چمران: کاندیداها نباید از احساسات مردم سوءاستفاده کنند

کدخبر: ۴۱۸۰۸۶
مهدی چمران از سیاستمداران اصولگرا بر این باور است اینکه کاندیداها بخواهند از احساسات مردم سوءاستفاده کنند درست نیست. آنها باید برنامه‌شان را مطرح کنند و بهتر است بیشتر روی آینده و آنچه که ضروری است بحث کنند.
چمران: کاندیداها نباید از احساسات مردم سوءاستفاده کنند
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مهدی چمران می گوید: رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که بتواند بهتر مناظره کند بلکه ما رئیس جمهوری می خواهیم که بتواند مشکلات را حل کند.

دومین مناظره انتخاباتی به مثابه اولین مناظره سرد و بی روح برگزار شد، کاندیداها نیز به جای ارائه برنامه و نقد برنامه های یکدیگر به منازعه و حمله به یکدیگر پرداختند. مناظره ای که نه نظر سیاسیون و فعالان سیاسی را جلب کرد نه مردم را.

مهدی چمران از سیاستمداران اصولگرا بر این باور است اینکه کاندیداها بخواهند از احساسات مردم سوءاستفاده کنند درست نیست. آنها باید برنامه‌شان را مطرح کنند و بهتر است بیشتر روی آینده و آنچه که ضروری است بحث کنند.

او می گوید: رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که بتواند بهتر مناظره کند بلکه ما رئیس جمهوری می خواهیم که بتواند مشکلات را حل کند.

در ادامه مشروح مصاحبه با مهدی چمران از چهره‌های سیاسی اصولگرا و نایب رئیس شورای ائتلاف را می‌خوانید؛ 

***************

*آقای چمران! تحلیل شما از دومین مناظره کاندیداها چیست؟ به نظر شما برنده و بازنده مناظره چه کسی است؟

به باور بنده، در مناظره، برنده و بازنده چندان مشخص نیست البته در میان صحبت‌هایی که مطرح شد هیجان هم وجود نداشت. به هر حال برخی از کاندیداها تلاش کردند از دولت دفاع کنند و عده ای هم در مقابل به دولت حمله کنند. بنابراین این مسائل مطرح بود.

اشاره به شش کلاس سواد رئیسی، بازتاب خوبی بین مردم نداشت

پرداختن به مسائل خصوصی به ویژه آن شش کلاس سواد را مطرح کردن، به باور بنده در میان مردم بازتاب خوبی نداشت. چون یک بار مطرح شده بود و مشاهده کردند که بازتابش خوب نیست دوباره پافشاری کردن روی این شش کلاس سواد، باز هم بازتاب خوبی نداشت. البته یکی از دوستان روخوانی می‌کرد هرچند به طور صحیح هم نمی‌خواند و به درستی، کلمات را ادا نمی‌کرد. از این رو این مسائل مشخص می‌کند که مناظره چگونه بوده است.

کاندیداها نباید از احساسات مردم سوءاستفاده کنند

علاوه بر اینها، اینکه کاندیداها بخواهند از احساسات مردم سوءاستفاده کنند درست نیست. کاندیداها باید برنامه‌شان را مطرح کنند و بیشتر روی آینده و آنچه که ضروری است بهتر است بحث کنند چون مردم مناظره‌های چهار سال گذشته را درنظر دارند و به نوعی یک نیم نگاهی به آنها داشته و مدنظر دارند. از نگاه بنده مردم تحت تاثیر هیجانات، شعار و اقدامات پوپولیستی قرار نمی‌گیرند.

چمران: روحانی در مناظرات بسیار استادتر و بانفوذتر از این کاندیداها بود!

 روحانی بسیار استادتر و بانفوذتر از این کاندیداها بود!

*تفاوت این دور از مناظرات با مناظرات سالهای قبل به ویژه ۹۶ را در چه می‌دانید؟

در مناظره سال ۹۶، آقای روحانی بسیار استادتر از این کاندیداها بود مسلط تر بودند و همین اظهارات را با بیان بهتر و بانفوذتری می توانست بیان کند و به همین دلیل هم موفق شد. دو نفر کاندیدایی که اخیر آمده‌اند طبیعتا این استادی و  تسط در بحث و مناظره و گفت و گو را ندارند.

مناظره‌ نیست بلکه منازعه است

*از نگاه شما مناظره بود یا منازعه؟

بنده همین بحث را داشتم اصولا این گونه مناظره‌ها خوب نیست بلکه منازعه است چرا هر کس پرحرف تر باشد و بتواند هیجان بیشتری در بین مردم ایجاد کند به تعبیری گُل می‌کند این واقعیت امر نیست در واقع رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که بتواند بهتر مناظره کند بلکه ما رئیس جمهوری می خواهیم که بتواند مشکلات را حل کند. به اصل موضوع می توان ایراد گرفت.

مردم از طریق مناظرات می‌توانند تا حدودی کاندیداها را بشناسند

*دستاورد این مناظره برای مردم چه بود؟

البته من نتیجه نظرسنجی‌ها را ندیدم اما تا حدودی شاید مناظره‌ها ‌می‌تواند کمک کند به مردم،از این جهت که به هر حال انتخابات در پیش است همین مناظره‌هایی هم که بیشتر منازعه است و بهتر است این گونه نباشد هیچ رنگ و بوی انتخاباتی نه در شهر و نه جاهای دیگر ندارد. البته تا حدودی در فضای مجازی، رنگ و بوی انتخاباتی وجود دارد و آنهایی هم که اهل فضا مجازی هستند آن را می بینند.  بنابراین مناظره در این که مردم را به سمت انتخابات سوق دهد می تواند موفق و مفید باشد. اگر کاندیدایی منصف حضور داشته باشد مردم می‌توانند به واقعیات امر پی ببرد که چه کسانی می‌توانند صحبت کنند و برنامه دارند و چه کسانی از تبلیغات و فضاسازی‌های عمومی استفاده کنند.

شعار خالی فایده ای ندارد

*نظرتان درباره اظهارات و وعده‌های برخی کاندیداها مبنی بر استفاده از زنان در کابینه، کمک به مرزنشینان و کولبران و غیره، چیست و آیا مردم می‌توانند به این گونه وعده‌ها اعتماد کنند؟ 

نزدیک انتخابات که می‌شود برخی کاندیداها سخن از کولبران، مرزنشینان و کارگر بیکار و غیره به میان می‌آورند اما همان کاندیدا، زمانی که مسوولیت دارد عملا از این بحث ها ندارد یعنی شعار خالی فایده ای ندارد. این مسائل وجود دارد آقای قاضی زاده هم گفتند اگر این گونه است بنده تمام کابینه ام از خانم‌ها است. این حُسنی نیست که گفته شود همه کابینه از خانم ها باشد.

مانور دادن کاندیداها درباره استفاده از زنان در کابینه برای جذب آراء عمومی است

حالا چند زن در کابینه حضور داشته باشند چراکه به هر حال زنان ۵۰ درصد جامعه هستند و برخی به این طریق می‌خواهند آنها را برای رأی گرفتن جذب کنند در حالی که زنان ما از این که خانم ها بروند کابینه یا نروند نه نفعی می‌برند نه زیان.

در واقع آن کسی که می خواهد برای آنها کار کند مهم است حال چه خانم باشد و چه آقا باشد. قاعدتا اگر زنان در حوزه مدیریت حضور داشته باشند زنان ما هم علاقه مند این اتفاق هستند ما هم تمایل داریم که خانم‌های ارزنده و شایسته‌ای در کابینه قرار بگیرند. حال اینکه کاندیداها بخواهند روی این مسئله مانور بدهند و  بگویند می خواهند جوان بگذارند و یا فلان و فلان، این اظهارات برای جذب آراء عمومی است. فکر می کنم مردم به این موضوعات توجه دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید