هشدار؛ موج پنجم کرونا نزدیکتر شد/سفر به شمال دردسرساز شد

کدخبر: ۴۲۲۶۱۱
سفرهای مردم در بهار امسال در حالی رخ داده که طی ماه‌های گذشته سه بار و در بازه‌های زمانی چند روزه ممنوعیت‌های تردد به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است چرا که قرار بود با اعمال این ممنوعیت‌ها، ایران از پیک چهارم کرونا عبور کند .
هشدار؛ موج پنجم کرونا نزدیکتر شد/سفر به شمال دردسرساز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در شرایطی که هنوز کشور به شرایط نسبتا متعادلی از موج چهارم کرونا نرسیده، وارد موج پنجم کرونا شده است و به نظر می‌رسد که سفرهای مردم و هجوم آن‌ها به جاده‌های کشور در بهار امسال در به وجود آمدن این شرایط بی‌تاثیر نبوده است.

 بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور بیش از ۵۶ میلیون تردد بین استانی وسایل نقلیه مختلف اعم از سبک و سنگین در خرداد ماه امسال در جاده‌های کشور به ثبت رسیده است که نسبت به اردیبهشت و فروردین ماه امسال افزایش معناداری داشته و این عدد طبق آمارهای رسمی اعلام شده ۲۱ درصد بیشتر از دومین ماه امسال است.

حتی بر اساس آمار تجمعی سه ماهه از ترددهای بین استانی صورت گرفته در کشور ۱۵۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۲۵۲ تردد در محورهای مواصلاتی بین استانی کشور ثبت شده است که این آمار تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است و جالب‌تر اینکه وسایل نقلیه سبک در همین آمار افزایش ۱۹ درصدی را تجربه کرده‌اند.

این آمارهای افزایش یافته سفرهای مردم در بهار امسال در حالی رخ داده که طی ماه‌های گذشته سه بار و در بازه‌های زمانی چند روزه ممنوعیت‌های تردد به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است چرا که قرار بود با اعمال این ممنوعیت‌ها، ایران از پیک چهارم کرونا عبور کند اما هنوز کشور به شرایط متعادلی از پیک چهارم نرسیده به گفته مسئولان به پیک پنجم رسیده و تعداد شهرهای قرمز کرونایی رو به افزایش است. این وضعیت نشان می‌دهد سفرهای مردم که بارها مورد هشدار مسئولان مختلف قرار گرفته بود در به وجود آمدن این شرایط تاثیر بسزایی داشته است.

در این میان تردد بین استانی در آذربایجان شرقی با ۶ درصد، اذربایجان غربی با ۵ درصد و اردبیل با چهار درصد بیشترین رشد را در خرداد ماه امسال داشته است و جالب‌تر اینکه همین ترددها در گیلان با ۱۶ درصد، مازندران با ۱۴ درصد و همدان با ۱۱ درصد کاهش رو به رو شده است.

نگاهی دقیق‌تر به آمارهای ترددهای بین‌ استانی در خرداد ماه امسال نشان می‌دهد که آمارهای تخلیه وسایل نقلیه مختلف در استان‌هایی مانند تهران و البرز و آمار انباشت خودرو در استان‌های شمالی مسافرپذیری مانند مازندران و گیلان نشان می‌دهد که دقیقا در ایام تعطیلات و روزهای پایانی هفته آمار تخلیه تهران و البرز روند افزایشی معناداری داشته و در سوی دیگر انباشت خودروهای غیر بومی در این دو استان شمالی به شدت افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر حتی وضعیت سفرهای جاده‌ای در نیمه خرداد ماه با وجود اعمال ممنوعیت شش روزه تردد تغییری نکرده و تنها روزهای رفت و برگشت سفرهای مردم به قبل و بعد از این ممنوعیت تغییر کرده است که به عنوان مثال این آمارها نشان از خروج وسایل نقلیه از تهران و البرز قبل از اعمال محدودیت‌ها و بازگشت آن‌ها دقیقا پس از پایان ممنوعیت داشته است.

در نتیجه بی توجهی مردم به پروتکل‌های کرونایی اعلام شده و از سوی دیگر عدم نظارت دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر توسط متولیان و دستگاه‌های نظارتی سبب شده تا طی روزهای گذشته و بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پیک پنجم کرونا وارد شده‌ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید