کدخدایی: ۴۰ نفر حائز شرایط مصوبه شورای نگهبان هستند

کدخبر: ۴۱۲۸۱۰
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: مدارک حدود 40 نفر از داوطلبان ریاست جمهوری با مصوبه اخیر شورای نگهبان منطبق بود.
کدخدایی: ۴۰ نفر حائز شرایط مصوبه شورای نگهبان هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، کدخدایی در مورد تعداد افرادی که تقریبا با مصوبه شورای نگهبان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند گفت: من فردا آمار دقیق تر را اعلام می‌کنم اما فکر می‌کنم چیزی حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند.

وی در مورد مدارکی که به شورای نگهبان از سوی وزارت کشور ارسال شده است گفت: مدارکی که قبلاً بود همان دو قطعه عکس و فرم‌ثبت‌نام بود اما الان با توجه به مصوبه شورای نگهبان مدارک تحصیلی، سوابق کار و عدم سوء پیشینه مدارکی بود که در مصوبه ما داشتیم و افراد ملزم بودند که آن را به شورای نگهبان ارسال کنند.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که گفته بودید نماینده شورای نگهبان در وزارت کشور مدارک افرادی که طبق مصوبه این شورا نباشند را تحویل نمی‌گیرد اظهار داشت: ما اسامی را دریافت کردیم و طبیعتاً آنچه برای ما اعتبار دارد همان شرایطی است که از سوی شورای نگهبان ارسال شده است یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلا بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به رسمیت نمی‌شناسیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: تلاش ما این است که در همین مدت پنج روزه صلاحیت کاندیداها را بررسی کنیم اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که نیازمند بررسی بیشتر باشد طبق قانون ناچار هستیم که  مهلت را تمدید کنیم.

وی در مورد اینکه اگر  پنج روز اول به نتیجه نهایی برسید چه زمانی اسامی را اعلام خواهید کرد گفت: ما به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و آنها هم یکی دو روز پس از این کار موظف هستند اسامی را اعلام کنند و ممکن است از این تاریخ پنجم و ششم خرداد اعلام اسامی جلوتر بیفتد اما  تبلیغات از هفتم خرداد ماه به مدت ۲۰ روز انجام می‌شود.

کدخدایی در مورد روند اعتراض به احراز صلاحیت ها توسط شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری اصولاً رد صلاحیت نداریم بلکه احراز صلاحیت است یعنی افراد باید شرایط را واجد باشند تا اعضای شورای نگهبان آنها را برای پست مهم ریاست‌جمهوری احراز کنند. در مورد اینکه افرادی رد صلاحیت نداشته باشند هیچ گونه اظهارنظری نمی‌شود و قانون تکلیف نکرده است یعنی به عبارت دیگر افرادی که احراز شوند به وزارت کشور اعلام می‌کند و نسبت به بقیه افراد ساکت است .

وی ادامه داد: ردصلاحیت به مفهومی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی است اینجا نیست اصلا این واژه را ما در انتخابات ریاست جمهوری نداریم اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی هست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان بر مبنای نظارت موثر، طبیعتا باید بر تبلیغات هم نظارت کند؛ در انتخابات مجلس تبلیغات را رصد می کردیم اما در انتخابات ریاست جمهوری، چنین رویه ای نبوده است،‌ البته این به معنای آن نیست کاندیداها پشت تریبون رفته و هر چه می‌خواهند بگویند.

وی با اشاره به اینکه در مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل بررسی موردنظر است، تصریح کرد: البته ارزیابی مدیریت فرد هم، مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود.

کدخدایی گفت: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد، یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی. در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس کردم که علائق سیاسی اعضای شورای نگهبان در موارد دخیل شده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شورا سقف مشخصی برای تاییدصلاحیت‌ها ندارد و اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، اعلام می‌کند، گفت: قانون از ما خواسته، شرایط قانونی را مدنظر قرار دهیم؛ ما بدون هیچ ملاحظه‌ی مرّ قانون را رعایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دور بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رییس جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.

کدخدایی گفت: برای تایید صلاحیت داوطلبان، ۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی ۶ رای یا کمتر داشته باشد، تاییدصلاحیت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان نسبت به کسانی که رد صلاحیت می شوند اظهارنظری نمی کند، در ادامه عنوان داشت: ما بارها گفته‌ایم که باید به سمت انتخابات الکترونیک برویم البته الان بسیاری از مراحل بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به دلیل اینکه ما باید از آرای مردم به عنوان حق الناس صیانت کنیم، قدری نگرانی داریم و باید زیرساخت‌های امنیتی لازم فراهم شود.

وی در ادامه این گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، مصوبه‌ای درباره انتخابات داشتیم که همان زمان اعلام شد، از طرف دیگر، بنا بود مجلس هم ورود کند و اقدامات موثری با قانون‌گذاری داشته باشد؛ مصوبه‌ای که در مجلس یازدهم در دست بررسی بود، حداقلی بود ولی با اصلاحاتی که به عمل آمد، نظر اعضای شورای نگهبان تامین شد، اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص این اقدام مجلس را مغایر با قانون دانست و قانع نشد، لذا تصمیم بر این شد که شورای نگهبان با مصوبه‌ای، همان مصوبه سال ۹۶ خود را اصلاح کند، خوشبختانه دیدیم که مصوبه شورای نگهبان آثار خیلی خوبی هم داشت و تعداد ثبت‌نامی‌ها را هم اگر همان عدد ۵۹۲ بدانیم، نسبت به ادوار گذشته کاهش خوبی یافته است.

کدخدایی با اشاره به اینکه در حال حاضر اسامی و پرونده افرادی که پرونده‌شان مدارک لازم را دارد، برای شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: ما در بررسی صلاحیت‌ها، فقط پرونده هایی را رسیدگی می‌کنیم که مدارک لازم را داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید