وزیر بایدن به اسرائیل می رود

کدخبر: ۴۰۴۶۰۴
وزیر دفاع آمریکا قرار است فردا (یکشنبه) با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در تل آویو دیدار و گفت وگو کند.
وزیر بایدن به اسرائیل می رود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اولین مسئولان بلندپایه و اولین وزیر کابینه «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور است که به فلسطین اشغالی سفر می کند.

پایگاه آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد، آستین قرار است فردا (یکشنبه) با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در تل آویو دیدار و گفت وگو کند.

این پایگاه به نقل از مسئولان رژیم اسرائیل افزوده است که  اوضاع سوریه، لبنان و ایران از جمله محورهای دیدار آستین از تل آویو خواهد بود.

به نوشته آکسیوس، مسئولان رژیم اسرائیل از وزیر دفاع آمریکا خواهند خواست تا موضع واشنگتن در آخر دوره ترامپ درخصوص حفظ قابلیت نظامی این رژیم را حفظ کند.

سایت صهیونیستی « واللا » نیز به نوبه خود به نقل از مسئولان بلندپایه رژیم اسرائیل بدون ذکر نام به سفر وزیر دفاع آمریکا به فلسطین اشغالی اشاره و در عین حال اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا و دفتر گانتز درباره این خبر اظهار نظر نکرده اند.

به نوشته رسانه ها، علت تایید نشدن سفر آستین از سوی پنتاگون مسائل امنیتی و محرمانه بودن رفت و آمدهای وی می باشد.

به نوشته سایت « واللا»، آستین در دیدارش از تل آویو درباره برنامه هسته ای ایران با نتانیاهو و گاتنز گفت وگو خواهد کرد.

رژیم اسرائیل پیش از این نگرانی خود را نسبت به بازگشت دولت آمریکا به برجام اعلام کرده بود.

نتانیاهو سه شنبه هفته گذشته همزمان با آغاز مذاکرات برجامی در وین نیز بار دیگر ناخرسندی و نگرانی شدید خود را از این مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام ابراز داشت و آن را توافقنامه ای "خطرناک" توصیف کرد.

نتانیاهو فوریه گذشته نیز گفته بود که رژیم اسرائیل امیدی به هرگونه توافقنامه ای با ایران ندارد و با توافقنامه یا بدون توافقنامه هرکاری را خواهد کرد تا به ادعای خود "از مسلح شدن ایران به سلاح هسته ای" جلوگیری کند.

این ادعا درحالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد مرجع، بر این امر صحه گذاشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» با اشاره به شکست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا علیه ایران از قصد خود برای بازگشت به برجام سخن گفته است و ایران نیز در مقابل تاکید کرده که آمریکا باید همه تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی یکجانبه خود را به طور یکجا لغو کند.

در همین راستا، کمیسیون مشترک برجام جلسه ای ویدیویی روز جمعه ۱۳ فروردین برگزار کرد و چهار روز پس از آن یعنی سه شنبه ۱۷ فروردین ماه نمایندگان ایران، تروئیکای اروپا به همراه روسیه و چین در وین پایتخت اتریش به صورت حضوری به منظور روشن کردن تدابیر برداشتن تحریم ها و انجام اقدامات هسته‌ای تشکیل جلسه دادند.

دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز دیروز (جمعه) برگزار شد.

ارائه گزارش رایزنی های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی "لغو تحریم" و "هسته ای" مهمترین دستورکار این نشست بود.

نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی های کارشناسان ایران و کشورهای ۴+۱ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.

«سیدعباس عراقچی»، رییس هیات کشورمان، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

عراقچی مجددا تاکید کرد: لغو کلیه تحریم های آمریکا که در دوران رییس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونین در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب  گروه های کارشناسی، رایزنی های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

این درحالی است که رژیم اسرائیل که علنا مخالفت خود را با بازگشت آمریکا به برجام و مذاکرات برجامی اعلام کرده و درپی شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، به شدت نگران شده است، همه تلاش خود را برای مانع تراشی در مسیر این مذاکرات بکار بسته و از جمله درصدد تنش آفرینی همزمان با برگزاری مذاکرات وین برآمده است.

به نوشته برخی رسانه ها، حمله اخیر به یک کشتی ایرانی در دریای سرخ را می توان در راستای همین تنش آفرینی با قصد تلاش برای برهم زدن مذاکرات دانست.

روز سه‌شنبه هفدهم فروردین‌ماه کشتی ایرانی «ساویز» در نزدیک سواحل جیبوتی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌های خارجی در این خصوص، از همان ابتدا انگشت اتهام این حمله را متوجه رژیم اسرائیل کرد که با توجه به شرارت‌های مسبوق به سابقه آن محتمل می‌نمود.

روزنامه «نیویورک تایمز» اما روز چهارشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی این اتهام را تایید کرد و نوشت که رژیم اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که اطلاعی در این باره ندارد و با رد هرگونه نقش نظامیان آمریکایی در این حمله تاکید کرد که هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی در حمله به این کشتی نقشی نداشته‌اند.

در این میان، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در واکنش به گزارش نیویورک تایمز گرچه به صورت مستقیم نقش داشتن تل‌آویو در حمله به کشتی ایرانی را نپذیرفت، اما اظهار داشت: تل‌آویو هرجا لازم باشد ورود کرده و از منافع امنیتی خود حفاظت خواهد کرد.

واکنش دوپهلوی رژیم اسرائیل مسبوق به سابقه است و این رژیم در موارد متعددی بعد از ارتکاب اقدامات شرورانه، از ترس تلافی آن، از برعهده گرفتن مسئولیت این اقدامات سرباز می زند.

در مقابل، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این هفته در پاسخ به سوالی درخصوص حملات به کشتی‌های ایرانی و ردپای رژیم اسرائیل گفت: باید ستاد کل نیروهای مسلح دراین خصوص اظهار نظر کند اما جایی که حمله رخ داده انگشت اتهام را به سوی رژیم صهیونیستی متوجه می‌کند. رفتارهای تجاوزکارانه و خوی این رژیم به این فرض اضافه می‌شود.

خطیب‌زاده افزود: هر زمانی منطقه روی آرامش ببیند، رژیم صهیونیستی ناآرامی ایجاد کرده است زیرا تمام حیات و ممات خود را در بحران، جنگ و ناآرامی جسته است و فکر می‌کند در شرایط بحران و جنگ می‌تواند ادامه حیات نامشروع خودش را داشته باشد.

وی افزود: اگر برای ایران مشخص شود که کدام طرف‌ها در این عملیات خرابکارانه دست داشته‌اند، تمامی گزینه‌ها را مدنظر قرار می‌دهد و از همه گزینه‌ها برای دفاع از حقوق خود استفاده خواهد کرد.

خطیب‌زاده افزود: ایران همه گزینه‌ها برای صیانت از خود را مدنظر دارد و در موضوع امنیت ملی نه تردید دارد و نه با کسی مصالحه می‌کند. مسئولان اسرائیل می‌دانند که ایران چگونه از خود دفاع می‌کند.

در همین حال، برخی تحلیلگران رژیم اسرائیل نیز تنش آفرینی های نظامی اخیر این رژیم را با آغاز مذاکرات هسته ای در ارتباط دانسته اند.

«عاموس هرئیل» تحلیلگر امور نظامی و امنیتی روزنامه صهیونیستی «هاآراتس» انگیزه این تنش آفرینی ها از جمله حمله به کشتی ایرانی و حملات به سوریه را ارسال پیام به دولت بایدن دانسته است.

این تحلیلگر صهیونیست با اذعان به اوضاع "شکننده" و حساس رژیم اسرائیل، انگیزه دیگر این تنش آفرینی ها را داخلی دانست و گفت که تنش آفرینی در این جبهه ها - بویژه در سایه بحران سیاسی داخلی و دشواریهای تشکیل دولتی ائتلافی در سایه انتخابات اخیر پارلمانی- به طور اساسی به منافع و اهداف نتانیاهو خدمت می کند.

نباید از نظر دور داشت که نتانیاهو با محاکمه به خاطر فساد و کلاهبرداری روبرو است و تحلیلگران این تنش آفرینی ها را تلاش او برای فرار از تنگنا و بحران خودش می دانند.

در سایه این تحولات و اختلاف نظر واشنگتن و تل آویو درباره چگونگی برخورد با موضوع هسته ای ایران و قصد آمریکا برای بازگشت به برجام درسایه شکست فشار حداکثری و تلاش تل آویو برای مانع تراشی در مقابل آن از طریق تنش آفرینی در منطقه، به نظر می رسد که سفر وزیر دفاع آمریکا به تل آویو از یک سو تلاش برای مقابله با این مانع تراشی ها و از سوی دیگر تاکید بر دیدگاه سنتی واشنگتن در حمایت از رژیم اسرائیل باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید