از زیاد مسواک زدن تا دهان شویه/ ده نکته مهم درباره بهداشت دندان‌ها

کدخبر: ۴۲۱۵۴۵
برای داشتن دندان‌هایی که چون مروارید بدرخشند، در خانه‌مان انواع و اقسام محصولات بهداشتی دهان و دندان، مانند خمیردندان، نخ دندان و دهان‌شویه داریم. اما وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان می‌شود، دندانپزشکان برخی از روش‌های مراقبتی ما را مضر می‌دانند.
از زیاد مسواک زدن تا دهان شویه/ ده نکته مهم درباره بهداشت دندان‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین،  متخصصان برتر دندانپزشکی می‌گویند، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا بدون اینکه متوجه باشند با عادت‌های اشتباهی که فکر می‌کنند مفید هستند، دندان‌هایشان را از بین می‌برند. در ادامه به ۱۰ عادت غلط اشاره شده است که احتمال دارد تصور می‌کنید، درست هستند.

۱. مسواک برقی

بله، ممکن است به نظرتان عجیب بیاید که چرا مسواک برقی برای دندان‌ها مضر است. البته باید گفت اگر از این فناوری به‌درستی استفاده نکنید، مضر است و فایده‌ای برای دندان‌هایتان ندارد. هنگام استفاده از مسواک برقی فقط باید برس آن را روی دندان‌هایتان نگه دارید. اگر به آن فشار بیاورید، موهای برس خم شده و دندان‌هایتان را نمی‌توانند تمیز کنند. بنابراین هر وقت مسواک برقی تهیه کردید، آن را نزد دندانپزشک برده و از او بخواهید روش صحیح استفاده از مسواک برقی را به شما یاد بدهد.

۲. خمیردندان‌های سفیدکننده

خمیر سایشی دندان، مانند بی‌کربنات یا خمیردندان‌های سفیدکننده  برای دندان‌ها مضر هستند. این مواد ساینده باعث ساییده شدن مینای دندان‌تان می‌شوند و در درازمدت دندان‌هایتان تیره و حساس می‌شوند. وقتی مینای دندان از بین برود، عاج دندان که زیر آن قرار دارد و به رنگ کهربایی است، پدیدار می‌شود. بنابراین از این سفیدکننده‌ها به مدت خیلی کوتاه استفاده کنید تا دندان‌هایتان را در معرض آسیب قرار ندهید.

۳. شستشوی سریع پس از مسواک زدن

همه ما برای شستن دندان‌هایمان از آب بلافاصله بعد از مسواک زدن استفاده می‌کنیم. اما این کار بخش زیادی از فلوراید را از روی دندان‌هایمان پاک می‌کند و اثربخشی آن را به حداقل می‌رساند. اگر می‌خواهید بعد از مسواک زدن دهان‌تان را بشویید، به‌جای آب از نوعی دهان‌شویه غیرالکلی استفاده کنید. همچنین حداقل نیم‌ ساعت بعد از مسواک زدن آب ننوشید و مواد غذایی نخورید.

۴. محکم مسواک زدن

روش نادرست مسواک زدن به دندان‌ها صدمه می‌زند. اگر دندان‌هایتان را محکم مسواک بزنید، اطراف آنها را از بین می‌برید و نزدیک لثه‌هایتان به شکل حرف لاتین V در می‌آید و در نهایت دچار مشکلات در لثه و دندان می‌شوید.

بیشتر مردم هنگام مسواک زدن خسته هستند و به این نواحی از دندان به‌خوبی توجه نمی‌کنند. بهترین روش مسواک زدن، دورانی است. در واقع به‌جای اینکه مسواک را از این طرف به آن طرف ببرید، آن را به‌شکل دورانی روی دندان‌هایتان بکشید.

۵. دهان‌شویه

دهان‌شویه‌های حاوی الکل برای دندان مناسب نیستند و استفاده درازمدت آن ممکن است موجب سرطان‌های دهانی شوند. بررسی‌های محققان نشان داده‌ است، استفاده زیاد از دهان‌شویه‌های الکلی – سه‌بار در روز- سلامت فرد را به‌ خطر می‌اندازد.

۶. نخ دندان

استفاده اشتباه از نخ دندان هم مضر است. بیشتر افراد هنگام استفاده از نخ‌ دندان، آن را به‌صورت اره، به جلو و عقب می‌برند و این کار به لثه‌ها صدمه زده و موجب عقب‌نشینی آنها می‌شود. نخ دندان را باید به آرامی بین دندان‌ها قرار دهید و سپس با حرکت بالا و پایین، بین دندان‌هایتان را تمیز کنید.

۷. مسواک زدن بیش از حد و در زمان‌های نادرست

این روش‌ مسواک زدن هم به دندان صدمه می‌زند. نباید فورا پس از مصرف مرکبات و میوه‌های اسیدی مسواک بزنید. وقتی میوه یا مواد خوراکی اسیدی مصرف می‌کنید، مینای دندان کمی نرم می‌شود و بلافاصله پس از آن مسواک زدن موجب ساییده شدن مینای دندان می‌شود. بنابراین به‌طور کلی پس از خوردن مواد غذایی که اسیدیته آن بالاست، ۳۰ دقیقه صبر کنید تا قبل از مسواک زدن، PH محیط دهان در حالت خنثی قرار بگیرد. یا حتی می‌توانید برای خنثی کردن اسید مواد غذایی در دهان‌تان از دهان‌شویه غیرالکلی حاوی فلوراید استفاده کنید.

۸. خمیردندان‌های طبیعی و گیاهی

برخی از بررسی‌های محققان، ایمن بودن ماده شیمیایی فلوراید را مورد تردید قرار داده‌اند و معتقدند که نباید مردم را وادار به مصرف این ماده کنند و آنها باید حق انتخاب داشته باشند. محققان در برخی از بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که فلوراید در واقع استخوان‌ها و بافت‌های همبند مفاصل را ضعیف می‌کند. حتی فرد مصرف‌کننده فلوراید ممکن است پس از مدتی، دچار فلوئوروزیس دندانی شود. این وضعیت با تغییر رنگ شدید دندان در اثر فلوئور اضافی ایجاد می‌شود که معمولا در افرادی دیده می‌شود که این ماده شیمیایی در آب آشامیدنی آنها وجود دارد. به همین دلیل این روزها بیشتر مردم به دنبال استفاده از خمیردندان‌های طبیعی و فاقد فلوراید هستند.

اما بیشتر متخصصان دندانپزشکی با مشاهده بیماران خود دریافتند خمیردندان‌های فاقد فلوراید پس از مدتی دندان‌ها را دچار پوسیدگی کرده و لثه‌ها را بیمار می‌کند.

مشکلاتی که ممکن است فلوراید ایجاد کند هنوز به‌صورت کاملا علمی تایید نشده‌اند اما اکنون به‌خوبی می‌دانیم که خمیردندان طبیعی و فاقد فلوراید نمی‌تواند جلوی بیماری‌های لثوی و پوسیدگی دندان‌ها را بگیرد.

۹. مسواک‌های سخت

مسواک‌هایی که برس سخت دارند، قدرت سایندگی بیشتری داشته و موجب ساییده شدن و عقب‌نشینی کردن لثه‌ها می‌شوند. بهترین مسواک‌ها، مسواک‌هایی هستند که برس نرم دارند.

۱۰. مسواک زدن به‌مدت ۴۵ ثانیه

بررسی‌ها نشان داده است که حدود ۴۳ درصد از داوطلبان شرکت در آزمایش، هنگام شستشوی دندان‌های خود، آنها را فقط ۴۵ ثانیه مسواک می‌زنند. اما این مدت زمان کافی نیست و اگر می‌خواهید دندان‌هایتان به‌خوبی تمیز شوند، باید حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن وقت بگذارید.

برای اینکه دندان‌هایی سالم داشته باشید و گرفتار بیماری‌های لثوی نشوید، روش‌های درست مسواک زدن دندان‌هایتان و تمیز نگهداشتن دهان‌تان را بیاموزید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید