تروئیکای اروپا: چارچوب توافق درباره رفع تحریم‌ها مشخص شد

کدخبر: ۴۱۳۵۰۶
دیپلمات‌های عالی‌رتبه سه کشور اروپایی عضو برجام می‌گویند که پیشرفت ملموسی در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران حاصل شده و چارچوب توافق درباره رفع تحریم‌ها مشخص شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «لارنس نورمن» خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال امروز (چهارشنبه) در توئیتی نوشته است که دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام بیان کردند: تمام هیات‌ها در این مدت در فضایی سازنده فعالیت کردند و در پیشرفت حاصل شده سهیم هستند. اکنون چارچوب توافق نهایی در خصوص مسائل هسته‌ای و رفع تحریم‌ها پدیدار شده است.

آن‌ها با این حال عنوان کردند که هنوز موفقیت مذاکرات را نمی‌توان تضمین کرد «هنوز مسائل خیلی دشواری پیش رو است و ما چالش‌های موجود را دست کم نمی گیریم.

دیپلمات‌های ارشد اروپایی همچنین به پایان مهلت توافق موقت ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره و عنوان کردند: «این حیاتی است که ایران به بازرسان آژانس اجازه دهد که به فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی خود ادامه دهد. همچنین به نفع همه است که ایران در اولین فرصت اجرای پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.»

روز ۳۱ اردیبهشت ، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان می یابد. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. ایران هشدار داده بود که اگر طی این چند ماه تحریم‌ها برداشته نشود، تهران فیلم‌های دوربین‌ها را پاک خواهد کرد.

پیشتر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین گفته بود که احتمال تمدید مهلت همکاری هسته ای تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد.

عراقچی به خبرنگار «ان‌اچی‌کی» ژاپن در وین گفت؛ ایران امیدوار است پیشرفت های کافی در روند مذاکرات وین صورت گیرد تا دیگر نیازی به طرح موضوع تمدید همکاری های با آژانس نباشد.

وی ابراز امیدواری کرد با پیشرفت کافی در مذاکرات کنونی در وین ، دیگر نیازی به تمدید مهلت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود نداشته باشد، اما تهران در صورت نیاز تمدید این مهلت را در زمان مناسب بررسی خواهد کرد.

این درحالیست که روسای هیات‌های مشارکت کننده برجام در پایان نشست امروز کمیسیون مشترک در وین از پیشرفت مذاکرات و شکل‌گیری توافق درباره احیای برجام خبر دادند.

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد در پایان جلسه امروز از پیشرفت خوب مذاکرات خبر داد و اعلام کرد که توافق برای احیای برجام در حال شکل گرفتن است.

«انریکه مورا» در توئیتی افزود: اکنون یک درک مشترکی درباره ضروریات بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و از سرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید