هشدار مشاور امنیت ملی بایدن به روسیه

کدخبر: ۴۰۶۶۵۲
اتحادیه اروپا و آمریکا به بهانه وضعیت سلامت جسمانی ناوالنی روز یکشنبه فشار خود بر روسیه را افزایش دادند و مشاور امنیت ملی دولت بایدن در این زمینه به مسکو هشدار داد.
هشدار مشاور امنیت ملی بایدن به روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن در گفتگو با شبکه سی ان ان با توجه به برخی گزارش ها مبنی بر اینکه سلامتی الکسی ناوالنی منتقد پوتین به سرعت در زندان رو به زوال است هشدار داد در صورت مرگ وی عواقبی برای روسیه به دنبال خواهد داشت.

ما به دولت روسیه اعلام کرده ایم که مسوولیت آنچه برای ناوالنی در بازداشت اتفاق می افتد، متوجه مسکو است و توسط جامعه بین المللی پیگیری خواهدشد.

وی در ادامه مشخص نکرد که ایالات متحده و متحدانش در صورت مرگ ناوالنی چه اقدامی ممکن است انجام دهند.

اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که عمیقاً نگران گزارش هایی مبنی بر وضعیت سلامتی الکسی ناوالنی و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت که این موضوع در دستور کار کنفرانس ویدیویی وزیران خارجه اتحادیه اروپا است که فردا (دوشنبه) برگزار می شود.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه پیشتر گفته بود که کشور وی بشدت نگران سلامتی ناوالنی است که در اعتصاب غذا به سر می برد.

در ادامه نگرانی کشورهای اروپایی از وضعیت سلامت ناوالنی، آلمان نیز از روسیه خواست که به او مراقبت های پزشکی کافی را ارائه دهد.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به روزنامه بیلد گفت ما فوراً تقاضا داریم که الکسی ناوالنی تحت درمان پزشکی کافی و دسترسی به پزشکان مورد اعتماد خود قرار گیرد، حق وی برای مراقبت های پزشکی باید بدون تأخیر اعطا شود.

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) سال گذشته در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان آلمانی در اوایل ماه جاری اعلام کردند، نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه‌های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است. اما روسیه این ادعاها را رد کرده و کاملا بی اساس می‌داند.

دادگاه مسکو  بهمن ماه گذشته پس از چند ساعت شور ناوالنی را به دو سال و نیم حبس محکوم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید