این ابزار زمان مرگ را پیش‌بینی می‌کند

کدخبر: ۴۲۴۰۱۴
محققان کانادایی ابزاری برای محاسبه زمان مرگ ساخته‌اند که به بالا بردن کیفیت زندگی فرد بیمار در واپسین روزهای زندگی کمک می‌کند.
این ابزار زمان مرگ را پیش‌بینی می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اگرچه بیشتر کانادایی‌ها در اثر عوامل قابل پیش‌بینی فوت می‌کنند اما تنها ۲۰ درصد آن‌ها در سال آخر عمر در خانه مورد ویزیت پزشک قرار می‌گیرند.

برای درک نیاز افراد مسن به مراقبت در سال‌های آخر عمر محققان ابزاری به نام "احترام"‌(RESPECT) ساخته‌اند.

این حسابگر می‌تواند احتمال فوت فرد طی شش ماه آینده را پیش‌بینی کند. داده‌های آن براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ۴۹۱ هزار فرد مسن در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ است که تحت مراقبت خانگی بودند بدست آمده است.

دکتر ایمی هسو(Amy Hsu)، محقق موسسه برویر(Bruyère) و بیمارستان اوتاوا(Ottawa) و یکی از اعضای هیئت علمی این بیمارستان می‌گوید: محاسبه‌گر "RESPECT" به خانواده‌ها و عزیزانشان در برنامه‌ریزی کمک می‌کند. به طول مثال به آن‌ها کمک می‌کند تا برای آخرین سفر خود یا کنار هم بودن برنامه‌ریزی کنند.

این ابزار با استفاده از میزان زیادی از داده‌ها که نشانگر جمعیتی از افراد مسن در انتاریو است زمان فوت فرد را محاسبه می‌کند. محققان دریافتند که کاهش توانایی فرد در انجام کارهای روزمره مانند نظافت، استفاده از سرویس بهداشتی و فعالیت‌های حرکتی نشانه‌های قوی هستند که پیش‌بینی می‌کنند فرد مبتلا به بیماری ممکن است طی شش ماه جان خود را از دست بدهد.

دکتر پیتر تانوسپوترو(Peter Tanuseputro) ، پزشک و دانشمند از بیمارستان اوتاوا می‌گوید: دانستن مدت زمان زنده ماندن فرد در تصمیم‌گیری برای روش درمانی مناسب و محل مناسب برای انجام آن،‌ اهمیت زیادی دارد. هرچه یک فرد بیشتر به پایان زندگی خود نزدیک می‌شود روش‌های درمانی به سوی بالا بردن کیفیت زندگی پیش‌ می‌روند.

این ابزار با در نظر گرفتن بیمار و کسانی که از او مراقبت می‌کنند طراحی شده است و به طور آزمایشی در جوامع انتاریو مورد استفاده قرار گرفته است. کارکنان مراقبت در منزل و پزشکان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید