بازتاب گسترده نخستین نشست خبری رئیس دولت سیزدهم در رسانه های خارجی

کدخبر: ۴۲۰۹۳۹
اقتصادنیوز : نخستین مصاحبه سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران با رسانه های داخلی و خارجی که عصر دوشنبه برگزار شد، به ویژه در خصوص احیای برجام ، روابط با کشورهای همسایه ، غربی و عربی از جمله عربستان، تسهیل بازگشت ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاری خارجی، بازتابی گسترده در سطح جهان داشت.
بازتاب گسترده نخستین نشست خبری رئیس دولت سیزدهم در رسانه های خارجی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز در خبری با این عنوان «رئیسی گفت که سیاست خارجی ایران به توافق هسته ای محدود نمی شود»،بخش هایی از اظهارات رئیس جمهوری منتخب ایران را بازتاب داد.

رویترز به نقل از رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران نوشت که آمریکا از توافق هسته ای تخطی کرده و اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل نکرده است. 

این خبرگزاری به نقل از رئیس جمهوری جدید ایران نوشت که آمریکا باید به تعهداتش در قالب توافق بازگردد، همه تحریم های اعمال شده علیه ایران باید لغو شود و از سوی تهران مورد تائید قرار گیرد.

سی ان ان عربی

سی ان ان عربی نوشت که رئیس جمهوری منتخب ایران در حوزه سیاست داخلی به « بازگرداندن اعتماد ملت به دولت» ، « بهبود اوضاع معیشتی» و « تحقق عدالت ، مبارزه با فساد و حل مشکلات اقتصادی» متعهد شد و تاکید کرد که هرگز اجازه نمی دهد، مذاکرات هسته ای ، مذاکره فقط برای مذاکره باشد.

این رسانه آمریکایی آورده است که آقای رئیسی پیام انتخابات ایران را وحدت و همبستگی دانست و گفت که دولت ما به جریان یا جهت خاصی ارتباط ندارد و هرکس و درهر نقطه کشور قلبش برای ملت و انقلاب اسلامی بزند، همکار ما خواهد بود.

به گزارش سی ان ان عربی ، رئیس جمهوری منتخب ایران با بیان اینکه خواستار روابط خوب با همه کشورهای همسایه به ویژه عربستان هستیم، و ملت های یمن و فلسطین باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند، تاکید کرد که آمریکا توافق هسته ای را نقض کرده ، بایدهمه تحریم های ظالمانه علیه ایران را لغو کند و آمریکایی ها و اروپائی ها باید به تعهدات خود ملتزم باشند و ما این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم.

اسپوتنیک 

خبرگزاری اسپوتنیک هم نوشت:  رئیس جمهوری منتخب ایران با بیان اینکه تهران در دوره زمامداری دولت وی به مذاکرات احیای برجام ادامه می دهد، تاکید کرد که دیپلماسی کشور به این مساله محدود نمی شود.

این رسانه روسی به نقل از رئیسی  افزود : سیاست خارجی ایران به توافق هسته ای محدود نخواهد شد. ما با جهان تعامل خواهیم داشت و منافع ملت ایران را به توافق هسته ای گره نخواهیم زد. تهران قصد ندارد مذاکرات هسته ای را صرفا برای  مذاکره انجام دهد، بلکه نتیجه آن باید با منافع کشور مطابقت داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه نیز بخش هایی از سخنان رئیسی را بازتاب داد و  گزارش داد: رئیس جمهوری منتخب ایران گفت که دولتش اجازه انجام مذاکرات صرفا برای مذاکره با قدرت های جهان را نخواهد داد.

وی افزود: هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود و اجازه نخواهیم داد مذاکره صرفا برای مذاکره انجام شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیسی گفت که انتخاب شدن وی در روز جمعه به دنبال مشارکت گسترده رای دهندگان صورت گرفت. 

رئیسی همچنین به سوالی درخصوص چشم انداز دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، پاسخ منفی داد.

آسوشیتدپرس

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با بازتاب سخنان رئیسی در گزارشی نوشت: رئیس جمهوری منتخب ایران تصریح کرد که با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیدار نمی کند.

براساس گزارش این خبرگزاری آمریکایی، رئیسی تاکید کرد که « ایران در مورد برنامه موشک بالستیک و حمایت ایران از شبه نظامیان منطقه ای مذاکره نمی کند». 

رئیس جمهوری منتخب ایران گفت: آمریکا موظف به لغو همه تحریم های ظالمانه علیه ایران است.

کاخ سفید هنوز به سخنان روز دوشنبه رئیسی واکنش نشان نداده است.

خبرگزاری اِئوروپا پرس اسپانیا

خبرگزاری "اِئوروپا پرس" اسپانیا با عنوان "رئیس جمهوری منتخب ایران می‌گوید سیاست خارجی وی محدود به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ نخواهد بود" نوشت: ابراهیم رئیسی که تا کنون در منصب رئیس دستگاه قضایی ایران قرار داشت، پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ ژوئن را "پیام وحدت و انسجام ملی" دانست و گفت: سیاست خارجی دولت ما از توافق هسته ای آغاز نشده و به آن محدود نخواهد شد". 

این خبرگزاری اسپانیایی نوشت: رئیس‌جمهوری منتخب ایران با اشاره به مشارکت مردم پای صندوق‌های رای گفت: مردم به رغم شیوع ویروس کرونا، خصومت‌ها و جنگ روانی دشمنان پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

خبرگزاری افه

این خبرگزاری اسپانیایی نوشت «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری منتخب ایران امروز گفت که برنامه موشک های بالیستیک و نفوذ منطقه ای ایران قابل مذاکره نیست. اگرچه آمریکا خواسته این موضوعات نیز مشمول توافق شود. رئیسی در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مسائل منطقه ای و موشکی ایران قابل مذاکره نیست. آنها  در حالی که به تعهدات خود پایبند نبوده اند، چطور می خواهند وارد موضوعات دیگر شوند؟

 رئیس جمهوری منتخب ایران با اشاره به مذاکرات هسته ای فعلی تاکید کرد که دولت وی «از هر مذاکره ای که منافع ملی را تامین کند» حمایت خواهد کرد، اما دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را رد کرد. رئیسی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پیروزی جمعه گذشته در انتخابات ریاست جمهوری ، تأکید کرد که مذاکرات باید "نتیجه ای برای مردم ایران و غلبه بر تحریم ها" داشته باشد و نمی تواند "فرسایشی" باشد.

نشریه سوئیسی بلیک

این نشریه سوئیسی می نویسد رئیسی روز دوشنبه در اولین کنفرانس خبری پس از پیروزی اش در پاسخ به این سوال که آیا می تواند دیدار با بایدن را تصور کند، پاسخ داد: 'نه'. بایدن توافق هسته ای وین در سال 2015 را نادیده گرفت و از 'تحریم های غیرانسانی' علیه مردم ایران حمایت کرد. 'اول از همه، بایدن باید همه تحریم ها را لغو کند تا ایالات متحده بار دیگر در ایران معتبر جلوه کند.'

تارنمای خبری ناخریشتن آلمان

این تارنمای خبری آلمانی نیز با بازتاب سخنان حجت الاسلام رئیسی نوشت رئیس جمهوری منتخب ایران دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را رد کرد. بنابراین به نظر می رسد راه حل زود هنگام اختلاف درباره برنامه هسته ای وجود نداشته باشد. رئیسی ایالات متحده را مقصر این شکاف دانست.

رئیسی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت که این ایالات متحده است که توافق هسته ای مشترک را به طور جدی نقض کرده است. وی از دولت واشنگتن خواست فوراً به توافق سال 2015 برگردد و همه تحریم ها علیه ایران را لغو کند. رئیسی همچنین برنامه موشک بالستیک ایران را غیر قابل مذاکره خواند.

نشریه زوددویچه سایتونگ آلمان

این نشریه مهم آلمانی می نویسد ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب ایران روز دوشنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در تهران در پاسخ به این پرسش که آیا آمادگی دیدار با بایدن را پس از لغو تحریم های آمریکا دارد، پاسخ منفی داد. با این حال ، وی به صراحت گفت که مذاکرات درباره بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 باید در دولت جدید ادامه یابد. این توافق 'نه نقطه شروع سیاست خارجی ما است و نه به آن محدود می شود'.

رئیسی مذاکرات در مورد سیاست منطقه ای ایران یا برنامه موشکی سپاه پاسداران را که هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها به دنبال آن هستند ، قاطعانه رد کرد. وی گفت این موضوعات 'غیر قابل مذاکره' است. این اظهارات مشابه مواضع رهبر عالی ایران است. 

نشریه دی پرس اتریش

این نشریه مهم اتریشی نیز نوشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به شدت رد کرد. وی روز دوشنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از پیروزی خود این احتمال را قویا رد کرد و گفت بایدن توافق هسته ای وین را نادیده می گیرد و از 'تحریم های غیرانسانی' علیه مردم ایران حمایت می کند. به گفته رئیسی، بایدن ابتدا باید همه تحریم ها را لغو کند تا ایالات متحده بار دیگر اعتبارش را به دست آورد.

رئیسی همچنین می خواهد برای روابط بهتر با کشورهای عربی خلیج فارس تلاش کند. این سیاستمدار 60 ساله گفت: «ایران می خواهد با دنیا تعامل کند. اولویت دولت من بهبود روابط با همسایگان در منطقه خواهد بود.» در عین حال ، وی از رقیب منطقه ای عربستان سعودی و متحدانش خواست 'به سرعت به مداخلات خود در یمن پایان دهند'. درگیری که سالها در این کشور فقیر جریان دارد ، به عنوان جنگ نیابتی بین دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان سعودی تلقی می شود.

تارنمای بی بی سی انگلیسی

تارنمای انگلیسی زبان شبکه بی بی سی نیز در گزارشی با عنوان "توافق هسه ای ایران: رئیس جمهوری منتحب در باره مذاکرات هشدار داد"، نوشت: رئیس جمهوری منتخب ایران با استقبال از مذاکرات با کشورهای جهان برای ازسرگیری پایبندی به توافق هسته ای 2015 (برجام)، گفت که آن کشورها باید منافع ملی ما را تضمین کنند.

ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری از هنگام پیروزی در انتخابات، متعهد شد که از به درازا کشیده شدن مذاکرات وین جلوگیری کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید