دلایل عجیب بوی بد دهان

کدخبر: ۴۰۷۱۷۶
اقتصادنیوز : بوی بد دهان که به عنوان عفونت دهان یا پوسیدگی دندان شناخته شده، قابل درمان است.
دلایل عجیب بوی بد دهان

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از لیسترین، تنفس بد ممکن است با انواع غذا‌هایی که می‌خورید و سایر عادات شیوه زندگی ناسالم نیز بدتر شود. گاهی می‌تواند از عادات بهداشتی دندان‌پزشکی ناشی شود.

بوی بد دهان بیشتر به دلیل بهداشت نامناسب دهان است. اگر به طور مرتب دندان‌ها و دهان خود را تمیز نکنید، ذرات غذا می‌تواند در دهان شما باقی بماند و تجمع چسبنده‌ای از باکتری (که به آن پلاک نیز گفته می‌شود) بر روی دندان شما ایجاد می‌شود.

سطح ناهموار زبان و همچنین لوزه‌ها می‌توانند ذرات غذا و باکتری‌ها را در دهان به وجود بیاورند که بوی بد دهان ایجاد می‌کنند. بهداشت ضعیف دهان و دندان، باعث سایر بیماری‌های مانند بیماری لثه می‌شود که با بوی بد دهان نیز ارتباط دارد. مراقبت از دهان و دندان، بهترین دفاع در برابر بوی بد دهان است.

خوردن غذا

پس از خوردن غذا‌های خاص، مانند پیاز، سیر، برخی از سبزیجات و ادویه جات، ذرات غذایی عامل بو وارد جریان خون شده و به ریه‌ها منتقل می‌شوند، جایی که هر بار بازدم بر بوی نفس شما تأثیر می‌گذارد.

قهوه

اگر برای شروع روز خود طرفدار یک فنجان قهوه هستید، ممکن است متوجه شده باشید که می‌تواند احساس بوی بد دهان در شما ایجاد کند. قهوه به دلیل عطر و طعم شدید و همچنین تاثیری که در تولید بزاق دارد، می‌تواند دلیل بوی بد دهان باشد. بعد از نوشیدن قهوه، کافئین منجر به کاهش تولید بزاق می‌شود. بزاق کمتر به معنای افزایش باکتری‌های ایجاد کننده بو است.

رژیم‌های غذایی با قند بالا

علاوه بر غذا‌های ادویه دار، رژیم‌هایی که دارای مقدار زیادی قند و پروتئین هستند نیز می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند. یک رژیم غذایی سرشار از قند، به دلیل نحوه تعامل قند‌ها با باکتری‌های موجود در دهان شما، می‌تواند  منجر به بوی بد دهان شود. باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان شما وجود دارند از قند‌هایی تغذیه می‌کنند که گیاهان شیرین را به بوی ترش تبدیل می‌کند.

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا یا کربوهیدرات کم

کربوهیدرات‌ها عملکرد‌های اساسی در بدن ما دارند و اگر رژیم غذایی شما کمتر از اندازه کافی دارای کربوهیدرات باشد، می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. هنگامی که بدن به دلیل رژیم غذایی شدید کربوهیدرات کافی دریافت نمی‌کند، می‌تواند باعث تغییر در متابولیسم بدن و بوی بد دهان ‌شود.

گاهی هضم غذا‌های حاوی پروتئین بالا برای بدن شما دشوار است و هنگامی که متابولیزه نشوند، گاز‌های گوگردی آزاد می‌کنند. با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، از جمله سبزیجات و گیاهان بیشتر، از این کار خودداری کنید.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات نیز مانند سیگار، باعث بوی بد دهان می‌شود. جدا از اینکه دهانتان بوی خاکستر می‌دهد، به بافت لثه آسیب می‌رساند و باعث بیماری لثه می‌شود.

مسائل گوارشی

هضم ضعیف، یبوست یا اختلالات روده می‌تواند باعث بوی نامطبوع نفس شود. اگر مرتباً دچار ریفلاکس اسید می‌شوید، بوی غذا‌های اخیراً مصرف شده ممکن است به راحتی باعث بازگشت به سمت مری و خارج شدن دهان شده و باعث بوی بد دهان شود.

دهان خشک

بزاق با از بین بردن ذرات غذایی که منجر به بوی بد دهان می‌شود، به تمیز نگه داشتن دهان کمک می‌کند. هنگامی که تولید بزاق کند و یا متوقف می‌شود، بوی بد دهان ایجاد می‌شود. این به طور طبیعی هنگام خواب اتفاق می‌افتد، به همین دلیل است که اکثر افراد پس از بیدار شدن نفس خود را کمی بوینده می‌دانند. اما اگر مشکل در طول روز ادامه پیدا کند، درمان ممکن است قابل تأمل باشد.

 داروها

صد‌ها داروی تجویزی با عوارض خشکی دهان همراه است. هنگامی که دهان شما خشک است و تولید بزاق کاهش می‌یابد، محیط برای باکتری‌های ایجاد کننده بو، رشد می‌کند. بعلاوه، بعضی از دارو‌ها وقتی در بدن تجزیه می‌شوند، مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که می‌توانند از طریق جریان خون به نفس منتقل شوند.

سایر علل

اگرچه بوی بد دهان بیشتر توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما شرایط دیگری نیز ممکن است در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد. بوی بد دهان می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ای برای وجود سایر بیماری‌ها باشد. قطره بعد از عمل بینی، عفونت‌های تنفسی و لوزه‌ها، مشکلات سینوسی، دیابت، مشکلات کبدی، کلیوی و همچنین برخی از اختلالات خونی می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. در برخی موارد نادر، بوی بد دهان می‌تواند نشانه‌ای از سرطان یا سایر بیماری‌های جدی مانند اختلالات متابولیکی باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید