تاثیر جنسیت و چاقی در افزایش فوتی‌های کرونا

کدخبر: ۴۲۳۰۹۸
مطالعه انجام شده توسط دکتر بروس بیکارد (بیمارستان گروت شوور و دانشگاه کیپ تاون، آفریقای جنوبی) و همکارانش نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از عوامل با مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ICU ارتباط دارند.
تاثیر جنسیت و چاقی در افزایش فوتی‌های کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان با تجزیه و تحلیل ۵۸ مطالعه فرضیه تاثیر مرد بودن و چاقی را به عنوان دو فاکتور تاثیرگذار در افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا به چالش کشیدند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، تجزیه و تحلیل جدید ۵۸ مطالعه و ۴۴۳۰۵ بیمار در بیهوشی نشان می‌دهد، بر خلاف برخی از تحقیقات قبلی، مرد بودن و افزایش شاخص توده بدن (BMI) با افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی  ارتباط ندارد. 

این در حالی است که مطالعه انجام شده توسط دکتر بروس بیکارد (بیمارستان گروت شوور و دانشگاه کیپ تاون، آفریقای جنوبی) و همکارانش نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از عوامل با مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ICU ارتباط دارند.

بر اساس بررسی‌ها ۴۰% بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بر اثر استعمال دخانیات، ۵۴% به دلیل فشار خون بالا، ۴۱% به دلیل ابتلا به دیابت، ۷۵% به دلیل بیماری تنفسی و حدود دو برابر به دلیل بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست داده‌اند.

با تجزیه و تحلیل دلایل ارتباطات، نویسندگان می‌گویند سن ممکن است به طور موثر یکی از عوامل ضعف در بیماران کووید-۱۹ باشد که برای غلبه بر یک بیماری حیاتی بر ذخیره فیزیولوژیکی فرد تاثیر می‌گذارد. عوامل خطر فشار خون بالا، استعمال دخانیات و بیماری‌های تنفسی ممکن است با گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) در بدن مرتبط باشد، همانطور که با افزایش بیان گیرنده‌های ACE-۲ در میان افراد سیگاری و بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی مرتبط است. فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر ممکن است با خطر آسیب قلبی مرتبط با پاسخ التهابی سیستمیک به عفونت کووید-۱۹ مرتبط باشد.

نویسندگان می‌گویند: یافته‌ها ارتباط بین دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی با مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را تایید می‌کند اما در آن‌ها شواهدی دال بر اینکه مرد بودن و اضافه وزن تاثیری بر افزایش مرگ و میر دارد، یافت نشده است. این متاآنالیز حجم زیادی از نمونه را با توجه به این عوامل خطر ارائه می‌دهد و یک برآورد قوی از خطر مرتبط با جنسیت مرد و BMI است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید