روحانی: به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم/ غنی سازی 90 درصد را هم می توانیم اجرا کنیم

کدخبر: ۴۰۵۷۹۶
رئیس‌جمهور گفت: هر کجا پروتکل را رعایت نکنیم دچار مشکل می شویم. باید در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم.
روحانی: به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم/ غنی سازی 90 درصد را هم می توانیم اجرا کنیم

به گزارش اقتصادنیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز(پنج شنبه) در مراسم بهره برداری از ۴ طرح بزرگ پتروشیمی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: عامل اصلی، ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور است از این رو دنبال علت های غلط نگردید.

وی افزود: هفته آینده روزهای شدیدتری را در برخی از استانها خواهیم داشت و امیدواریم به زودی از این پیک خارج شویم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و مهر بخوانید؛

* هر کجا پروتکل را رعایت نکنیم دچار مشکل می شویم. باید در  اسرع وقت از این پیک عبور کنیم. امیدوارم با مراعات های که مردم رعایت می کنند و  واکسنی که به دست ما می رسد، از این پیک عبور کنیم.

* امروز کلید یک واکسن است اتفاقا شرکت های خصوصی راحت تر می توانند واکسن ها را وارد کنند. ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم.باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.

* هر شرکتی که برای ورود واکسن کوچک ترین مشکلی دارد، به دفتر رییس جمهور نامه بنویسد. من مستقیم مسأله را دنبال می کنم زیرا در هفته های آینده براحتی می توانیم میلیون ها دوز واکسن وارد کنیم. واکسن می تواند مردم را از مرگ بخوبی مراقبت کند.

*  ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم به همین جهت باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.

*{ با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور با بیان اینکه هنوز به قله پیک فراگیری نرسیده‌ایم}: اگر جهش ویروس انگلیسی کرونا نبود ما شاهد این پیک نبودیم، اساس مشکل این است که ویروس انگلیسی از عراق وارد خوزستان و از آنجا وارد استان‌های همجوار شد و بعد به سراسر کشور راه یافت.

* همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، عید، سفرها، ترددها و دورهمی‌ها در شدت یافتن ویروس کرونا تأثیرگذار است به همین جهت هر جا دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم این ویروس شدت می‌یابد.

* در بررسی‌های شب گذشته در خصوص وضعیت شیوع کرونا در کشور، به غیر از چند استانی که شرایط سختی دارند بقیه استان‌های کشور نسبتاً شرایط قابل قبولی دارند. البته فارس در لیست استان‌های سخت بود.

*{ با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین}: همین امروز هم ما می‌توانیم غنی سازی ۹۰ درصد را اجرا بکنیم.

* ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، این شما هستید که دنبال بمب هسته‌ای بوده‌اید و همچنان هستید بنابراین این اتهام روی پیشانی شماست.

*{با اشاره به سال تولید ملی و مانع زدایی ها}: مانع زدایی ها برای ما بسیار  اهمیت دارد تا دولت تا آخرین روز و آخرین ساعت همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن طرح ها به کار ببرد.

 *{ با اشاره به چند برنامه مهم دولت دوازدهم در یکصد روز پایانی دولت}: یکی از برنامه های مهم دولت، سلامت مردم و مساله مبارزه با کرونا است.

* در روزهای پایانی برای مبارزه با کرونا باید اقدامات ویژه انجام دهیم که بخشی از آن مربوط به واکسن می‌شود از جمله خرید و واردات واکسن در کشور و به ثمر نشستن واکسن‌هایی که در داخل تولید می‌شود تا مردم شرایطی را احساس کنند که آرامش بیشتری داشته باشند.

* چنانچه بتوانیم در سطح وسیعی یعنی به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسن تزریق شود، این زنجیره را قطع و سلامت مردم را تضمین می شود حتی اگر این ویروس باز هم باشد و جولان دهد. البته پروتکل های بهداشتی را بعد از واکسن هم باید مراعات کنیم و برای ما مهم است که توصیه های بهداشتی رعایت شود.

* در این یکصد روز باقیمانده، مساله مقابله جدیتر با ویروس کرونا بویژه جهش آخر آن که نوعی انگلیسی و بسیار خطرناک است را خواهیم داشت.

*برنامه دوم دولت را در یکصد روز پایانی دولت، شکستن تحریم است. الان سربازان مقدم دیپلماسی ما در وین در حال تلاش هستند و برای ما مهم نیست دشمن چه زمانی به عقل بر می‌گردد و در برابر قانون تواضع می‌کند اما یقین داریم برای آمریکا و بقیه کشورهایی که در داخل برجام بودند، راهی جز این وجود ندارد و تنها راه موجود این است که به قطعنامه ۲۲۳۱ و به توافق برجام به طور کامل عمل کنند که اگر چنین کنند بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی هایی که زمانش خیلی طول نمی کشد به تمام تعهدات برجامی خود برمی گردیم.

* بنابراین این اظهار نگرانی که امروز در آمریکا و اروپ وجود دارد مبنی بر اینکه غنی‌سازی ۶۰ درصد را آغاز می‌کنیم و برخی نیز تعبیر می کنند که ۶۰ درصد یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن، درست نیست؛ به آنچه که در سر شما است که راه را برای تولید بمب اتم هموار می کنیم، اشتباه است.

 

* هر روز که به تعهدات برجام برگردید ما هم بلافاصله به تعهدات برمی گردیم و غنی سازی مان طبق تعهد ۳.۶۷ بیشتر نخواهد بود و غنی سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هم متوقف می‌شود و اگر شما به همه تعهدات برگردید ما هم برمی گردیم.

* غصه این چیزها را نخورید در زمان کوتاهی بعد از اجرای تعهدات شما، ایران به همه تعهدات خود پایبند است ایران در عمل نشان داد وقتی قول می‌دهد قولش مردانه است و شما هم نشان دادید که قولتان بی اعتبار است. بنابراین درباره ایران نگران نباشید.

* ایران مردانه حرف می‌زند، مردانه کار و با اخلاق حرکت می‌کند، سخنی که می‌گوید به سخن خود پایبند است.

* موضوع سوم پایان بخشیدن به طرح‌های مهم تولیدی در ۱۰۰ روز پیش رو است. تا جایی که برای ما امکان پذیر است طرح آب شیرین را اجرا می کنیم. کار بسیار عظیمی در سال ۹۹ انجام شده است برخی هم در ۱۰۰ روز پیش رو انجام می شود.

*افزایش ۲۵ میایون تن تولیدات پتروشیمی  از افتخارات کشور است و همه کشورهای منطقه، ایران را ببینند که کشوری در اوج تحریم دشمن، در جنگ اقتصادی و در کرونا موفق شد بزرگترین جهش را در تولید پتروشیمی در عرض یک سال و چند ماه در افتتاح مختلف نشان دهد. البته در بخش‌های دیگر هم فعالیت انجام خواهیم داد.

* مهم این است که ریل گذاری ها برای دولت بعدی هم انجام دادیم. راه الان ۳۰ تا ۵۰ و گاهی تا ۷۰ درصد آماده است و مردم ایران از مزایای پایان دیگر طرح‌ها هم بهره مند می شوند.

* معیشت برنامه چهارم دولت در  ۱۰۰ روز باقی مانده است. در همین ماه رمضان به یک بسته معیشتی حمایتی جدید ویژه ماه مبارک رمضان پرداخت کردیم و تا پایان دولت برای معیشت مردم بازهم تلاش خواهیم کرد و هر کاری از دستمان بربیاید انجام خواهیم داد.

* در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان در تامین اجتماعی هم کار خوبی در دست انجام است بنابراین هر کاری از دستمان بربیاید برای راحتی و معیشت مردم انجام می دهیم.

* صنعت نفت ما همواره در تاریخ ما در مقاطع مختلف درخشیده است، در سال های اخیر و  دهه ۹۰ جز دو سال نخست مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است، اگر دهه شصت را دهه جنگ، دهه هفتاد را دهه سازندگی، دهه هشتاد را دهه تحولات بنامیم، در دهه ۹۰ دوبار در دنیای سیاست و دیپلماسی به میدان آمدیم و هر دو بار دشمنانمان را شکست داده ایم پس اگر بگوییم این دهه، دهه پیروزی نجات ملی است اشتباه نگفته ایم.

* اگر بگوییم این دهه، دهه پیشرفت در کشور و جهش در تولید و توسعه کشور بوده است ناصواب نگفته ایم. کار بسیار بزرگی در این مدت انجام شده است که بخشی از این کارها مربوط به نفت ما است.

* از کشف ۵۳ میلیارد بشکه ای در منطقه‌ای که به نام نام آوران نامگذاری شده گرفته تا توسعه عظیم میدان های نفتی و گازی، تا تقریباً پایان دادن به پروژه‌های عسلویه و پارس جنوبی که مقدار کمی از آن باقی مانده و تا کار بزرگ لوله جاسک تا پالایشگاه عظیم بیدبلند و همچنین طرح های دیگری که داشته ایم همه از فعالیتهای پتروشیمی بوده و  در زمینه تحقیق، توسعه و نوآوری هم در کاتالیست ها دیدیم در فناوری هم در این زمینه حرکت خوبی در بخش‌های مختلف نفت انجام داده‌ایم.

* همراه با وزیر نفت شاهد بوده ایم کمپرسورهای عظیم به دست ایرانی‌ها ساخته می‌شود در حالی که پیش از این محتاج بودیم و تحول عظیمی در زمینه فناوری نفت و گاز انجام شده است.

* جمع شدن فلرها و پاک شدن محیط زیست یکی از آرزوهای کشور است و  این کار بزرگ انجام می‌شود و بخش بزرگی از آن در بخش پالایشگاه بزرگ بیدبلند بود.

* گاز رسانی به روستاها از اقدامات بزرگ دولت است. تا آغاز دولت یازدهم ۱۴ هزار روستا گاز داشتند و امروز به مرز ۳۳ هزار روستا رسیده‌ایم. استان سیستان و بلوچستان تا پیش از این گاز نداشت و ما گازرسانی این استان را انجام داده‌ایم.

*{ با اشاره به سه سال جنگ اقتصادی}: دشمن در این سه سال می خواست ما را از ارزآوری محروم کند و جلوی فروش نفت را بگیرد و به این فکر می کرد اگر دولت بخواهد ارزی تهیه کند تا با آن کالای ضروری مواد اولیه لازم وارد کند به ارز نیاز دارد و وقتی جلوی فروش نفت و میعانات گازی گرفته شود برای آنان مشکلات ایجاد می‌شود و نمی‌توانند ارزآوری داشته باشند اما صادرات غیرنفتی به صحنه آمد که یکی از این صادرات غیر نفتی پتروشیمی بود.

* اینکه اعلام شد در سامانه نیما حدود ۹۰ درصد ارز عرضه شده در سال ۹۹ از طریق پتروشیمی بود، یعنی توانستیم در سامانه نیما حرکتی بزرگی انجام دهیم ضمن اینکه امسال با همه سختی ها و مشکلات به رقمی معادل ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

* بنابراین پتروشیمی یکی از صنایع خط مقدم برای جنگ اقتصادی بوده است که به صحنه آمد و امروز دیدید که طرحی را افتتاح کردیم که از سال ۹۵ شروع شد و سال ۹۹ به پایان رسید و کل پروژه ۴ سال بیشتر طول نکشید. یک میلیارد دلار  برای آن خرج شد و محصول یک سال آن یک میلیارد دلار می‌شود و همان سال اول کل سرمایه‌گذاری را در می آورد.

* حتی سود پایین دستی های آن هم بیشتر از این خواهد بود. پایین دستی ها علاوه بر سود،  اشتغال هم به همراه دارد.

* از همه کارگران و مهندسان و همه کسانی که با دست خود این پروژه را تکمیل کردند قدردانی می کنم و امیدوارم ماه رمضان بر همه ما ماه مغفرت و رحمت الهی باشد.

* البته مردم در جریان هستند در این پیک چهارم هنوز به نقطه قله پیک نرسیده‌ایم و قاعدتاً هفته آینده در برخی از استان‌ها برخی روزهای شدیدتری خواهیم داشت از سوی دیگر امیدواریم هفته‌های دیگر از این مسیر و از این پیک خارج شویم.

* امیدوارم همه استانداران، فرمانداران، بخشداران، بخشهای پزشکی، مدافعان سلامت، بسیج و نیروی انتظامی که بار سختی را بر دوش دارد دست به دست هم داده تا بتوانیم در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم و امیدوارم با مراعات های دقیقی که همه مردم خواهند داشت و واکسنی که به دست ما می‌رسد از این ویروس رها شویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید