کشف علت حمله کرونا به مغز

کدخبر: ۴۰۹۰۶۲
یک مطالعه جدید به توضیح گروه هشدار دهنده علائم عصبی که در برخی از بیماران "Covid-۱۹" گزارش شده است و همچنین این که چرا برخی از بیماران از اثرات عصبی شدید رنج می‌برند در حالی که برخی دیگر هیچ علامتی ندارند پرداخته است.
کشف علت حمله کرونا به مغز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان شواهدی را منتشر کردند که نشان می‌دهد SARS-CoV-۲ می‌تواند سلول‌های عصبی مغز و نخاع را  اشغال کند. عصبی بودن در بیماران Covid-۱۹ که شامل از دست دادن حس بویایی و چشایی، گیجی، روان پریشی و سکته مغزی است.

ریکاردو کوستا، دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه Shveveport، دانشگاه ایالتی لوئیزیانا (LSU) و اولین نویسنده این مطالعه، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که آستروسیت‌ها راهی هستند که از طریق آن Covid-۱۹ باعث آسیب عصبی می‌شود و این می‌تواند بسیاری از علائم را توضیح دهد.

گروهی از نورون‌ها (آبی) و دندریت‌های متصل کننده آن‌ها (به رنگ سبز) و نیز گیرنده ACE۲ (قرمز) در سلول‌های عصبی وجود دارد.

در سیستم تنفسی شناخته شده است که SARS-CoV-۲ سلول‌های فرد را با گرفتن پروتئین‌هایی در سطح سلول به نام گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE۲) آلوده می‌کند. تاکنون مشخص نبود سلول‌های مغزی این گیرنده را دارند یا خیر.

کرونا چگونه به مغز راه می‌یابد؟

برای این مطالعه، کوستا و همکارانش، RNA و پروتئین‌ها را بررسی کردند تا مشخص کنند که آیا آستروسیت و نورون انسان بیانگر ACE۲ است یا خیر، آن‌ها سلول‌ها را در معرض نسخه‌ای از SARS-CoV-۲ قرار دادند که از نظر ایمنی تغییر کرد.

این مطالعات تأیید کرد که هم آستروسیت‌ها و هم نورون ها، بیانگر گیرنده‌های ACE۲ هستند و هر دو نوع سلول می‌توانند به SARS-CoV-۲ آلوده شوند، اگرچه احتمال آستروسیت‌ها کمتر است.

آستروسیت‌ها دروازه اصلی ورود به مغز هستند و وظیفه انتقال مواد مغذی از جریان خون به سلول‌های عصبی را دارند و در عین حال ذرات مضر را از بدن دور می‌کنند.

کرونا چگونه به مغز راه می‌یابد؟

به گفته محققان، آستروسیت‌ها از طریق مقابله با عفونت، می‌توانند SARS-CoV-۲ را از مغز دور نگه دارند، اما پس از آلوده شدن، ویروس را به راحتی به بسیاری از سلول‌های عصبی منتقل می‌کنند.

کوستا گفت: "در حالی که آستروسیت‌ها مقاومت بالاتری در برابر عفونت نشان می‌دهند، اما به نظر می‌رسد نورون‌ها بیشتر در معرض ابتلا هستند. " این امردلیلی که برخی بیماران هیچ علائم عصبی ندارند و در مقابل برخی دیگر علائم شدیدی دارند را توضیح می‌دهد.

این مطالعه توسط دیانا کروز توبیت، دانشیار زیست شناسی مولکولی و سلول در LSU Health Shreveport و همکارانش، دکتر اسکار گومز تورس و دکتر، اما بورگوس راموس، از دانشگاه کاستیا-لا منچا در اسپانیا انجام می‌شود.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید