سران ۲۷ کشور اروپایی بر تعامل با روسیه برای احیای برجام تاکید کردند

کدخبر: ۴۲۱۸۱۵
اقتصادنیوز : رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای شرکت در اجلاس شورای اروپا در بروکسل گردهم آمده‌اند با صدور بیانیه‌ای بر اهمیت همکاری و تعامل با دولت مسکو در خصوص حوزه‌های مشترک‌المنافع از جمله احیای برجام تاکید کردند.
سران ۲۷ کشور اروپایی بر تعامل با روسیه برای احیای برجام تاکید کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: شورای اروپا آمادگی دارد تا به‌صورت گزینشی در زمینه منافع اتحادیه با روسیه تعامل کند. بدین وسیله از کمیسیون و نماینده عالی اروپا (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) می خواهد با نگاه به همکاری درباره موضوعاتی چون تغییرات آب و هوایی، محیط زیست، مسائل سیاست خارجی و چندجانبه مانند برجام، سوریه و لیبی طرح خود را ارائه کند.

این بیانیه می‌افزاید که شورای اروپا اشکال مختلف و شروط گفت‌وگو با روسیه را در نشست بعدی بررسی خواهد کرد.

پیشتر کمیسیون اروپا با ارائه یک سند پیشنهادی درباره آینده روابط با مسکو، تاکید کرده‌ بود که به رغم اختلاف‌نظرهای موجود با دولت روسیه، دو طرف باید در زمینه طیف مختلفی از چالش‌های بین‌المللی از جمله احیای برجام تعامل کنند.

این سند که یک نسخه آن تحت عنوان پیشنهاد درباره آیند مسیر روابط با روسیه در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده و بر سه اصل فاصله گیری، بازدارندگی و تعامل استوار است تصریح می‌کند: اتحادیه اروپا برای اینکه منافع خود را از پیش‌ ببرد باید بتواند با روسیه در خصوص چالش‌های کلیدی تعامل کند.

سند یادشده می‌افزاید که همه گیری کرونا بیان‌گر تعامل سازنده دو طرف در زمینه بهداشت عمومی بود و ضروری است که ما در خصوص مقابله با تغییرات اقلیمی و سایر مسائل زیست محیطی  گفت‌وگوهای نزدیکی با روسیه داشته باشیم.

این سند پیشنهاد توسعه تعاملات فنی با دولت مسکو را مطرح و تاکید کرده که همکاری در زمینه جلوگیری از بروز درگیری‌ در سطح منطقه و جهان از ایران و خاورمیانه تا افغانستان، مقابله با تروریسم و عدم اشاعه تسلیحات اتمی امری ضروری است.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ و ایران طی نزدیک به سه ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا توافق هسته‌ای ایران را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.  در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که اتحادیه اروپا و مسکو باید بتوانند در زمینه منافع مشترک با یکدیگر همکاری کنند. او هفته گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روابط دو طرف در مقطع کنونی به پایین ترین حد رسیده است خاطر نشان کرد: هدف ما باید پیدا کردن راه‌هایی برای تغییر تدریجی شرایط به سمت یک رابطه پایدار و قابل پیش‌بینی باشد. بورل تصریح کرد سند یادشده به صورت هم‌زمان پیشنهاد عقب راندن، مهار و تعامل با روسیه را بر پایه یک رویکرد عمل‌گرایانه ارائه می‌دهد.

روابط روسیه با غرب تیره شده است و مسکو در پاسخ به اخراج دیپلمات های خود، دیپلمات های کشورهای آمریکا، چک، لهستان و بلغارستان را اخراج کرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ تا کنون دهها بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه وضع کرده اند و این اقدامات برای فشار بر رهبری روسیه همچنان ادامه دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید