محسنی اژه ای چندمین مسئول قضایی ایران است

تفاوت های مهم حکم رهبری برای اژه ای و رئیسی

کدخبر: ۴۲۳۱۷۵
اقتصاد نیوز: با حکم مقام معظم رهبری، غلامحسین اژه ای برای یک دوره 5 ساله به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد. حکم اژه ای چه تفاوت و شباهت هایی با حکم سلف خود دارد.
تفاوت های مهم حکم رهبری برای اژه ای و رئیسی

به گزارش اقتصاد نیوز، غلامحسین اژه ای از امروز ماموریت خود به عنوان رئیس دستگاه قضا را پس از ابراهیم رئیسی آغاز می کند. ابراهیم رئیسی پس از دو سال تصدی قوه قضائیه قرار از نیمه مرداد سال جاری در مقام رئیس قوه مجریه فعالیت خود را ادامه دهد. او اسفند 97 با حکم رهبری به ریاست قوه قضائیه منصوب شد اما پس از حدود سال برای ریاست جمهوری در سال 1400 نامزد شد.

اژه ای پنجمین رئیس قوه قضائیه محسوب می شود،اما هجدهمین فردی است که به عنوان نفر اول قضا در طول تاریخ نظام قضایی به حساب می آید.

پس از بازنگری قانون اساسی در سال 1368شورای عالی قضایی به قوه قضائیه تغییر شکل یافت. اولین مسئول در شکل جدید شیخ محمد یزدی بود و از آن تاریخ رئیس قوه قضائیه برای دو دوره 5 ساله منصوب می شد.

اما اولین مقام قضایی پس از انقلاب سید مهدی سجادیان بود که در سال 58 و قبل از شهید بهشتی به اولین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ۱۳۵۷ منصوب شد.

مهدی قلی هدایت ملقب به مخبر السلطنه نیز اولین رئیس دیوان عالی کشور در تاریخ قضایی ایران است. گرچه دوره او یک ماه بیشتر دوام نداشت اما جانشین او رضا قلی هدایت از سال 1306 تا سال 1315 عهده دار این سمت شد.

 

تفاوت حکم رهبری برای رئیسی و اژه ای

در متن حکم رهبری برای رئیسی و اژه ای در صفات و ماموریت ها تفاوت هایی به چشم می خورد.

در حکم رئیسی برای قوه قضائیه رهبری 8 انتظار را مطرح کردند اما این انتظارات در حکم اژه ای این انتظارات در شش بند بیان شده است.

از اژه ای خواسته شده رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه ادامه یابد. در حالی که در حکم رئیسی با تایید سند تحولی از سوی او تاکید شده بود برای همه‌ی فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمائید. در زمانبندیها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود.

جدول

 

متن حکم رهبری برای ابراهیم رئیسی

 

جناب مستطاب حجة‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی دامت برکاته

آغاز دهه‌ی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب میکند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها در قوه‌ی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌ئی مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.

اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ی قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید.

سند تحول قضائی پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورتها و نظرات کارشناسی، آنرا مفید و کارساز میدانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالی سفارش میکنم.

نخست آنکه برای همه‌ی فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمائید. در زمانبندیها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود.

دوم آنکه در همه‌ی فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.

سوم آنکه عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شما است. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه‌ی مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاهها و دادسراها است، هیچ تردید و درنگ نکنید.

چهارم آنکه گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادیهای مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدفهای قوه قضائیه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد.

پنجم آنکه در برخورد قضائی ملاحظه‌ی این و آن را نکنید.

ششم آنکه از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیتهای قوه استفاده کنید.

هفتم آنکه قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است.

هشتم آنکه همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند.

در پایان لازم میدانم از آیت‌الله آملی بخاطر تلاشهای ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جنابعالی و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیة الله ارواحنا فداه را مسألت نمایم.

 

متن حکم رهبری برای محسنی اژه ای

 

 جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته

اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم.

انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است؛ یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد،

و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه،

و ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی،

و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری،

و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف،

و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.

توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت میکنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید