تنش ها در آمریکا بر سر تغییر قوانین انتخابات بالا گرفت

کدخبر: ۴۱۸۵۹۳
در پی افزایش تنش حزبی بر سر تغییر قوانین انتخابات در ایالت‌های جمهوری‌خواه آمریکا، مقام‌های ارشد حزب دموکرات مقابله با این اقدامات را خواستار شدند.
تنش ها در آمریکا بر سر تغییر قوانین انتخابات بالا گرفت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، وزارت دادگستری آمریکا روز شنبه اعلام کرد با تغییر قوانین انتخاباتی در ایالت‌های جمهوری‌خواه مقابله می‌کند.

رویترز گزارش داد، «مریک گارلند» وزیر دادگستری آمریکا گفت، کسانی که مقامات انتخاباتی را تهدید کنند محاکمه خواهند شد.

او همچنین اعلام کرد، تعداد دادستان‌های مسئول رسیدگی به مسائل انتخاباتی دوبرابر شده و بر نحوه برگزاری انتخابات در ایالات مختلف آمریکا نظارت دقیق خواهند داشت.

گارلند گفت، تبعیض میان رنگین‌پوستان و  سفیدپوستان در صف‌های رأی‌گیری در ایالت‌های کلیدی مانند جورجیا به مشکلی اساسی تبدیل شده است.

دادستان کل آمریکا تأکید کرد: «بسیاری از مسائل را می‌توان به بحث گذاشت اما حق رأی شهروندان واجد شرایط، جزء این مسائل نیست».

گارلند از کنگره آمریکا درخواست کرد اختیارات وزارت دادگستری برای مقابله با تغییر قوانین انتخاباتی در ایالات مختلف را به این وزارتخانه بازگرداند.

او همچنین از قانون‌گذاران آمریکایی درخواست کرد برای تصویب لایحه افزایش دسترسی به صندوق رأی که پیشتر توسط سناتورها رد شده بود، تلاش کنند.

از سوی دیگر، روزنامه «گاردین» به نقل از افراد مطلع نوشت، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سناتورهای دموکرات درخواست کرده بار دیگر برای تصویب لایحه تلاش کنند.

«جو مانچین» سناتور ارشد دموکرات پیش‌تر اعلام کرده بود از لایحه افزایش دسترسی به صندوق‌های رأی، موسوم به «قانون برای مردم» حمایت نمی‌کند اما با تصویب لایحه افزایش اختیارات وزارت دادگستری تحت عنوان «قانون جان لِویس» موافق است.

پلوسی در نامه خود به سناتورهای دموکرات نوشت، این دو لایحه نمی‌توانند جایگزین یکدیگر باشند و لایحه جان لویس تا اواخر تابستان قابل بهره‌برداری نخواهد بود.

در پی شکست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری و مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات، کنگره‌های محلی چند ایالت جمهوری‌خواه، قوانینی را برای محدود کردن رأی‌گیری زودهنگام و استفاده از دستگاه‌های جمع‌آوری آرای غیرحضوری را به تصویب رساندند.

جمهوری‌خواهان در تلاشند در آستانه انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲، با اعمال محدودیت‌های انتخاباتی بیشتر، بخت خود را برای پس گرفتن اکثریت مجلس سنا و مجلس نمایندگان بالا ببرند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش در واکنش به طرح لایحه‌ای در این زمینه در کنگره ایالتی تگزاس گفت:‌ «امروز، قانون‌گذاران تگزاس لایحه‌ای را مطرح کردند که این ایالت را در حمله به حق مقدس رأی دادن، به جورجیا و فلوریدا ملحق خواهد کرد».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «این اقدام، بخشی از حمله به دموکراسی است که در سال جاری، کم‌وبیش شاهد آن بوده‌ایم و اغلب به صورت غیرمتناسبی آمریکایی‌های سیاه‌پوست و رنگین‌پوست را هدف قرار می‌دهد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید