه و چندجانبه، انجام داد که در هیچ یک از آنها آمریکا حضور نداشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید