این نشانه ها یعنی بدنتان کم آب است

کدخبر: ۴۱۹۹۰۲
اقتصادنیوز : یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره نشانه‌های کم آبی بدن و راه‌های پیشگیری از آن در روز‌های گرم سال توضیح داد.
این نشانه ها یعنی بدنتان کم آب است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،نرگس جوزدانی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در خصوص کم آبی بدن در روز‌های گرم سال گفت: در فصل تابستان در سالمندان و کودکان علائم کم آبی کمتر دیده می‌شود، اما این گروه باید نوشیدن آب را طی روز در اولویت خود قرار دهند.

افزود: معمولا زمانی تشنگی اتفاق می‌افتد که فرد به مدت طولانی در معرض کم آبی قرار بگیرد که در این شرایط بدن شروع به ایجاد واکنش‌هایی در برابر کم آبی مانند سردرد و خستگی مفرط می‌کند. ممکن است در بعضی افراد کم آبی به صورت کامل واکنش‌های حرکتی را از بین ببرد و فرد حتی قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود هم نباشد.

جوزدانی تصریح کرد: در فصل‌های گرم سال حتما باید رنگ ادرار بررسی شود، هر چه ادرار، کم رنگ‌تر باشد به این معنی است که دریافت مایعات در بدن به انداز کافی است، اما اگر ادرار فرد پر رنگ‌تر باشد یعنی میزان دریافت مایعات کافی نیست که این شرایط در طولانی مدت به بدن آسیب می‌رساند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در خصوص میزان آبی که باید مصرف کنیم گفت: برای این که یک فرد چقدر در طول روز آب بنوشد، استاندارد مشخصی وجود ندارد. پایه میزان نوشیدن آب در هر فرد به مدت زمانی که در معرض تشنگی و تعریق قرار دارد و به رنگ ادرارش، بستگی دارد.

او بیان کرد: آبی که در طول روز می‌نوشیم؛ حتما باید در دمای متعادل باشد. استفاده از سبزیجات نیز برای کنترل کم آبی بسیار موثر است، چرا که آبی که در این سبزیجات ذخیره می‌شود، از بدن در برابر گرما و کم آبی بیشتر محفاظت می‌کند.

جوزدانی ادامه داد: کم آبی روی همه اندام‌های بدن تاثیر می‌گذارد که افت فشار خون هم یکی دیگر از عوارض آن است. کم آبی ممکن است فردی را که اصلا سنگ کلیه نداشته باشد در فصل گرما دچار مشکل کند. کم آبی همچنین ممکن است فرد را در معرض عفونت‌های کلیوی و ادراری قرار دهد که این اتفاق بیشتر در خانم‌ها رخ می‌دهد.

او ادامه داد: ۷۰ درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و در اثر کم آبی بیشتر متابولیسم‌های بدن را مختل خواهد کرد.

او افزود: بهترین زمان برای ورزش کردن در روز‌های گرم، صبح یا بعد از غروب آفتاب است، چرا که باعث می‌شود میزان تعریق بدن به نسبت زمان‌هایی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید است، کاهش پیدا کند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: اگر ورزش را در خانه انجام می‌دهید حتما در فضا‌هایی با تهویه مناسب و ترجیحا در معرض هوای خنک، این کار را انجام دهید و به ازای هر ۴۵ دقیقه ورزش، ۳ لیوان آب بنوشید، زیرا این کار باعث جبران آب از دست رفته بدن در هنگام ورزش می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید