جزئیات تازه از حادثه نطنز

کدخبر: ۴۰۵۱۷۸
اقتصادنیوز : رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: خرابکاری در محل توزیع برق و کابل مربوط به باطری‌های برق اضطراری بوده است.
جزئیات تازه از حادثه نطنز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص انفجار روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز اظهار داشت: یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود 40، 50 متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.

وی افزود: دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود.

عباسی گفت: در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آن‌ها را قطع کند.

وی خاطرنشان کرد: طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانترفیوژ نباید برقش قطع شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: در ماجرای فردو نیز که در سال 91 رخ داد، برق را از 4 کیلومتری قم یا 30 کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری‌ها را هم قطع کردند.

وی افزود: اما ما آن موقع پیش‌بینی کرده بودم و برق را از پست جماران نگرفتیم. گرفته بودیم، اما برای سانترفیوژها استفاده نمی‌کردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیش‌بینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشین‌های ما نیفتاد.

عباسی تصریح کرد: در اینجا پیش‌بینی نشده بود که وقتی می‌روی گفتگو می‌کنی و یک مصوبه مجلس داری که اقتدار را به تیم مذاکره‌کننده برمی‌گرداند. یعنی یک عقبه‌ای را ایجاد می‌کند تا تکالیفی که به ما تحمیل شده در برجام و از حقوق‌مان بهره‌مند نشدیم، تکالیف را کنار می‌گذاریم و می‌خواهیم با عدد بیشتری در ماشین سانترفیوژ و غنی‌سازی جلو برویم و باید انتظار می‌داشتیم چنین اتفاقی رخ بدهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید