نماینده اتحادیه اروپا: مذاکرات جدی در وین در حال انجام است

کدخبر: ۴۱۸۷۰۳
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان این‌که پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات در وین حاصل شده، ولی بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت، گفت: زمان آن است که آمریکا و اروپا تصمیمات دشوار خود را بگیرند.
نماینده اتحادیه اروپا: مذاکرات جدی در وین در حال انجام است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نماینده اتحادیه اروپا حاضر در مذاکرات وین گفت، مذاکرات جدی در جریان است و تعدادی از مسائل از جمله در مورد چگونگی اجرای مراحل، باقی مانده است.

یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا حاضر در مذاکرات هسته‌ای در وین از شدت گرفتن گفت‌وگوها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «آلن ماتون» نماینده تیم مذاکره کننده اروپا حا ضر در وین گفت: « ما در حال پیشرفت هستیم، اما مذاکرات جدی در جریان است و تعدادی از مسائل از جمله در مورد چگونگی اجرای مراحل باقی مانده است. اتحادیه اروپا به گفت‌وگو با همه شرکت کنندگان ادامه خواهد داد و به طور جداگانه با ایالات متحده برای یافتن راه‌هایی برای رسیدن به توافق نهایی در روزهای آینده گفت‌و گو خواهد کرد.»

نماینده چین در مذاکرات وین نیز روز شنبه گفت که لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

وی که با پایگاه خبری «الشرق» صحبت می‌کرد،‌ افزود: «تمامی طرف‌ها به ارائه راه‌حل‌ها پایبند بود اما برخی موضوعات سیاسی حل نشده همچنان باقی مانده است.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز امروز در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «همه شرکت کنندگان بر عزم خود برای به نتیجه رساندن موفقیت آمیز مذاکرات تأکید کردند. همه ما خواستار آن هستند که این را هر چه سریعتر انجام دهند اما کیفیت سند نتیجه در درجه اول قرار دارد».

پنجمین دور مذاکرات وین از چهارم تا ۱۲ خرداد در وین برگزار شد. «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه و پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی با بیان این‌که منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: «در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. »

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان این‌که پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات در وین حاصل شده، ولی بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت، گفت: زمان آن است که آمریکا و اروپا تصمیمات دشوار خود را بگیرند. 

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز مجدد کمیسیون تشکیل جلسه داد و توافق کردند به پایتخت‌ها بازگشته و پس از آن چهارم خرداد ماه در وین دوباره مذاکرات از سر گرفته شد و ۱۲ خرداد ماه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام رایزنی‌ها برای انجام مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌ها و تنفس، امروز (شنبه) ۲۲ خرداد ماه در وین دوباره از سر گرفته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید