جزییات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهرماه

کدخبر: ۴۱۰۹۰۷
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با شروع واکسیناسیون کادر آموزشی در تابستان به دنبال آن هستیم تا مدارس و دانشگاه‌ها از مهرماه بازگشایی شوند.
جزییات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهرماه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که امشب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور داشت، افزود:یکی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا این است که همه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان می بایست فضا هایشان را در اختیار ما قرار بدهند تا بتوانیم واکسیناسیون را انجام دهیم، زیرا در فضای بزرگ تهویه مناسب وجود دارد و تجمع ایجاد نمی‌شود و صندلی‌ها با فاصله گذاشته می‌شود و تیم‌های متعدد واکسیناسیون را می‌توانند انجام دهند.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه وضعیت کشور خوشبختانه به گونه‌ای است که از قله عبور کرده‌ایم، گفت: معمولاً از نظر زمانی بستری‌ها با فوتی‌ها تأخیر حدود ۱۲ روزه دارند، هنوز فوتی‌ها ادامه خواهد داشت به همین دلیل این سیر نزولی شروع شده و هنوز به کف نمودار نرسیده‌ایم، درست است که تعداد شهرهای قرمز کم شده، اما تعداد نارنجی‌ها اضافه شده است.

او با اشاره به اینکه در طی هفته‌های آینده با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها انشاالله این سیر نزولی ادامه دار خواهد بود افزود: امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که تعداد ورودی بیمارستان‌ها کم شود، چند شهر کوچک هنوز به قله نرسیده اند، چند شهری را که اعلام کرده ایم میزان بستری آن‌ها نسبت به ۱۰۰ هزار جمعیت عدد بالایی دارند و هنوز در وضعیت قرمز مانده‌اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ۲۶ استان از قله عبور کرده اند و سیر نزولی را طی می‌کند و دو یا سه استان سیر نزولی در آن‌ها شروع شده و یکی دو مورد هم به قله رسیده است.

رئیسی بیان کرد: تجربه‌ای که در خوزستان کسب کردیم به این صورت بود که اهواز و جنوب خوزستان که درگیر بود به قله رسید و شروع سیر نزولی داشت ولی بعد از یک هفته دوباره به قله رسید لذا نباید ساده‌انگاری صورت بگیرد.

او ادامه داد: در استان های جنوبی مانند بوشهر و هرمزگان سوش هندی تایید شده داریم، همچنین  در هرمزگان و  آذربایجان غربی هم نیز  داشتیم، فعلاً با هوشیاری و تجربه‌ای که دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند خیلی خوب و به موقع اقدام شد و توانستیم بیماری را محدود کنیم ، اکثر کسانی که مبتلا بودند خارجی های مقیم ایران بودند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد : افرادی که تا به حال مبتلا بودند و قرنطینه شدند خوشبختانه مرگ و میری نداشتند،  در حقیقت جد  همه این ویروس ها یکی است که ووهان است، باید این احتمال را بدهیم که اگر جهش آفریقایی در ایران پیدا کردیم به این معنی نیست که الزاماً حتما از آفریقا آمده ممکن است ویروس ایرانی باشد که صورت گرفته و  ممکن است مشابه جهشی باشد که در آفریقا صورت گرفته است.

رئیسی درباره واکسیناسیون گفت: سامانه www.salamat.gov.ir برای ثبت‌نام افراد بالای ۸۰ سال که با آنها تماس گرفته نشده، باز شده و این افراد می‌توانند اطلاعات خود را وارد کرده و با آنها برای واکسیناسیون تماس گرفته می شود.

او با اشاره به اینکه هیچ نیازی برای ثبت‌نام سایر گروه‌ها وجود ندارد و قطعاً همکاران ما با آنها تماس می‌گیرند گفت: اگر هفته آینده ثبت‌نام ۷۵ ساله‌ها را آغاز کنیم این‌طور نیست که نوبت افراد ۸۰ سال به بالا از بین می رود بلکه به تعداد کافی واکسن برای آنها وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست به همین دلیل توصیه می‌شود به شدت از تجمع و صف کشیدن پرهیز کنند.

رئیسی بیان کرد: همه دستگاه‌های دولتی، نظامی، انتظامی و غیردولتی موظف شدند مکان‌هایی را برای واکسیناسیون اختصاص دهند تا بتوانیم در فضای باز و تهویه مناسب، این اقدام را انجام دهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری آزمون‌های مدارس اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می‌شود.

او افزود: یکی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا این است که همه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش،  وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان می بایست فضا هایشان را در اختیار ما قرار بدهند تا بتوانیم واکسیناسیون را انجام دهیم، زیرا در فضای بزرگ تهویه مناسب وجود دارد و تجمع ایجاد نمی‌شود و صندلی‌ها با فاصله گذاشته می‌شود و تیم‌های متعدد واکسیناسیون را می‌توانند انجام دهند.

رئیسی گفت: در تهران در پارکینگ های فروشگاه های بزرگ این امکان وجود دارد که کار واکسیناسیون را انجام دهیم، فردا در این مورد صحبت خواهیم کرد تا از مراکز شماره گذاری پلاک خودرو که فضای باز دارند استفاده کنیم، در یک شیفت کاری حداقل روزانه هزار واکسن را می توان تزریق کرد، همچنین از ظرفیت مدارس می توان استفاده کرد .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید