سرقت میلیاردی از صرافی‌ها در نقش مأموران پلیس امنیت اقتصادی

کدخبر: ۴۱۵۵۹۰
با بازداشت ۴ پلیس قلابی که به صرافی‌ها دستبرد زده بودند، حساب ۱۸ میلیارد تومانی سرکرده باند مسدود شد.
سرقت میلیاردی از صرافی‌ها در نقش مأموران پلیس امنیت اقتصادی

به ‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه همشهری، ۴ مرد تبهکار خودشان را مأمور پلیس امنیت اقتصادی جا می‌زدند و با ادعای قاچاق ارز دست به سرقت از صرافی‌های تهران می‌زدند. با دستگیری متهمان حساب ۱۸ میلیارد تومانی سرکرده باند با دستور قضایی مسدود شد.

زمستان سال گذشته نخستین سرقت این باند به پلیس پایتخت اعلام شد. صاحب یک صرافی در مرکز تهران که به دام مردان تبهکار گرفتار شده بود وقتی در اداره پلیس حاضر شد، گفت: یک روز سرگرم کار بودم که ۴ مرد که تجهیزات نظامی داشتند وارد صرافی شدند.

آنها خودشان را مأمور پلیس امنیت اقتصادی معرفی کردند و گفتند گزارش شده که من در زمینه قاچاق دلار فعالیت دارم و مقدار زیادی دلار قاچاق در صرافی نگه می‌دارم. هر چه گفتم حتما اشتباه شده باورشان نشد و با نشان دادن برگه‌ای ادعا کردند که باید همه‌جا را تفتیش کنند. آنها همه دلارهایی را که در صرافی‌ام بود توقیف کردند و با خود بردند و گفتند که باید بررسی شود که چه مقدار از آنها قاچاق است و از من خواستند که روز بعد برای پیگیری پرونده‌ام به پلیس امنیت اقتصادی بروم. روز بعد وقتی به اداره پلیس امنیت اقتصادی رفتم تازه متوجه شدم به دام مردان مأمورنما و شیاد گرفتار شده‌ام و اصلا در آنجا پرونده‌ای ندارم. این در حالی بود که ارزش دلارهایی که آنها برده بودند چند میلیارد تومان بود.

نقشه‌های سریالی

با طرح این شکایت، گروهی از مأموران تحقیقات برای شناسایی و دستگیری مأموران قلابی را شروع کردند اما هنوز ردی از آنها به‌دست نیامده بود که چند شکایت مشابه دیگر هم پیش روی تیم تحقیق قرار گرفت. تحقیق از شاکیان نشان می‌داد اعضای این باند تا آن زمان از ۴ صرافی با این شگرد سرقت کرده‌اند و این در حالی بود که شاکیان قاچاق دلار نداشته‌اند و تمام دلارهایی که سرقت شده متعلق به‌ خودشان بوده است. متهمان بسیار ماهرانه عمل کرده و سعی کرده بودند ردی از خودشان به‌جا نگذارند. چهره‌هایشان به ‌دلیل ماسک قابل شناسایی نبود و حتی دستکش نیز به ‌دست داشتند تا اثر انگشت‌شان در محل سرقت به‌جا نماند. با این حال آخرین و پنجمین شاکی سرنخی را در اختیار تیم تحقیق قرار داد که به شناسایی باند مردان شیاد منجر شد.

ردپای پیک موتوری

آخرین شاکی این پرونده چند روز قبل به اداره پلیس رفت تا از مردان مأمورنما شکایت کند. وی گفت: ۴ مرد خود را مأمور جا زده و به بهانه اینکه من قاچاقچی ارز هستم، تمام دلارهایم را سرقت کردند. دلارهایی که آنها بردند را چند دقیقه قبل از ورودشان یک پیک موتوری برایم آورده بود و من به پیک موتوری مشکوکم و مطمئنم که او آمار دلارها را به مردان شیاد داده است.

با اطلاعاتی که آخرین شاکی در اختیار تیم تحقیق قرار داد، پیک موتوری دستگیر شد و گفت: من نخستین‌بار است که با مأموران قلابی همدست شده‌ام و از نقشه‌های قبلی آن‌ها بی‌خبر هستم. با آن‌ها از طریق یکی از دوستانم آشنا شدم و گفتند اگر آمار یک محموله سنگین دلار را که برای صرافی می‌برم به آن‌ها بدهم ۵۰۰میلیون تومان گیرم می‌آید. من هم قبول کردم اما آنها پس از سرقت فقط ۱۰ میلیون تومان به من دادند و سرم را کلاه گذاشتند.

دستگیری

با اطلاعاتی که مرد موتورسوار در اختیار تیم تحقیق قرار داد، مأموران موفق شدند ۴ متهم را شناسایی و دستگیر کنند. اعضای این گروه به سرقت از ۵صرافی اعتراف کردند و سرکرده گروه در بازجویی‌ها گفت: چند وقت قبل با دوستانم دور هم نشسته بودیم که تصمیم به سرقت گرفتیم. مشکلات مالی فراوانی داشتیم و برای همین سرقت از صرافی‌ها را انتخاب کردیم. ما با جعل برگه، کارت و همراه داشتن تجهیزات نظامی خودمان را مأمور جا می‌زدیم و طوری نقش بازی می‌کردیم که آن‌ها به ما مشکوک نشوند.

پس از اعترافات متهمان حساب ۱۸ میلیارد تومانی سرکرده باند با دستور قاضی علیرضا بهشتی، بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی تهران مسدود شد و تحقیقات تکمیلی از متهمان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید