معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛

تدابیر پیش بینی شده برای کنترل موج کرونا در سیستان و بلوچستان

کدخبر: ۴۲۳۱۸۲
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ کمبودی در زمینه امکانات بهداشتی و درمانی برای مردم سیستان و بلوچستان نخواهیم گذاشت و تمرکزمان در وزارت بهداشت بر کنترل موج کرونا در این استان خواهد بود.
تدابیر پیش بینی شده برای کنترل موج کرونا در سیستان و بلوچستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا سیستان و بلوچستان افزود: هدف مهم ما از سفر به این استان ابتدا تشکر از اقداماتی است که در دوره اخیر و چند هفته گذشته شاهد انجامش با توجه به افزایش موج کرونا بودیم؛ است. 
وی افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل اقدامات مناسبی که در آن انجام شد و نیز به جهت خصوصیات اقلیمی و جغرافیایی که در آن وجود دارد خوشبختانه در ۱۷ ماه گذشته دچار موج سنگین کرونا نشده بود و موارد دیگری که در استان‌های درگیر داشتیم در این استان شدت  چندانی نداشت. 

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هنر اصلی آن است که تا زمان واکسیناسیون ابتلاها را در زمینه کرونا به تأخیر بیندازیم تا با انجام واکسیناسیون ایمنی لازم شود و هر چقدر تا آن زمان این بستری‌ها را عقب بیندازیم موفق‌تر خواهیم بود.
وی تصریح کرد: ما هیچ کمبود بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان نداریم و هر موضوعی باشد آن را تامین و به استان تحویل خواهیم داد و اگر تعداد تخت‌های بیمارستانی این هشت سال اخیر را با گذشته مقایسه کنیم روند فزاینده‌ای در آن قابل مشاهده است.
حریرچی با بیان اینکه حق مردم سیستان و بلوچستان این است که از بالاترین و بهترین امکانات بهره‌مند باشند گفت: این تجربه نخستین موج شدید در این استان بوده خیلی از استان‌های ما در سال ۹۸ یا آبان و تیر ۹۹ این موضوع را تجربه کردند و باید گفت برای مقابله با بحران نخستین موضوع وحدت کلمه است.
وی بیان کرد: باید همگی با تمام قوا با همدیگر بوده و با هم متحد باشیم تا حتی یک انسان ۹۰ ساله که سرطان هم دارد به خاطر کرونا فوت نکند و اگر کسی در این حالت فوت کند ما پاسخگو هستیم همه با هم یکی شویم و موضوع کرونا را حل کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بحث استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سیستان وبلوچستان در چند هفته گذشته از متوسط کشوری پایین‌تر بوده خاطرنشان کرد: مسوولان مذهبی، استانی، فرهنگی و ذی نفوذ  باید در این زمینه موثر و برای این مهم راه‌حل‌های موضعی و محلی انتخاب شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز هم راه‌حل کرونا پیشگیری است خاطر نشان کرد: باید نهایت سعی‌مان را کنیم که موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان و خارج بیمارستان کم کنیم و اگر کسی در خانه فوت یا وقتی بدحال وارد بیمارستان می‌شود این موضوع تقصیر ما هست که نتوانستیم آگاهی دهیم.
حریرچی تاکید کرد: در بیمارستان‌ها قدم نخست این است که درمان سرپایی را فعال کنیم ما نمی‌دانیم که این پیک و این موج کرونا به کجا می‌رسد ولی برای بدترین شرایط خودمان را باید آماده کنیم و هر چه زودتر درمان سرپایی را انجام و مردم را و آنهایی که در خانه می‌توانند بمانند مدیریت برایشان انجام شود.
وی با بیان اینکه مراکز ۱۶ ساعت گسترش می‌یابد و تست‌هایی که گرفتیم از ۲ هزار و ۳۰۰ مورد دیروز هم‌اینک به سه هزار مورد خواهد رسید زیرا تنها چیزی که صرفه جویی ندارند انجام تست کروناست گفت: باید حداکثر مانع را برای ورود غیرقانونی اتباع انجام و با مسوولان وزارت خارجه صحبت کنیم و آنهایی که وارد می‌شوند باید در مکان‌هایی حتما قرنطینه شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مردم نگران هیچ کمبودی نباشند با توجه به خاصیت بالای سرایت پذیری ویروس این مهم شدیداً در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است که امیدواریم این مشکل را در هفته‌های آینده در این استان کنترل و کمترین میزان مشکلات را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه ایمنی جمعی را در سیستان و بلوچستان برای ویروس کرونا افزایش دهیم باید واکسیناسیون افزایش یابد و در این زمینه باید گفت مهمترین وظیفه دینی، ملی و اخلاقی ما انجام واکسیناسیون خواهد بود.
حریرچی بیان کرد: هر کسی که به آن واکسن عرضه می‌شود آن را تزریق کند تا بتوانیم به زندگی طبیعی برگردیم ؛ تنها راه خروج از بحران کووید انجام گسترده واکسیناسیون است که اقدامات مناسبی در استان در حال انجام بوده و با انجام این اقدامات پیشگیرانه میزان ابتلا و مرگ و میر کاهش و از بحران خارج می‌شویم.

وی تصریح کرد: دست همه مردم سیستان و بلوچستان را می‌بوسم، از آنان تقاضا دارم تا ۲ هفته آینده دستورالعمل‌های بهداشتی را با حداکثر میزان رعایت کنند و به توصیه‌های مسوولان استانی و بهداشتی گوش فرا دهند تا این بحران عبور کنیم.
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با افزوده شدن یک‌هزار و ۱۹۰ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۷ هزار و ۱۱۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت ۱۴مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۰۹نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۶۳۲ بیمار حاد تنفسی و ۳۵۰مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید