اصلاح طلبان با «کاندیدایِ جدید» به انتخابات ۱۴۰۰ بر می گردند؟

کدخبر: ۴۱۶۰۰۰
عضو مجمع روحانیون بر این باور است که اگر اصلاح طلبان تصمیم جدیدی درباره انتخابات بگیرند هیچ مشکلی با همتی ندارند.
 اصلاح طلبان با «کاندیدایِ جدید» به انتخابات ۱۴۰۰  بر می گردند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، دست اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ خالی شده است، نه مهرعلیزاده که رزومه اصلاح طلبی دارد آنها را قانع به حمایت از او کرده نه تا اینجای انتخابات عبدالناصر همتی توانسته تصمیم نهاد اجماع ساز برای نداشتن کاندیدا را تغییر دهد. تصمیمی که بعد از ردصلاحیت همه کاندیداهای اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان گرفته شد و جبهه اصلاحات حاضر نشد از تنها کاندیداهای حاضر در صحنه یعنی مهرعلیزاده حمایت کند.

با این وجود هم مهرعلیزاده هم همتی پالس هایی را به سمت اردوگاه اصلاحات می فرستند تا شاید تیری در تاریکی بوده و نگاه حمایتی این جریان را به سمت خود بچرخانند. مهرعلیزاده مدعی تشکیل دولت سوم خاتمی است و همتی هم صریحا از اصلاح طلبان خواسته است که برای حمایت پشت سر او بیایند.

او اخیرا در کلاب هاوسی که برگزار کرد رسما اعلام کرد با بزرگان جریان اصلاحات رایزنی و گفتگو خواهد کرد. از سوی دیگر خبر می رسد حزب کارگزاران که معتقد به حضور در انتخابات و قدرت در هر شرایطی است تلاش ها برای تبدیل کردن همتی به کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات را کلید زده است. این حزب پیش از انتخابات نیز همتی را در لیست ۵ نفره خود قرار داده بود اما همتی موفق به راهیابی به لیست نهایی جبهه اصلاحات نشده بود.

اما آیا رایزنی ها و تلاش های حزب کارگزاران کارگر خواهد افتاد؟ آیا بزرگان اصلاحات که این روزها منتقد جدی ردصلاحیت ها هستند تن به حمایت از همتی یا مهرعلیزاده را می دهند؟ آیا اصلاح طلبان به صحنه انتخابات باز می گردند یا با سکوت از کنار انتخابات عبور می کند؟ و ....

طبیعی است همتی به سمت اصلاح‌طلبان بیاید

محمدعلی ابطحی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات عبدالناصر همتی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر گفت و گو با خاتمی و تلاشش برای رایزنی با اصلاح طلبان برای حمایت از وی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:  طبیعتا آقای همتی جزو کاندیداهای پیشنهادی احزاب اصلاح طلب به جبهه اصلاحات ایران که مجموعه آن کاندیداها هم ردصلاحیت شدند نبوده‌اند، اما در شرایط فعلی به این دلیل که اصلاح‌طلبان مشارکت غیرفعال خواهند داشت طبیعی است که هر کسی ممکن است به بخش‌هایی از آنهایی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند نزدیک شوند؛ از این رو آقای همتی هم یکی از آنها است.

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد کارگزاران از آقای همتی حمایت کند یا خیر؟ افزود: در این باره نمی‌توان اظهارنظر دقیقی ارائه داد اما به هر حال از نگاه بنده، آقای همتی نیروی قابل توجهی است به ویژه که نمی‌دانم الان در کارگزاران حضور دارند یا خیر، قبلا همتی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران بودند.

 

ردصلاحیت شدن ۱۱ کاندیدای اصلاح‌طلبان عین مظلومیت است!

این چهره سیاسی اصولگرا در این باره که با وجود اعلام اصلاح طلبان مبنی بر اینکه کاندیدایی در این دوره از انتخابات ندارند اما برخی اصولگرایان بر این باورند که اصلاح طلبان به صورت چراغ خاموش و پنهانی عمل می کنند یا مظلوم نمایی می کنند، واکنش شما به این مسئله چیست؟ گفت: بنده نمی دانم چه کسی اینها را گفته اما شاید مجموعه احزاب اصلاح طلبی که ۱۱ کاندیدا داشتند و هیچ کدام از آنها مورد پذیرش قرار نگرفتند خودش مظلومیت است و نیاز ندارد مظلوم نمایی انجام شود.

ابطحی ادامه داد: طبیعتاً کسانی که بعد از این اقدام شورای نگهبان، علاقه مندند در انتخابات شرکت کنند به آراء مختلف اعم از آراء سفید و غیره تقسیم می شوند و در نهایت سبد آراء به سمت یکی از کاندیداها خواهد رفت‌.

 

همتی چهره شناخته شده و معتبری است اما...


او در پاسخ به این سوال که آیا مطرح شدن بحث های چون FATF، آزادی های اجتماعی و رفع حصر از سوی آقای همتی، مباحثی هستند که توجه اصلاح طلبان را به سمت خود جلب کند؟ بیان کرد: مهم این است که احزاب اصلاح طلب پس از ردصلاحیت شدن کاندیداهایشان، بخواهند تصمیم جدیدی بگیرند طبیعتاً اگر تصمیم جدیدی از نظر محتوایی بگیرند هیچ مشکلی با آقای همتی ندارند آقای همتی چهره شناخته شده و معتبری است که حتما چارچوب ذهنی اش مقبول تفکر اصلاح طلبی است اما اینکه کاندیدای اصلاح طلبان است یا خیر بحث دیگری است.

ابطحی درباره اظهار نظر علیزاده طباطبایی مبنی بر اینکه کارگزاران در حال رایزنی با جبهه اصلاح طلبان و راضی کردن آن است تا از یکی از دو کاندیدا حمایت کند، اظهار کرد: بنده از تصمیم مجموعه جبهه اصلاحات ایران(نهاد اجماع ساز) چندان مطلع نیستم.

 

نشانی از رشد مشارکت دیده نمی شود


او در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از میزان مشارکت چقدر است؟ و اینکه می توان شاهد یک شگفتی  باشیم یا خیر؟ تاکید کرد: همه چیز ممکن است اما من نشانه های از رشد مشارکت نمی بینم نظرسنجی ها نیز نشان از رشد مشارکت ندارد حال باید ببینیم روزهای آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: به هر حال مشکل اصلی عدم مشارکت است.

ابطحی این را هم تاکید کرد که صرف اینکه یک کاندیدایی خود را از قبل، پیروز انتخابات ببیند نقطه منفی تعیین کننده ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید