روایت عراقچی از سه اصل کلیدی در مذاکرات وین

کدخبر: ۴۰۴۶۴۷
عراقچی با تاکید بر لغو کامل تحریم‌ها در «یک مرحله» گفت: به "گام به گام" و "مرحله به مرحله" بودن لغو تحریم‌ها اعتقادی نداریم و حتماً باید رفع تحریم‌ها را راستی آزمایی کنیم و بعد اقدامات مان را انجام دهیم؛ این سه اصل کلیدی است که راهنمای ما در مذاکرات وین هم بوده است.
روایت عراقچی از سه اصل کلیدی در مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از صداوسیما، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر لغو کامل تحریم‌ها در «یک مرحله» افزود: به "گام به گام" و "مرحله به مرحله" بودن لغو تحریم‌ها اعتقادی نداریم و حتماً باید رفع تحریم‌ها را راستی آزمایی کنیم و بعد اقدامات مان را انجام دهیم؛ این سه اصل کلیدی است که راهنمای ما در مذاکرات وین هم بوده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره جزئیات مذاکرات وین گفت: خطی که در مذاکرات وین پیگیری کردیم و این هفته هم ادامه آن را پی خواهیم گرفت بر اساس مواضع قطعی نظام بوده و خواهد بود که اعلام شده است.

وی ادامه داد: ما خواهان رفع کامل تحریم‌ها هستیم؛ این شامل تحریم‌هایی می‌شود که در دوران ترامپ وضع شده است و همه تحریم‌های برجام را نیز شامل می‌شود.

عراقچی با تاکید بر لغو کامل تحریم‌ها در «یک مرحله» افزود: به "گام به گام" و "مرحله به مرحله" بودن لغو تحریم‌ها اعتقادی نداریم و حتماً باید رفع تحریم‌ها را راستی آزمایی کنیم و بعد اقدامات مان را انجام دهیم؛ این سه اصل کلیدی است که راهنمای ما در مذاکرات وین هم بوده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که چه سازوکاری برای راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و تضمین پایبندی به تعهدات آمریکا وجود دارد گفت: فهرست تحریم‌هایی که باید لغو شوند طولانی است و حتی از هزار و ۵۰۰ تحریمی هم که شما اشاره کردید بیشتر است، هم شامل تحریم‌های موضوعی و هم تحریم‌های مربوط به افراد و موسسات می‌شود.

وی افزود: یکی از کار‌های مهم ما، فهرست کردن تحریم‌هایی است که باید برداشته شوند؛ کارگروه تشکیل شده در وین، این اقدام را آغاز کرده است و ادامه خواهد داد.

عراقچی با تاکید بر این که برای ما مهم است که وقتی تحریم‌ها برداشته می‌شوند آثارش را در عمل ببینیم گفت: مثلاًاگر تحریم نفتی برداشته می‌شود به معنای یک دستور بر روی کاغذ نیست بلکه نفت باید به فروش برسد و خریداران نفت ایران بتوانند بدون هیچ مشکلی آن را بخرند و باید برای ما مسجل شود که تحریم‌ها برداشته شده است. 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: وقتی راستی آزمایی انجام شود آن گاه ما تعهدات مان را انجام خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به این که آیا تضمینی وجود دارد که طرف مقابل باردیگر نقض عهد و یا بدعهدی نکند، گفت: بدعهدی همیشه ممکن است؛ کما این که در دوره گذشته هم بود و در آینده هم ممکن است اتفاق بیافتد؛ روشی که در برجام وجود دارد و برای ما هم بیشتر از آنان وجود دارد این است که ضمانت اجرای برجام در دست خودمان است

عراقچی افزود: اگر مشاهده کنیم که طرف‌های مقابل، تعهدات شان را انجام نمی‌دهند، ما هم تعهدات برجامی مان را کاهش می‌دهیم؛ این کاری است که در دو سال گذشته انجام دادیم.

وی اضافه کرد: در این چارچوب؛ تعهدات مان را در پنج گام کاهش و اقتدارمان را در عرصه هسته‌ای نشان دادیم و خلاف آن چه که گفته می‌شد نتوانستند ما را به شورای امنیت بفرستند بنابراین، ضمانت اجرایی برجام در دست خودمان است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ضمانت اجرای برجام و رفع تحریم‌ها علیه کشورمان در دست خود ما خواهد بود و این توانمندی ما در عرصه هسته‌ای است که ضمانت اجرای برجام است.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا در مذاکرات اخیر در وین تضمین داده می‌شود که دوباره مانند دوره پیشین اجرای برجام بدعهدی نکنند، اظهار داشت: در آن دوره نیز، خلاف آنچه گفته می‌شد نتوانستند ما را به شورای امنیت بفرستند یا هر کار دیگری علیه ما کنند بنابراین ضمانت اجرای برجام در دست خود ماست.

وی افزود: در روابط بین الملل اصولا، تعهدات بین المللی این طور نیست که ضمانت اجرا داشته باشد، چون حاکمیت کشور‌ها فراتر از هر چیزی است و کشور‌ها براساس اصل حاکمیت، هر تصمیمی می‌توانند بگیرند.

عراقچی اضافه کرد: آن چیزی که کشور‌ها را به توافقات و معاهدات پایبند می‌کند، اصل بهره برداری از معاهده یا آن تفاهم است همان طور که اگر ما هم هر تفاهم یا معاهده‌ای در دنیا باشد که برای کشورمان هیچ نفعی نداشته باشد، قطعا به آن پایبند نخواهیم بود.

وی گفت: این که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند به این علت بود که دولت گذشته آمریکا اعتقاد داشت که هیچ منفعتی از ماندن در آن تفاهم برای کشورش نیست، بنابراین در آینده هم باید به شکلی رفتار کنیم که ضمانت اجرایی برجام و رفع تحریم‌ها در دست خودمان باشد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که در مقطع پیشین توافق هسته‌ای نیز رهبر معظم انقلاب خواسته بودند که رئیس جمهور وقت آمریکا باید با امضایش، اجرای آن را تضمین کند آیا در این مقطع نیز اگر تحریم‌ها کاملا لغو و راستی آزمایی شود و آمریکا به برجام بازگردد آیا می‌توانیم ضمانت اجرای آن را از بایدن بگیریم؟ اظهار داشت: دور قبل نیز همین طور بود که می‌بایست تعهدات مکتوب باشد و آنان تعهد کتبی کنند و همین اتفاق افتاد.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید