واشنگتن: لغو برخی تحریم‌های ایران ربطی به مذاکرات برجامی وین ندارد

کدخبر: ۴۱۸۳۵۸
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها علیه چند مقام سابق و شرکت ایرانی روندی متداول در دولت آمریکا بوده و به برجام و مذاکرات وین ارتباطی ندارد
واشنگتن: لغو برخی تحریم‌های ایران ربطی به مذاکرات برجامی وین ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب گفت، لغو تحریم‌ها علیه سه مقام سابق و دو شرکت ایرانی ارتباطی با برجام و مذاکرات وین ندارد.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس گفت: «گزارش‌هایی در این زمینه در رسانه‌ها دیده‌ایم. آمادگی داریم از اختیارات اجرایی نظیر اعمال تحریم‌، در برابر هر عاملی که ایران را قادر می‌سازد به شرکا یا گروه‌های نیابتی خشونت‌طلب تسلیحات برساند، استفاده کنیم».

پرایس افزود: «این نگرانی در خصوص مسائل مربوط به ایران وجود دارد و حتی در همکاری با متحدان و شرکایمان در بستر گروه ۱+۵ برای محدود کرده برنامه هسته‌ای ایران نیز آن را مطرح می‌کنیم. درصورتی که ایران به شرکا و گروه‌های نیابتی خشونت‌طلب خود سلاح ارسال کند، به افزایش فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ماهیت این تحرکات دریایی ایران و نحوه واکنش آمریکا مدعی شد:‌ «عبور و مرور دریایی و آزادی ناوبری چیزی است که خود و متحدانمان را ملزم به اجرای آن می‌دانیم اما تأکید می‌کنم اگر ایران به‌دنبال ارسال تسلیحات یا دیگر موارد غیرقانونی باشد، آماده هستیم که ایران را پاسخگو قرار دهیم و پیش از آن نیز آمادگی داریم آنچه می‌توانیم در راستای از بین بردن چنین فعالیتی انجام دهیم».

در ادامه از پرایس پرسیده شد آیا اگر ایران از قوانین آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی پیروی کند، آمریکا مشکلی بابت ورود کشتی‌ها یا ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس نخواهد داشت؟ آیا قوانین تجارت دریایی برای آن‌ها صدق می‌کند؟

او در پاسخ مدعی شد: «هنوز نمی‌دانیم آن‌ها در آنجا (اقیانوس اطلس) هستند... نمی‌خواهم در این‌باره صحبت کنم که مقصد احتمالی آن‌ها کجا خواهد بود یا نیت آن‌ها چیست و چه قصدی دارند. اما اصول جامع‌تر این است که آزادی ناوبری یک اصل است که خود ما از آن دفاع می‌کنیم. این یکی از عناصر جامع‌تر نظم جهانی قانون محور است که نه فقط برای ما بلکه برای باقی کشورهای جهان صدق می‌کند».

پرایس در پاسخ به سوالی درباره علت رفع تحریم‌ها علیه برخی مقامات سابق و شرکت‌های ایرانی که سال ۲۰۱۳ مورد تحریم قرار گرفته بودند مدعی شد: «ما به استفاده از تمام ابزارهای قابل دسترس برای محدود کردن حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، گروه‌های تروریستی و عاملان مخرب در منطقه و به‌طور بالقوه فراتر از آن، ادامه خواهیم داد. این اقدامات همچنین ارجاع به خروج [افراد و نهادها] از لیست [تحریمی] را شامل می‌شود. این خروج از لیست تحریمی در نتیجه تأیید تغییر در رفتار یا وضعیت طرف‌های مورد تحریم انجام شده است».

او در ادامه گفت: «خارج کردن افراد و نهادها از لیست تحریم‌ها امری متداول است و اقدامی در مطابقت با رویه‌های دولت است و جهت شفاف‌سازی اعلام می‌کنم که برداشتن این تحریم‌ها، با برجام یا مذاکراتی که در وین در جریان است هیچ ارتباطی ندارد».

پرایس در پاسخ به این سوال که این مقام‌های آمریکایی به چه دلیل تحریم شده بودند و چه تغییر رفتار و وضعیتی باعث لغو این تحریم‌ها شده است توضیح داد، لغو این تحریم‌ها از طریق توصیه کارشناسان به وزارت خزانه‌داری صورت می‌گیرد و وزارت امور خارجه از جزئیات آن مطلع نیست.

وی همچنین به این سوال که اگر این لغو تحریم‌ها امری متداول است آیا در آینده نیز تداوم خواهد داشت، پاسخ داد، ممکن است ظرف ماه‌ها یا سال‌های آینده رفع تحریم‌های بیشتری انجام شود.

در ادمه خبرنگاری از پرایس پرسید آیا ممکن است مذاکرات احیای برجام تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به سرانجام برسد؟

او در پاسخ گفت: «در پنج دور قبلی مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شد. فکر می‌کنم در مورد ایرانی‌ها، این فرصتی برای آن‌ها است تا گام‌هایی که نیاز است برای پایبندی به برجام بردارند مورد شفاف‌سازی قرار داده و به پیروی از قدرتمندترین راستی‌آزمایی‌ها و رژیم‌های پایشی که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته است، بازگردند».

پرایس افزود: «از طرف ما، [مذاکرات وین] کمک کرد تصمیمات و گام‌هایی که لازم است برای ادامه دادن به پایبندی نسبت به برجام برداریم شفاف‌سازی کنیم. این اقدام، تحریم‌هایی که لازم است برداریم و تحریم‌هایی که با برجام سازگار نیستند را مشخص می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به فنی بودن مذاکرات وین و غیرمستقیم بودن آن گفت: «به همین دلیل نمی‌خواهیم برای آن زمان‌بندی تعریف کنیم. اینکه ایران بخواهد به این جمع‌بندی برسد که می‌خواهند به پایبندی ادامه دهند یا خیر، چیزی نیست که ما بخواهیم اعلام کنیم. قطعاً این چیزی است که امیدواریم به آن دست یابیم اما در حال حاضر پاسخ این سوال را نمی‌دانیم».

در ادامه از پرایس پرسیده شد اگر دو طرف واقعاً خواستار بازگشت به پایبندی نسبت به برجام باشند، آیا یک هفته برای رسیدن به نتیجه کافی خواهد بود؟

او در پاسخ گفت: «نمی‌خواهیم نظر قطعی در این‌باره بدهیم. آنچه می‌خواهم بگویم این است که پیشرفت‌هایی حاصل شده است. اما همانطور که شنیده‌اید چالش‌ها پابرجا هستند و مسائل عمده همچنان طرف‌ها را درگیر اختلاف نگه‌داشته‌اند. ما در حال تعلل نیستیم بلکه با سرعتی اصولی پیش می‌رویم. با سرعتی پیش می‌رویم که برای میل ما جهت محدود کردن دوباره برنامه هسته‌ای ایران و ممنوعیت قابل راستی‌آزمایی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مطلوب است».

خبرنگار دیگری از پرایس پرسید آیا دولت فعلی آمریکا برخلاف دولت قبلی، برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسد؟

پرایس پاسخ داد: «معتقدم که این [محدودیت‌ها] اکتبر سال گذشته منقضی شده است. با این حال از بسیاری جنبه‌ها مایه شرم است که چنین ابزاری دیگر در دسترس نیست. آنچه متوجه شده‌ایم و تلاش کرده‌ایم آن را اصلاح کنیم این است که درباره مسائل مربوط به ایران، ظرف چند سال گذشته در موارد مختلفی در موضع مقابل نزدیک‌ترین متحدان خود قرار گرفته‌ایم. هنگامی که وارد [دولت] شدیم فهمیدیم که باید درمورد مسائل ایران، متحدان را با خود همسو کنیم. به همین دلیل با متحدان اروپایی و دیگر شرکایمان در غالب ۱+۵ به همراه روسیه و چین در تلاش هستیم احتمال بازگشت به پایبندی به برجام را بررسی کنیم».

در ادامه از پرایس پرسیده شد اگر محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران منقضی شده است و اگر ایران از قوانین بین‌المللی دریایی تخطی نکند چه توجیهی برای مقابله با تحرکات این کشور وجود دارد؟

پرایس پاسخ داد: «ما اختیاراتی از جمله اعمال تحریم داریم که ما را قادر می‌سازد اهرمی را علیه ایران در دست داشته باشیم. این تحریم‌ها به ما اجازه می‌دهند هر عاملی که ایران را قادر سازد به شرکا یا گروه‌های نیابتی خشونت‌طلب سلاح ارسال کند، پاسخگو قرار دهیم. این چیزی است که پای آن ایستاده‌ایم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید