خبر بد پژوهشگران درباره بهبودی پس از کرونا!

کدخبر: ۴۰۴۵۱۷
یک مطالعه نشان داده که از هر سه نفر که به کرونا ویروس شدید مبتلا بودند، یک نفرشان پس از شش ماه دچار اختلالات عصبی یا روانی شده است. بررسی پرونده الکترونیکی سلامت ۲۳۶۳۷۹ بیمار که اغلب از ایالات متحده بودند، نشان داده که ۳۴ درصد این بیماران دچار مشکلات شدید اعصاب و روان شده‌اند. شایع‌ترین این مشکلات، «اضطراب» بوده که ۱۷ درصد آن‌ها را درگیر خودش کرده است.
خبر بد پژوهشگران درباره بهبودی پس از کرونا!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اینترنتی فراز ، یک مطالعه نشان داده که از هر سه نفر که به کرونا ویروس شدید مبتلا بودند، یک نفرشان پس از شش ماه دچار اختلالات عصبی یا روانی شده است. بررسی پرونده الکترونیکی سلامت ۲۳۶۳۷۹ بیمار که اغلب از ایالات متحده بودند، نشان داده که ۳۴ درصد این بیماران دچار مشکلات شدید اعصاب و روان شده‌اند. شایع‌ترین این مشکلات، «اضطراب» بوده که ۱۷ درصد آن‌ها را درگیر خودش کرده است. کارشناسان هشدار دادند که سیستم‌های مراقبت بهداشت باید خود را برای رسیدگی به این بیماران نیز تجهیز کنند. آن‌ها این اقدام را «لازم و ضروری» خواندند. چرا که با توجه به حجم وسیع گسترش این ویروس، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک با تعداد زیادی از این افراد مواجه خواهیم بود. آن‌ها پیش‌بینی کردند که تأثیر این فاجعه تا سال‌ها بر سیستم خدمات بهداشتی باقی خواهد ماند.

 

تشخیص مواردی نظیر سکته مغزی و زوال عقل نادر بود، اما نه در کسانی که با شدت بالا به این ویروس مبتلا شده بودند. از کسانی که کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کشید، ۷ درصد دچار سکته مغزی شده و ۲ درصد به زوال عقل مبتلا شدند. این مطالعه که در لانست سایکایتری Psychiatry Lancet)) منتشر شده، نشان داد که این تشخیص‌ها در بیماران مبتلا به کووید به مراتب بالاتر از آن‌هایی بود که در یک دوره زمانی مشابه، به آنفولانزا یا دیگر بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی مبتلا شده بودند. با در نظر گرفتن ویژگی‌های اصلی نظیر سن، جنس، قومیت و شرایط بهداشتی، این نتیجه به دست آمد که احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های عصبی بعد از درگیرشدن‌شان با کووید ۱۹، به مراتب بیشتر از زمانی بود که آن‌ها به بیماری آنفولانزا مبتلا شده بودند.

پروفسور پل هریسون، از دانشگاه آکسفورد، که پژوهشگر اصلی این مطالعه است، گفت: «این‌ها داده‌هایی هستند منتج از دنیای واقعیِ تعداد زیادی از بیماران. داده‌هایی که میزان بالایی مشکلات روان‌پزشکی را پس از ابتلا به کووید ۱۹ تأیید می‌کنند، همان‌طور که بروز اختلالات جدی در سیستم عصبی (مانند سکته مغزی یا زوال عقل را. گرچه مورد دوم بسیار نادر است، اما می‌توان آمارش را در کسانی به موارد شدید بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، قابل توجه دانست»

«این درست است که خطرات فردی در بیشتر اختلالات ناچیز است، اما مقیاس وسیع همه‌گیری اخیر و این که این ابتلا در بسیاری موارد حالت مزمن داشته، می‌تواند تاثیر کلی آن را بر افراد و بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی بسیار مهم گرداند. در نتیجه سیستم‌های مراقبت بهداشتی برای تأمین نیاز پیشبینی شده، هم در زمینه خدمات مراقبت‌های اولیه و هم خدمات ثانویه، به منابع مالی نیاز دارند.»

نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر این که بازماندگان ویروس کرونا ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات عصبی باشند. یک مطالعه مشاهده‌ای توسط همان گروه تحقیقاتی نشان داد که افراد در سه ماه اول پس از ابتلا به کرونا، در معرض خطر ابتلا به اختلالات خلقی و اضطرابی قرار می‌گیرند.

گرچه هنوز گستره داده‌ها در مورد تشخیص‌های عصبی و مشکلات روانی در شش ماه اول ابتلا به این عفونت، چندان وسعت پیدا نکرده است. (اختلالات اضطرابی) در ۱۷ درصد بیماران، (اختلالات خلقی) ۱۴ درصد، مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر) ۷ درصد و (بیخوابی) ۵ درصد رایج‌ترین اختلالات پس از درگیری فرد با بیماری کووید بودند. آمار مشکلات عصبی پایین‌تر بود: ۰.۶ درصد برای خونریزی مغزی و ۰.۷ درصد برای زوال عقل.

دکتر مکس تاکت، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «حالا باید ببینیم پس از شش ماه چه اتفاقاتی می‌افتد. شاید این مطالعه نتواند سازوکار‌های موجود را معلوم کند، اما قطعاً به انجام تحقیقات فوری جهت پیشگیری یا درمان نیاز هست. «نویسندگان، محدودیت‌های زیادی برای مطالعه خود ذکر کرده‌اند. از جمله این واقعیت که بسیاری از افرادی که علائم بیماری در آن‌ها بروز می‌کند، به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند؛ بنابراین افرادی که در این بررسی محاسبه شده‌اند، احتمالا آن‌هایی هستند که علائم بیماریشان با شدت بیشتری بروز کرده. همچنین معلوم شده است که شدت اختلالات عصبی و روان‌پزشکی در این افراد هنوز معلوم نیست.

دکتر جاناتان راجرز، از دانشگاه کالج لندن، که در این مطالعه شرکت نداشته است، گفت: «این پژوهش، مسیرمان به سمت آینده را روشن می‌کند. هم از نظر روش و هم پیامد. متأسفانه بسیاری از این اختلالات، یا مزمن هستند و یا عودکننده؛ بنابراین باید منتظر بود که آثار کووید ۱۹ حالا حالا‌ها با ما بماند.»

منبع: روزنامه گاردین

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید