اعلام آمادگی روسیه برای واسطه‌گری بین ایران و آمریکا

کدخبر: ۴۰۵۳۶۹
ریابکوف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: البته بحث میانجی گری نیست، بلکه این اقدامی است که ما می توانیم برای موفقیت در نشست هایی که برای برجام از هفته گذشته در وین آغاز شده، انجام دهیم.
اعلام آمادگی روسیه برای واسطه‌گری بین ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه آماده است در صورت دریافت درخواستی، نقش واسطه و همچنین دادن مشاوره را بین ایران و ایالات متحده ایفا کند.

ریابکوف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: البته بحث میانجی گری نیست، بلکه این اقدامی است که ما می توانیم برای موفقیت در نشست هایی که برای برجام از هفته گذشته در وین آغاز شده، انجام دهیم.  

وی اظهار داشت: به طور دقیق، مذاکرات بین مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده غیرمستقیم است. این شرط توسط ایران مطرح شد. ما این رفتار را درک می کنیم. ما در این رایزنی ها شرکت می کنیم. ما خدمات خوبی را انجام می دهیم.

ریابکوف،  هدف اصلی کنونی احیای توافق برجام در شکل و قالبی است که به امضا رسیده بود، مسائل دیگر در آینده بررسی خواهد شد

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو به موازات مذاکرات وین با شرکای برجام در تماس دائم است.

براساس برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام که توسط شش کشور موسوم به ۱+ ۵ (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، با لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران موافقت شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق بین المللی خارج شد و به طور یک طرفه تحریم های ظالمانه را علیه تهران اعمال کرد.

ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.

در پایان سال ۲۰۲۰، مجلس شورای اسلامی ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید