وزیر کشور ترکیه به همکاری امنیتی آنکارا با آمریکا خاتمه داد

کدخبر: ۴۱۴۶۶۱
یک وبگاه خبری روز دوشنبه از خاتمه همکاری امنیتی ترکیه با آمریکا و تلاش های وزیر کشور ترکیه و برخی مقام های دیگر در این راه خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، به نوشته وبگاه «میدل ایست مانیتور » این مسئله بخشی از اقدام‌های «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه است. منابع مطلع نزدیک به وزیر کشور ترکیه گفتند که سلیمان سویلو به دلیل اختلافات بین آنکارا و واشنگتن از زمان روی کار آمدنش در پنج سال گذشته، تعدادی از برنامه‌های مشترک و همکاری بین ترکیه و آمریکا را به تدریج به حالت تعلیق درآورد.

این فعالیت‌ها شامل آموزش مشترک نیروهای پلیس ترکیه و ایالات متحده، دسترسی زودهنگام به اطلاعات مظنونان و سایراطلاعات اطلاعاتی مشترک است. این محدودیت‌ها بیشتر محدود به دسترسی زودهنگام به داده‌ها و اطلاعات مشترکی بود که ایالات متحده قبلاً از آنها بهره مند بود.

روابط فزاینده بین ایالات متحده و ترکیه در چند سال گذشته اوج گرفته، اما ظاهرا اقدامات سویلو جنبه شخصی نیز داشته زیرا او و دیگر وزرا دو بار توسط واشنگتن تحریم شدند.

سویلو همچنین مدتهاست که به ایالات متحده در زمینه دست داشتن در کودتای نافرجام ارتش ترکیه در سال 2016 مشکوک است و امتناع واشنگتن از استرداد «فتح الله گولن» واعظ مخالف دولت ترکیه بر این شک افزوده است.

چندی قبل  یک مقام ارشد ترکیه از اقدام آمریکا در کنار گذاشتن آنکارا از مشارکت در طرح تولید جنگنده‌های اف‌-۳۵ انتقاد کرد. «اسماعیل دمیر»، رئیس سازمان صنایع دفاعی نهاد ریاست جمهوری ترکیه گفته هیچ کشوری نمی‌تواند به صورت یکجانبه کشور دیگری را از پروژه ساخت این جنگنده‌های پیشرفته کنار بگذارد. 

 آمریکا سال ۲۰۱۹ ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه از برنامه چند ملیتی مذکور کنار گذاشته و تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا و آموزش خلبانان آن را به تعلیق درآورده است.

ترکیه در کنار، ایالات متحده، انگلیس، کانادا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، هلند، نروژ در این برنامه شرکت داشت و بر اساس این قرارداد، هر کدام از  این نه کشوری که در ساخت این جنگنده مشارکت دارند، قطعاتی را می‌سازند که در نهایت در سه نقطه جهان این قطعات کنترل شده و سر هم می‌شوند و به جز ایالات متحده، دو خط تولید دیگر در ایتالیا و ژاپن هستند.

ترکیه خواستار خرید ۱۰۰ فروند جنگنده پیشرفته اف-۳۵ شده بود. نخستین جنگنده‌ها در سال ۲۰۱۸ به ترکیه تحویل شد و خلبانان ترکیه تحت آموزش قرار گرفتند و سپس، پنج فروند دیگر از این جنگنده به ترکیه تحویل شد اما تصمیم آنکارا مبنی بر خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ از روسیه، موجب شد که طرف آمریکایی از تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا خودداری کند و خلبانان ترکیه را از برنامه آموزش برای پرواز این نوع جنگنده خارج کرد.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید