گاردین: رئیسی ایران را در موضع قوی‌تر قرار می‌دهد

کدخبر: ۴۲۰۹۰۰
پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 28 خردادماه همچنان در رسانه های مختلف دنیا بازتاب داشته است.
گاردین: رئیسی ایران را در موضع قوی‌تر قرار می‌دهد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، روز جمعه ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران در انتخابات پیروز شد. رسانه های دنیا با بازتاب این پیروزی به گمانه زنی درباره آینده مذاکرات برجام و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید پرداختند. این پیروزی در حالی صورت گرفت که هیأت های مذاکره کننده ایران و کشورهای غربی در وین در دور ششم در حال تلاش برای رفع اختلافات باقی مانده و دستیابی هر چه سریعتر به توافق تا پیش از آغاز دولت جدید هستند و از همین رو امکان توافق نهایی می تواند قریب الوقوع باشد.

روزنامه گاردین دراین باره می نویسد: درحالی که قدرت هایی جهانی در حال تلاش برای احیای برجام هستند مقامات اروپایی نسبت به پیچیده تر شدن مسیر توافق هشدار داده اند. این روزنامه نوشت :  دیپلمات های ارشد چین، آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه اکنون پس از دیدار در وین برای بررسی تحولات توافق 2015  و به منظور مشاوره به پایتخت خود بازمی گردند. گاردین در ادامه نوشت تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی دیپلمات های غربی معتقدند که می توانند سریعتر با ایران به توافق برسند. گاردین به نقل از کارشناس مسائل ایران دراندیشکده چتم هاوس لندن نوشت پیروزی رئیسی زمینه را برای اجماع داخلی درباره اصلاحات گسترده تر فراهم می کند و تهران را در موضع قوی تری در دیپلماسی بین المللی قرار می دهد.

خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز نوشت: پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به نظرسنجی ها چندان غافلگیرکننده نبود. این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: علیرغم مخالفت رئیسی با برجام او نسبت به ادامه مذاکرات متعهد بر اساس وعده ای که در مناظرات داده پایبند است البته با شرایط ایران نه آمریکا.

گاردین: رئیسی ایران را در موضع قوی‌تر دیپلماسی قرار می‌دهد/بی‌بی‌سی: این پیروزی اثرات زیادی خواهد داشت

پایگاه بی بی سی نیز در بازتاب این پیروزی نوشت: رئیسی در ماه اوت (مردادماه) قدرت را تحویل خواهد گرفت و پیروزی او تاثیر بسزایی در سیاست های داخلی و خارجی ایران خواهد داشت. این رسانه انگلیسی در ادامه یادآور شد: اما در سیستم سیاسی ایران این رهبر عالی کشور، آیت الله علی خامنه ای، ارشدترین مقام مذهبی به شمار می رود که حرف آخر را درباره همه امور دولت می زند. بی بی سی ادامه داد: رئیسی بالاترین مقام قضایی در ایران را عهده دار بوده و مقام رئیس جمهوری پس از  رهبری دومین مقام مهم درایران به شمار می رود.

روزنامه فایننشال تایمز نیز با تاکید بر اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی دیپلماسی را کلید راه حل ها برای احیای برجام می دانند از قول قدرت های غربی نوشت: پیروزی رئیسی در انتخابات خللی در این موضوع وارد نمی کند. این روزنامه انگلیسی نوشت ابراهیم رئیسی خط فکری نزدیکی به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دارد که در مسائل سیاست خارجی و امنیتی حرف آخر را می زند.این روزنامه ادامه داد: بعید به نظر می رسد دولت رئیسی برای سردی روابط بین ایران و آمریکا تلاش کند.

پایگاه سوئیس اینفو نیز با اشاره به نزدیکی مواضع ابراهیم رئیسی به رهبر ایران، به پیام های تبریک گسترده پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرداخت که طی آن شخصیت های سیاسی چون ولادیمیر پوتین، بشار اسد، سیدحسن نصرالله  و شمار زیادی دیگر این پیروزی را تبریک گفتند.

پایگاه خلیج تایمز نیز با اشاره به پیروزی رئیسی نوشت: اگر چه وی متعلق به اردوگاه اصولگرایان است ولی به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد. این رسانه عربی در ادامه نوشت: وی با شعار "دولت مردمی ، ایران قوی" و با هدف ریشه کن کردن فساد در قوه مجریه ، مبارزه با فقر، ایجاد شغل و مهار تورم به صحنه مبارزات انتخاباتی وارد شد.

پایگاه شبکه چینی سی جی تی ان چین نیز در تحلیلی به بررسی اثرات منطقه ای نتایج انتخابات در ایران پرداخته و آن را مثبت ارزیابی کرده است. در این تحلیل آمده است:  رئیسی آمادگی خود را رای احیای توافق هسته ای و گفت وگوی منطقه ای اعلام کرده است.این مساله موجب گسترده‌ شدن گزینه‌های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و همسایگان ایران می‌شود. آنها نمی‌توانند رویکرد فشار صرف را ادامه دهند که درها را به روی دیپلماسی بسته است . آنها باید توافق هسته‌ای را نجات دهند و نشان دهند که دیپلماسی می‌توند تنش‌ها را کاهش بدهد.

سی جی تن ان با اشاره به اینکه اردوگاه محافظه‌کاران تندرو ایران  به شدت به آمریکا بی‌اعتماد است نوشت: با این وجود ، توافق گسترده‌ای در میان احزاب سیاسی اصلاح‌طلب و محافظه‌کار از جمله رئیسی رئیس جمهور منتخب وجود دارد مبنی بر اینکه ایران باید در مذاکرات جاری در وین برای پایان دادن به تحریم‌ها تلاش کند. آنها همچنین طرفدار دیپلماسی برای حل و فصل تنش‌های منطقه‌ای هستند.

این رسانه چینی در ادامه تحلیل خود یادآور شد:  بر خلاف آنچه رسانه‌های بزرگ غربی مدعی هستند، انتخابات ۱۸ ژوئن در ایران پیامدهای بزرگی نه تنها برای ایران بلکه برای همسایگان خواهد داشت و می تواند اثر تعیین کننده ای در شکل دادن به توازن قدرت،مناقشه های جاری در سوریه و یمن و دوام  توافق هسته ای داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید