روند هفتگی متغیرهای نگران کننده ویروس کووید 19

حرکت زیر پوستی کرونا در انتخابات+ نمودار

کدخبر: ۴۱۶۹۵۳
اقتصادنیوز: روند فوتی ها ومبتلایان کرونایی در کشور نشان میدهد این شاخص ها در هفته اخیر از افت کمتری برخوردار بوده اند. با توجه به این اطلاعات این احتمال وجود دارد که متغیرهای نگران کننده در مسیر برخورد به کف بوده و باز هم شاهد رشد این بیماری در کشور باشیم
حرکت زیر پوستی کرونا در انتخابات+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز در سال 1400 روند آمارهای کرونایی کشور مسیری صعودی داشته و به یکباره رکوردهای بی سابقه ای را در حوزه ابتلا و مرگ ومیر خلق کرد. اوج و فرود شاخص ها در تقویم کرونایی کشور نشان میداد این رکوردها به نوعی نمایانگر جولان موج دیگری از این بیماری در کشور است. موج چهارم!

بررسی آمارهای هفته دوم کرونا در ایران نشان دهنده آن است که با کمتر شدن سیاست های قرنیطنه و فاصله گذاری اجتماعی سرعت کاهش آمار ابتلا  وفوتی دوباره کمتر شده و به عبارت دیگر این آمارها در آستانه برخورد به کف هستند.

کرونا

روند ابتلای هفتگی بیماری کرونا تاخرداد 1400

شمار مبتلایان در هفته دوم خرداد ماه برابر با 68 هزار و 200 نفر بوده که نسبت به هفته قبل خود تقریبا 2.9 در صد کاهش پیدا کرده است. 

این روند در آمار های کرونایی می تواند در نتیجه جهشی باشد که در شمار تستهای روزانه در این مقطع به وقوع پیوسته است. 

بررسی آمار آزمایشهای روزانه در ایران نشان میدهد در هفته مذکور افراد بیشتری به مراکز درمانی برای تست کرونا مراجعه کرده اند که البته تنها 7.6 درصد آنها پاسخ مثبت دریافت کرده اند.

در مقایسه آزمایش های کرونایی در این مقطع با مدت مشابه مشاهده می شود تستها 3 درصد رشد کرده اند.  این در حالی است که تصور می شد همانند رفتار دو هفته قبل تعداد آزمایشها در این هفته نیز روندی نزولی داشته باشد.

از سویی بررسی روند رشد مبتلایان هفتگی نیز نشان می دهد که افت هفتگی ابتلا در اواخر اردیبهشت برابر با 20 درصد بوده است. پس از آن در نخستین مقطع هفت روزه در خرداد این افت برابر با 16.2 درصد ثبت شده و با کاهشی چشمگیر اکنون افتی معادل با 2.9 درصد را رقم زده است. 

کاهش میزان افت هر متغیر نشان از برخورد آن شاخص به کف خود داشته و هشدار دورخیز در روند افزایشی آمارها را در بر دارد.

در کنار ابتلا روند کاهشی آمارها در فوتی هانیز مانند این شاخص رقم خورد.

کرونا

روند فوتی های کرونا درخرداد 1400

شمار جانباختگان کرونایی در ایران در هفته دوم خرداد برابر با هزار و 245 نفر بوده که نسبت به موقعیت قبلی خود 9.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

این درحالی است که میزان افت فوتی های کرونا در هفته نخست خرداد برابر با 22 درصد ثبت شده بود. به عبارت دیگر سرعت افت متغیر فوتی ها در شاخص های کرونایی در حال کاهش بوده و روند های آماری احتمال خیز مرگ ومیر در نتیجه افزایش ابتلا را به همراه دارد.

اتفاق مهم دیگر که بخش امیدوار کننده در آمارهای هفته اخیر بوده است روند بیماران تحت درمان در این مقطع بوده است

کرونا

روند بیماران تحت درمان تا خرداد 1400

تفاضل شمار کل مبتلایان با مجموع فوتی ها و بهبود یافتگان در هر مقطع برابر با تعداد بیمارانی است که هم اکنون تحت درمان هستند. چه درخانه چه در بیمارستان ها.

روند این متغیر نشان می دهد تعداد این بیماران که از هفته آخر اردیبهشت مسیری کاهش را آغاز کرده بود در این مقطع نیز این مسیر را ادامه داده و به در هفته دوم خرداد ماه به 350 هزار و 375 نفر رسیده است. این اتفاق می تواند در پی بالارفتن تعداد بهبودی های روزاننه کرونایی در ایران بوده که در این هفته درحدمطلوبی قرارداشت.

با این وجود مقایسه آمار این شاخص با هفته های قبل نشان می دهد که هنوز تعداد بیماران تا پایان هفته اخیر از هرکدام از هفته های کرونا زده کشور تا پایان سال 99 افزون تر است.

درمجموع بررسی سه متغیر کرونایی در هفته دوم خرداد ماه نشان داد تعداد بیماران تحت درمان درکشور درمسیر کاهشی قرار داشته که نتیجه افزایش بهبودی های کرونایی در پی تلاش و زحمات بی وقفه کادر درمان بوده است. از سویی اما شمار مبتلایان و فوتی ها که در سه هفته اخیر روندی کاهشی را در راستای فروکش کردن موج چهارم کرونایی آغاز کرده بودند در مسیر برخورد به کف بوده و اگر این روند آماری باز هم ادامه داشته باشد درهفته های بعد احتمالا شاهد رشد ابتلا و فوتی های کرونایی در کشور باشیم.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید