تاثیر آب درمانی در کاهش عوارض کرونا

کدخبر: ۴۱۵۴۴۷
اقتصادنیوز : همه بیماران مبتلا به کرونا تا چند وقت پس از بهبودی عوارض ویروس را تجربه می کنند که می توان این عوارض را با آب درمانی کنترل کرد.
تاثیر آب درمانی در کاهش عوارض کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیمرغ ،یافته های جدید کارشناسان نشان می دهد که آب درمانی برای کاهش عوارض پس از بهبود کووید ۱۹نظیر ضعف، خستگی، درد و مشکلات تنفسی نتیجه بهتری نسبت به فیزیوتراپی در بر خواهد داشت.

 هنوز پس از یک سال و نیم از شیوع همه گیری کرونا میزان مرگ و میر ناشی از این بیماران و موارد بستری در بیمارستان ها نسبتا بالاست. تخمین های فعلی حاکی از آن است که تقریباً پنج درصد از مبتلایان به درمان در بخش های مراقبت ویژه (ICU) از جمله دستگاه های اکسیژن نیاز دارند.  بنابراین بیشتر مبتلایان به کووید ۱۹ در خانه درمان می شوند و ممکن است علائم خفیفی از این بیماری را تجربه کنند. 

از سوی دیگر بسیاری از این بیماران مبتلا به کووید ۱۹ چندین هفته و حتی ماهها پس از بهبودی دچار عوارض این بیماری از جمله ضعف، خستگی، درد و مشکلات تنفسی می شوند. به اعتقاد متخصصین آب درمانی گزینه بسیار خوبی برای کاهش عوارض اینگونه بیماران است.

به طور کلی بیماران کووید ۱۹ در حین بیماری ممکن است علائم شایعی چون تب، سرفه خشک و خستگی را بروز دهند و احتمال دارد علائم کمتر شایع از جمله دردها، گلو درد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از بین رفتن طعم یا بو، جوش های قرمز روی پوست یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا را تجربه کنند. از جمله علائم جدی که این بیماران ممکن است با آن رو به رو شوند دشواری در تنفس یا تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه و از دست دادن گفتار یا حرکت است.

 گروهی از افرادی که کووید ۱۹ داشته اند علائمی از خستگی ناتوان کننده را نشان می دهند که ممکن است چندین هفته و حتی ماه ها پس از بهبودی باقی بماند. با اینکه آزمایش کرونا هیچ ویروسی را در بدن این افراد شناسایی نمی کند اما بیشتر این افراد از علائم خستگی و سرفه های متناوب در روزها، هفته ها، حتی ماه ها پس از بهبود، رنج می برند.

حتی مبتلایان به علائم خفیف نیز از روند بهبودی کند خود متعجب می شوند. ویروس کرونای سارس ۲ یعنی عامل کووید ۱۹می تواند روی مغز تأثیر بگذارد و باعث التهاب عصبی چندین سیستم در بدن شود و در نتیجه خستگی مزمن را ایجاد کند.

فیزیوتراپی می تواند به افرادی که قدرت کمتری دارند کمک کرده تا بتوانند حرکت بیشتری داشته باشند و به تدریج قدرت خود را افزایش دهند.

طبق نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، هدف فیزیوتراپی برای کسانی که از کووید ۱۹بهبود پیدا می کنند، عبارت اند از:

 بازیابی عملکرد عضلات 

 بازیابی ظرفیت تنفس عملکردی

 کاهش احتمال شرایط بهداشت روانی که ممکن است در نتیجه محدودیت تحرک ایجاد شود

 کمک به بازگشت افراد به زندگی عادی

اما در آب درمانی بیماران مبتلا به علائم خستگی، مشکلات تنفسی، ضعف و غیره پس از کووید 19، معجزات قابل تاملی دیده شده است. در حال حاضر فیزیوتراپیست ها تشویق شده اند تا در هر نوع توان بخشی، آب درمانی را به کار گیرند و از خصوصیات فیزیکی آب مانند جرم، وزن، چگالی، شناوری، فشار هیدرواستاتیک، کشش سطحی، شکست و چسبندگی نهایت استفاده را ببرند.

 آب درمانی مزایای بسیاری دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 آب به دلیل خاصیت چسبندگی در برابر حرکات بدن موجب افزایش مقاومت طبیعی قفسه سینه شده و آب درمانی اجازه می دهد تا روند تقویت عضلات تنفسی و سایر عضلات و اندام ها سریعتر انجام شود.

 خاصیت شناوری و روان بودن، حرکات را بسیار آسان و یکپارچه می کند. فشار هیدرواستاتیک ثابت آب روی بدن به گردش خون کمک می کند.

 استفاده از محیط آبی به بیمارانی که با تحرک، تعادل یا هر دو مشکل دارند به نسبت شرایط خشکی امکان تجربه توانایی حرکت آزادانه و مستقل تری را می دهد.

 شناور بودن همچنین باعث می شود که فرد در داخل آب وزن را احساس نکند زیرا آب وزن بدن را می گیرد و بنابراین تحرک بهبود پیدا کرده و اثر جاذبه و مقاومت بر حرکات بدن کاهش می یابد.

استفاده از روش های توان بخشی در آب به دلیل انتشار نتایج مطلوبی که با استفاده از خصوصیات فیزیکی آب به دست آمده، به تدریج در حال افزایش است.

کوئستا-وارگاس (Cuesta-Vargas) و همکارانش در این پژوهش ها به این نتیجه رسیدند که عضلات بدنه در اجرای کارهای عملکردی در آب بسیار مهمتر از خشکی است.اهمیت عضلات بدنه در اجرای راه رفتن و وضعیت استقرار به خوبی اثبات شده بنابراین، اثر غوطه وری آب روی بدنه نشان دهنده یک حالت بالینی قابل توجه و اهمیت آب درمانی در توانبخشی پس از کووید است. بنابراین آب می تواند برای بیماران مبتلا به ضعف، خستگی، درد، مشکلات تنفسی پس از بیماری کووید ۱۹ یک زمینه توانبخشی ایمن و موثر باشد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید