نیاز مبرم به خون در خراسان رضوی

کدخبر: ۴۲۳۸۵۸
اقتصادنیوز:مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: به همه گروه‌های خونی، علی الخصوص گروه‌های خونی منفی، نیاز مبرم داریم.
نیاز مبرم به خون  در خراسان رضوی

به گزارش اقتصادنیوز حمیدرضا اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل مصرف زیاد استان با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه هستیم. در ۵ سال گذشته حدود ۳۰۰۰ تخت به مجموعه تخت‌های استان اضافه شده است. ما در شهر مشهد به  ۳۲ بیمارستان و در سطح استان خراسان رضوی به ۶۲  بیمارستان و مرکز درمانی خون رسانی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه خون و فرآورده‌های خونی در شرایط ویژه به کار می‌رود که بیمار در خطر مرگ و زندگی قرار دارد، گفت: فرآورده‌های خونی غالبا در خصوص بیماران وضعیت حاد و در شرایط اورژانسی مانند اتاق عمل‌، بیماران تالاسمی و هموفیلی و... به کار می‌رود.  با توجه به اهمیت این قضیه باید شبانه‌روزی به فکر این باشیم که ذخایر خونی را در حالت آماده باش نگه داریم. مخصوصا در شرایط خیلی گرم و خیلی سرد سال که ذخایر خونی پایین می‌آید.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر ما به همه گروه‌های خونی نیاز داریم، گفت گروه‌های خونی منفی همیشه بیشتر مورد نیاز است ولی اینگونه نیست که به گروه‌های خونی دیگر نیاز نداشته باشیم. هر کس با هر گروه خونی می‌تواند در رفع نیازها موثر باشد. همه گروه‌های خونی مورد نیاز است ولی گروه‌های خونی منفی، مخصوصا O منفی و AB منفی، تعدادشان در انبار کم است. درست است که ذخایر گروه‌های خونی منفی کم است اما به همان میزان نیز تعداد افرادی که در اثر صدمات مختلف به این گروه‌های خون نیاز پیدا می‌کنند هم کم است. 

وی ضمن بیان اینکه امیدواریم مردم به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کنند، گفت: علاوه بر مشهد، در شهرهای قوچان، تربیت حیدریه، نیشابور، سبزوار، گناباد نیز پایگاه انتقال خون فعال است. در شهرهای تربت جام و کاشمر نیز مرکز اهدای خون داریم که هنوز به صورت پایگاه فعال نیست اما امیدواریم پایگاه‌ها در این شهرها نیز فعال شود.

اسلامی افزود: اگر این هماهنگی شبانه‌روزی در مراکز اهدای خون و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها نباشد، قطعا استان دچار مشکل خواهد شد. طی هر شبانه روز اتاق‌های عمل در حد خیلی بالایی خون مصرف می‌کنند. در شرایط کرونایی میزان مصرف خون فقط به موارد اورژانسی اختصاص پیدا کرده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا عمل‌های انتخابی کم شده بود و به همین جهت مشکلات کمتری داشتیم، گفت: منظور از عمل‌های انتخابی یعنی عمل‌هایی که طبق برنامه‌های زمان‌بندی می‌توان برای آن برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و اقدام کرد و مانند اقدامات اورژانسی بدون برنامه و غافل‌گیری نیست. در حال حاضر نسبت به ابتدای شیوع کرونا حجم این عمل‌ها بیشتر شده و نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را چند برابر کرده است.

وی در خصوص شرایط اهدای خون گفت: افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، باید حدالاقل وزن ۵۰ کیلوگرم و سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال را داشته باشند. البته در خصوص اهداکنندگان مستمر، یعنی آن‌هایی که سالی سه مرتبه خون اهدا می‌کنند، تا سن ۶۵ سالگی نیز می‌توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند. خواهشمندیم عزیزانی که شرایط اهدای خون دارند، نسبت به انجام این کار اقدام نمایند. قطعا این بهترین هدیه‌ای است که می‌توانند قسمتی از سلامتی خود را به بیمارانی که در شرایط دشوار و سختی هستند، بدهند. علاوه بر این، افراد می‌توانند بدن خود را بیشتر به سلامتی نزدیک کنند.

اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ پایگاه اهدای خون فعال در مشهد وجود دارد، گفت: ۲ پایگاه اهدای خون در مجاورت حرم مطهر است. یکی پایگاه ثامن در پارکینگ شماره ۴ حرم و دیگری پایگاه امید واقع در نبش خیابان آیت‌الله هاشمی ۳ در طبقه منهای یک مجتمع تجاری امید قرار دارد. همچنین پایگاه امام رضا(ع) واقع در میدان تقی‌آباد در ابتدای خیابان دانشگاه؛ پایگاه شهید سلیمانی واقع در خیابان استقلال، بین استقلال ۲ و ۴؛ پایگاه شهید کریمی در منطقه قاسم آباد واقع در خیابان شریعتی ۲۸ و پایگاه مهر واقع در بلوار ابوطالب، نبش ابوطالب ۳۳ پذیرای داوطلبان اهدای خون است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید