دست خالی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

کدخبر: ۴۱۵۶۶۸
یکی چهره های سیاسی اصلاح طلب گفت: من بعید می دانم که شاهد شکل گیری دو قطبی های رقابتی از جنس ادوار پیشین ریاست جمهوری در این دوره باشیم.
دست خالی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین ،همزمان با شروع تبلیغات انتخاباتی، از گوشه و کنار گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر انصراف کاندیداها به نفع کاندیدایی دیگر و یا در قالب کاندیدای پوششی قرار گرفتن مطرح است حسن رسولی از چهره های سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور است که در روزهای آتی شاهد انصراف برخی نامزدها خواهیم بود. 

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این نکته تاکید دارد که ما در این دوره از انتخابات‌، شاهد شکل گیری دو قطبی‌های رقابتی از جنس ادوار پیشین انتخابات ریاست جمهوری نخواهیم بود. 

او می‌گوید:  شدت نزدیکی چهره هایی مثل آقای زاکانی، آقای جلیلی و آقای قاضی زاده هاشمی با جناب آقای رئیسی به حدی است که من فکر نمی کنم تاثیر زیادی در افزایش رای جناب آقای رئیسی داشته باشد.

رسولی با بیان اینکه جبهه اصلاحات ایران در این دوره از انتخابات کاندیدایی ندارد، عنوان می‌کند ضمن احترام به همتی و مهرعلیزاده،  حسب تصمیمات کاملا اجماعی جبهه اصلاحات در بین این هفت نفر، ما نامزد برخواسته از لیستهای سه گانه ۱۴ ، ۱۱ و ۹ نفره نداریم.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسن رسولی از سیاستمداران اصولگرا را می‌خوانید؛

*******

*آقای رسولی! تحلیل شما از انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟ با توجه به اینکه اکثر کاندیداها از یک جناح هستند، آیا امکان دارد دو قطبی شکل بگیرد یا ممکن است انتخابات به سمت تک قطبی شدن پیش رود؟

آرایش نهایی نامزدهای انتخاباتی نشان دهنده شکل گیری رقابت قابل توجهی نیست، هیچ کدام از این هفت نفر یارای رقابت جدی با یک دیگر را دارا نیستند و من بعید می دانم که شاهد شکل گیری دو قطبی های رقابتی از جنس ادوار پیشین ریاست جمهوری در این دوره باشیم.

شاهد انصراف کاندیداها خواهیم بود اما....

*شما پیش بینی می کنید که در ادامه انصرافی به نفع کاندیدای اصلی یعنی آقای رئیسی صورت گیرد یا خیر؟

بعید نیست انصرافی صورت گیرد ولی شدت نزدیکی چهره هایی مثل آقای زاکانی، آقای جلیلی و آقای قاضی زاده هاشمی با جناب آقای رئیسی به حدی است که من فکر نمی کنم تاثیر زیادی در افزایش رای جناب آقای رئیسی داشته باشد، اتفاقا شاهد کناره گیری خواهیم بود ولی نه کناره گیری هایی که مثلا در سال ۹۶ شاهد بودیم.

 کاندیدای پوششی هم بلااثر است

*شما بحث کاندیدای پوششی را چقدر محتمل می دانید؟ آیا ممکن است آقای جلیلی هم در قالب کاندیدای پوششی باشند؟ چون برخی ها می گویند که او کنار نمی رود و تا انتها با آقای رئیسی رقابت می‌کند....

کاندیدای پوششی معمولا توسط کمپین های انتخاباتی برای انتخابات رقابتی پر شور و نشاط پیش بینی می شود. در این انتخابات پیش بینی من این نیست که ما شاهد رقابتهای جدی باشیم به گونه ای که کاندیداهای اصلی هر جناح سیاسی برای بروز و ظهور موفق تر در عرصه رقابتها نیازمند به یار کمکی باشند، من یکی از خصوصیات این دوره انتخابات را بلا اثر بودن کاندیدای پوششی می دانم.

مهرعلیزاده تنها ماند /دست خالی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

 

مهرعلیزاده و همتی از گزینه های جبهه اصلاحات نبودند اما...

*الان با توجه به اینکه جبهه اصلاحات گفتند ما کاندیدایی نداریم، امکان دارد که از آقای مهرعلیزاده یا آقای همتی حمایت کنند یا اینکه بستگی به مناظره ها دارد؟

هیچ کدام از این دو بزرگوار جزء ۱۴ نفر پیشنهادی جبهه اصلاح طلبان ایران ایران نبودند. اگر بنا بر تصمیم جدیدی باشد طبعا باید منتظر باشیم که مجمع عمومی جبهه اصلاحات در هدف و راهبردهایی که مصوب شده است تجدید نظر کند. هدف جبهه اصلاحات رسیدن به نامزد واحد از بین کسانی بود که برنامه ارئه دادند و پیشاپیش متعهد شده بودند که پس از مناظره ها و نظر سنجی به نفع نامزد رای آورتر کناره گیری کنند، نه جناب آقای همتی و نه جناب آقای مهرعلیزاده جزء آن ۱۴ نفر و جزء ۱۱ نفر و جزء ۹ نفر که بر اساس تقاضای جبهه اصلاحات ثبت نام کرده بودند نیستند. 

نامزدی نداریم

من شخصا به دلیل سابقه همکاری که با آقای مهندس مهرعلیزاده دارم برای ایشان آرزوی موفقیت دارم ولی حسب تصمیمات کاملا اجماعی جبهه اصلاحات در بین این هفت نفر ما نامزد برخواسته از لیستهای سه گانه ۱۴ ، ۱۱ و ۹ نفره ای که عرض کردم نداریم.

شگفتی سازی در انتخابات نداریم

*به نظر شما این انتخابات می تواند شگفتی سازی داشته باشد یا خیر؟

بعید می دانم. این انتخابات به نوعی بازگشت به مدل های انتخاباتی دهه ۶۰ و تا نیمه های دهه ۷۰ است. من پیش بینی شگفتی سازی در این انتخابات ندارم.

ردصلاحیت ها قابل توجیه نیست

* ردصلاحیت چهره های شاخص مثل جهانگیری و لاریجانی از سوی شورای نگهبان از نگاه شما چگونه است؟

حسب آنچه که آقای کدخدایی مصاحبه کردند هیچ کدام از این رد صلاحیتها قابل توجیه نیست. ما در بین داوطلبان، کسانی را داریم که در گذشته در انتخابات سابقه رد صلاحیت دارند در صورتی که ایشان قبل از اعلام داوطلبان، یک اعلام هشدارگونه دادند که کسانی که در گذشته سابقه رد صلاحیت دارند ثبت نام نکنند.

*آقای زاکانی را می گویید؟

حالا بماند. در مورد این رد صلاحیتها به نظر من دو اثر منفی مترتب بر این نوع رسیدگی به صلاحیتها است، یک اثر، اثر کوتاه مدت و مربوط به همین رویداد انتخابات ریاست جمهوری است که باعث کاهش انگیزه حضور می شود.

نمی توانیم پاسخگوی نسل جدید باشیم

اثر ساختاری آن به صورت دراز مدت دشوار بودن پاسخگویی به این سؤالات به خصوص برای نسل جدید است که چه اتفاقی افتاده است که در سال ۱۴۰۰ رئیس مجلسی که ۱۲ سال رئیس مجلس بوده و قبل از آن دبیر عالی شورای امنیت ملی بوده، سالها وزیر ارشاد بوده، سالها رئیس سازمان صدا و سیما بوده احراز صلاحیت نمی شود.

رئیس جمهوری که ۸ سال نفر دوم کشور بوده و احراز صلاحیت نمی‌شود، معاون اول رئیس جمهور که سالها وزیر و استاندار بوده و برادر دو شهید بوده و ۸ سال نفر دوم دولت بوده، حسب قانون اساسی اگر مشکلی برای آقای رئیس جمهور پیش می‌آمد تا پایان دوره و تا برگزاری انتخابات مجدد آقای جهانگیری رئیس دولت بود، یا افرادی مثل آقای دکتر آخوندی که مؤسس جهاد سازندگی کشور بوده و در سخت ترین شرایط اوایل انقلاب معاون سیاسی وزیر کشور بوده، سالها وزیر بوده است و شخصیتی مثل سرکار خانم دکتر شجاعی که یک مجتهد و یک سیاستمدار پرسابقه به لحاظ علمی و تجربی است، یا آقای دکتر پزشکیان که سالها نماینده مجلس و رئیس دانشگاه و نایب رئیس مجلس و وزیر بوده است، احراز صلاحیت نمی شوند.

پاسخ به این سؤالات برای نسل جدید از طرف ما که نسل دوم انقلاب هستیم بسیار دشوار است که چه ساز و کاری را شورای نگهبان اعمال می کند که در این حد، در حقیقت پیاده شدن از قطار انقلاب را داریم، به نظر من اگر دچار بهت و حیرت شویم تعجبی ندارد  البته به نفع همین داوطلبان مشهور هم نیست، حسب نظر سنجی‌هایی که صورت گرفته است جناب آقای رئیسی بالاترین طرفدار را در نظر سنجی ها داشتند و دارند؛ همینطور که خود ایشان هم معترض شدند حضور ایشان در یک صحنه انتخاباتی غیر رقابتی نه تنها به نفع کشور نیست و مشارکت را پایین می آورد بلکه به خود رئیس جمهور منتخب هم لطمه می زند.

آقای جنتی و یکی از فقهای شورای نگهبان استدلالشان برای ردصلاحیت ها را بیان کنند

من در مجموع هرچه فکر می‌کنم تا حدود زیادی نمی‌توانم از منطق حاکم بر این نوع چیدمان و تصمیم گیری به نکته قابل توجهی برسم. امیدوار هستم که به خصوص الان که این چیدمان مورد اعتراض هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا و حتی نامزدهایی مثل آقای رئیسی قرار دارد، فراتر از آقای کدخدایی که توجیهاتشان توجیهات مجاب کننده نبوده و نیست، شخص آقای جنتی و یا یکی دیگر از فقهای شورای نگهبان به صورت شفاف به مردم که محرم نظام هستند استدلال هایشان را بیان کنند، شاید مجاب کننده باشد. در شرایط فعلی من بعید می دانم که کارشناسان سیاسی از هر دو جناح نسبت به این خروجی توان دفاع داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید