از ادعای جدید درباره فوت سردار معروف سپاه تا فرار عامل انفجار نطنز

کدخبر: ۴۰۷۴۴۷
«اسماعیل کوثری»، نماینده پیشین مجلس و از همرزمان سردار حجازی درباره حواشی شهادت سردار حجازی گفت: انتشار شایعات درباره ترور بیولوژیک سردار حجازی اقدام شیطانی دشمنان است.‌ آنها می‌خواهند چنین وانمود کنند که در همه جا نفوذ دارند اما واقعیت این است که صدمات ناشی از عارضه شیمیایی موجب تحلیل رفتن توان جسمی سردار حجازی و شهادت ایشان شد.
از ادعای جدید درباره فوت سردار معروف سپاه تا فرار عامل انفجار نطنز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سردار حجازی

«سیدمحمد حجازی»، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، شامگاه یکشنبه، ‌۲۹ فروردین ‌ماه در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او جانشینِ سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده کنونی نیروی قدس سپاه پاسداران بود که پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، به عنوان جانشین فرمانده سپاه قدس منصوب شد و تنها چند ماه پس از حضور در این مقام درگذشت. براساس آنچه روابط عمومی سپاه اعلام کرد جانشین فرمانده سپاه قدس بر اثر عارضه قلبی درگذشته است. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و ساعاتی بعد، اخبار ضد و نقیض درباره علت درگذشت که از سویی عارضه قلبی و از دیگر سوی ابتلا به کرونا عنوان شده بود، بحث «شهادت» به میان آمد.

در ادامه سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه، در گفت‌وگویی توضیح داد که «علت اصلی شهادت سردار حجازی، عوارض شیمیایی از زمان جنگ بود. ایشان چند ماه قبل مبتلا به بیماری کرونا شد و بهبود یافت.»

«اسماعیل کوثری»، نماینده پیشین مجلس و از همرزمان سردار حجازی درباره حواشی شهادت سردار حجازی گفت: انتشار شایعات درباره ترور بیولوژیک سردار حجازی اقدام شیطانی دشمنان است.‌ آنها می‌خواهند چنین وانمود کنند که در همه جا نفوذ دارند اما واقعیت این است که صدمات ناشی از عارضه شیمیایی موجب تحلیل رفتن توان جسمی سردار حجازی و شهادت ایشان شد.

در ادامه و در پی شهادت سردار رشید اسلام جانباز سرافراز سرلشکر پاسدار سید محمد حسین زاده حجازی به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و با موافقت و تصویب  فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (مدظله العالی) سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا فلاح زاده به سمت "جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه" منصوب شد.

سردار محمدرضا فلاح زاده پیش از این عهده دار مسئولیت معاون هماهنگ کننده نیروی قدس سپاه بود.

یک دعا درباره فوت سردار معروف سپاه /عامل انفجار نطنز کجاست؟ /کاندیداهای جدید انتخابات ۱۴۰۰ از راه رسیدند

خبر مهم هفته؛ جولان کرونا در مجلس

در روزهای گذشته عفت شریعتی نماینده زرند، سمیه محمودی نماینده شهرضا و مهدی طغیانی نماینده اصفهان به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه به سر می‌برند. همچنین اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز به ‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده است.

به همین منظور عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه هیات رئیسه درباره اجرای پروتکل‌های ستاد کرونا گفت: براساس این تصمیم از هفته آینده به مدت دو هفته جلسات علنی مجلس برگزار نمی‌شود.

اتفاق جالب هفته؛ صف کاندیداهای ریاست جمهوری

شورای مرکزی و دبیران استانی حزب اسلامی ایران زمین، در بیانیه‌ای سید ابولقاسم رئوفیان را به عنوان داوطلب نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد.

وزیر پیشین ارتباطات و رییس سابق سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با برگزاری نشست خبری برای نامزدی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرد. سرتیپ محمدحسن نامی ۶۸ ساله در حالی برای انتخابات ۲۸ خرداد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرد که دارای سه دکتری در رشته‌های جغرافیایی سیاسی،  مدیریت استراتژیک و مدیریت کشورداری است.

همچنین اسدالله بادامچیان، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی، برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرد.

یک دعا درباره فوت سردار معروف سپاه /عامل انفجار نطنز کجاست؟ /کاندیداهای جدید انتخابات ۱۴۰۰ از راه رسیدند

جنجال هفته؛ ادعای خضریان

علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ از تخلف رییس مجلس در اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد. ماجرای تصویب بودجه ۱۴۰۰ در حالی که یک ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته و این بودجه قرار است برای ۱۲ ماه این سال اجرایی شود، همچنان ادامه دارد.

پس از آنکه درپی کش و قوس فراوان بالاخره در روزهای پایانی اسفندماه، رییس مجلس، بودجه ۱۴۰۰ را پس از ارسال نامه تایید نهایی آن از سوی شورای نگهبان، برای اجرا به رییس‌جمهوری ابلاغ کرد، نوبت آن بود که جداول بودجه به دولت ارسال شود. اما جداولی که مطابق قانون باید تا پایان اسفندماه برای دولت ارسال می‌شد، به دست دولت نرسید و نهایتا پس از اینکه پرسش‌ها درباره چرایی عدم ارسال جداول بودجه به دولت محل سوال بسیاری از ناظران قرار گرفت، اعلام شد که این جداول چهاردهم اسفندماه برای دولت ارسال شده است خبری که به نظر می‌رسد چندان صحیح نیست.

علی خضریان از اعضای جبهه پایداری و نماینده مجلس یازدهم در پیامی سرگشاده که خطاب به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و الیاس نادران، دیگر نماینده اصولگرای تهران و البته رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد، نوشت که «در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه ابلاغ شده است.» او این اقدام را در نوع خود بی‌نظیر توصیف کرده است. بنابراین افشاگری درون‌ پارلمانی که گواه از آن دارد که برخلاف ادعاها، جداول بودجه نه‌ چهاردهم اسفندماه که احتمالا نوزدهم یا بیستم فروردین ۱۴۰۰ برای دولت ارسال شده است.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرده که باتوجه به رانت ایجاد شده برای عده‌ای خاص و تذکرهای متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که البته به‌ گفته او هیچ‌ کدام شنیده نشده، با هدف جلوگیری از رانتی بزرگ که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد، این تخلف را پیگیری خواهد کرد.

مجتبی توانگر، نماینده اصولگرای تهران در این باره در توییتر خود نوشت: «ظاهرا تمایل دارید در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نقش فعال ایفا کنید. سلمنا ولی بدانید و به نمایندگان همراه خود در مجلس تفهیم کنید که مسیر پاستور از تخریب ناجوانمردانه بهارستان نمی‌گذرد.»

همچنین عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در بررسی بودجه ۱۴۰۰ هیچ تصمیمی، بدون‌ مجوز از اعضای کمیسیون‌ و نمایندگان در صحن‌ علنی گرفته نشده و ادعای دستکاری جداول بودجه خلاف واقع است.

مالک شریعتی، در توضیحی درباره بررسی بودجه۱۴۰۰  که در پایان سال ۹۹ تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد، با تاکید بر اینکه موارد اصلاحی‌ هیچ ربطی به جابه‌جا شدن ردیف‌ها و جداول ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در بودجه دستگاه‌ها و پروژه ها با نظر شخصی نماینده ای رخ نداده و با قاطعیت عرض میکنم هیچ تصمیمی بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق یا صحن علنی اتفاق نیفتاده و صحبت از رانت و امثال آن، هیچ وجهی ندارد.

حاشیه هفته؛ کاندیداتوری تاج زاده

الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، در توییتی که برخی آن را شوک بزرگ انتخاباتی توصیف می‌کنند، نوشت: «‌احتمال کاندیدا شدن مصطفی تاجزاده در انتخابات ریاست‌جمهوری جدی‌تری شده است.»

تاج زاده در ادامه در این باره نوشت: «‌به استحضار عزیزانی که نظرم را درباره نامزد شدن در ‎انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو می‌پرسند، می‌رسانم که در این زمینه در حال مشورت و رایزنی با دوستان و صاحب‌نظران هستم. به زودی و بعد از جمع‌بندی جوانب امر، تصمیم نهایی را به یاری حق اعلام خواهم کرد.»

حاشیه هفته؛ اظهارات علیه خانواده جهانگیری

اردشیر مطهری، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم، در نطقی در صحن مجلس گفته بود: «اگر برادر کسی که کاندیدای شورای شهر است، یک بسته تریاک کشیده باشد پدرش را درمی‌آوریم، اما برادر رییس‌جمهوری دزد است، برادر معاون اول رییس‌جمهوری دزد است، دختر وزیر دزد است، اما با او کاری نداریم!»

این اظهارات با واکنش برادران اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، روبه‌رو شد. ابراهیم و مهدی جهانگیری در جوابیه‌ای که در واکنش به این اظهارات تدوین شده، تاکید کردند که «پُرواضح است که طرح اتهام به برادر معاون اول رییس‌جمهوری بدون ارایه هیچ‌ گونه سند فقط با هدف تخریب معاون اول رییس‌جمهوری و تشویش افکار عمومی صورت گرفت. فعالیت‌های اقتصادی مهدی نیز هیچ‌ گونه ارتباطی با دولت و معاون اول رییس‌جمهوری ندارد و در پرونده قضایی مهدی که تعیین تکلیف نهایی نیز شده هیچ‌ گونه دزدی و اختلاسی مطرح نیست. از آنجا که اتهام مطرح شده مصداق بارز توهین و افترا و جرم بوده مطابق مواد ۶۹۷ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات است شکایت خود را به مراجع ذی‌صلاح قضایی نیز ارایه خواهیم کرد.»

خبر مهم هفته؛ مذاکرات وین

سه‌ شنبه هیات‌های نمایندگی ایران و ۱+۴ دوباره در گراند هتل دور هم جمع شده و ضمن بررسی پیشرفت کار در دو کارگروه کارشناسی رفع تحریم و تعهدات هسته‌ای، موافقت خود را با تشکیل یک گروه کارشناسی سوم و همچنین تنفس دادن به رایزنی‌های حقوقی و فنی برای احیای توافق هسته‌ای اعلام کردند. 

در ادامه دیپلمات‌های ایرانی پس از ۶ روز رایزنی‌های برجامی در پایتخت اتریش برای انجام مشورت به پایتخت باز می‌گردند.

نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی به پایان رسید که رییس هیات ایرانی گفت‌وگوها را رو به جلو و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی روند جاری را مثبت توصیف کرد.

در خبری دیگر به‌گفته ابراهیم عزیزی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، متهم حادثه نطنز از طریق مرزهای هوایی کشور فرار کرده است. هفته جاری تصویر عامل خرابکاری اخیر در مجتمع غنی‌سازی نطنز برای اولین بار از بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه اول سیما منتشر شد. وزارت اطلاعات نام این فرد را رضا کریمی اعلام کرد و گفت او پیش از حادثه نطنز از کشور خارج شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید