آمار بیماران تحت درمان کرونا افزایشی شد

طغیان مجددکرونا در تیرماه؟

کدخبر: ۴۲۴۳۵۷
اقتصادنیوز: روند نزولی تست‌های روزانه بیماری کرونا در کشور نرخ مثبت بودن تستهای کرونایی و به عبارتی شدت شیوع در این بیماری را به اوج دو ماهه خود رسانده است. افزایش ابتلا در این روزها آمار بیماران تحت درمان را صعودی کرده است.
طغیان مجددکرونا در تیرماه؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای اخیر روند بیماری کرونایی در کشور چند رکورد را به ثبت رسانده که مهمترین آنها افزایش شدت شیوع ویروس مرگبار کرونا در بازه یک ماهه اخیر بوده است. شاخص شیوع را می‌توان  از طریق نسبت ابتلا به تست به دست آورد.

اتفاق مهم دیگر روند افزایشی بیماران تحت درمان در روند هفت روزه این متغیر بوده که پس از دوماه دوباره افزایشی شده است

بررسی ابتلا و تست در روزهای اخیر

اتفاق عجیب در روزهای اخیر روند صعودی ابتلا در کنار کاهش تستهای روزانه درایران است. پس از شروع سال جدید و برپایی موج چهارم در ایران روند تستهای روزانه همواره افزایشی بوده تا ان جا که در روز 16 اردیبهشت به سطح 140 هزار و 527 نفر قرار رسیده و رکورد بیشترین میزان روزانه این متغیر در کل تقویم کرونایی کشور را به ثبت رسانید

همزمان با خاموش شدن موج چهارم از ویروس کشنده کرونایی، روند تستهای روزانه نیز به مرور کاهش پیدا کرد. 

اما اتفاق مهم از آنجا شروع شد که دوباره روند ابتلا افزایشی شد.

در حالی که روند ابتلای روزانه در کشور در ابتدای تابستان روندی صعودی را ثبت کرد، تستها بدون توجه به افزایش همه  گیری همچنان مسیر نزولی خود را ادامه دادند. به طوریکه اکنون از سطح بالای 100 هزار نفر در میانه بهار در روزهای اخیر به محدوده 75 هزار نفر تنزل پیدا کرده است.

میانگین هفت روزه این متغیر نیز (moving average) نشان می دهد به طور میانگین در هفت روز گذشته 83 هزار نفر آزمایش ابتلابه کرونا داده اندکه این رقم نسبت به میزان محاسبه شده در روز قبل خود 6.6 درصد کاهش پیدا کرده است. 

از آن سو بررسی روند ابتلای به کرونا درروزهای اخیر نشاندهنده آن است که در روزهای ابتدایی تابستان روند همه گیری این بیماری در کشور افزایش پیدا کرده و میانگین هفت روزه این بیماری به بالاترین سطح خود از ابتدای خرداد تا به الان رسیده است.

کرونا

رکورد شیوع کرونا در کشور

شمار مبتلایان روزانه کرونایی در کشور دو روز است که بالاتر از سطح 16 هزار نفر به ثبت می رسد. این متغیر طبق آمار و ارقام اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در روز 15 تیرماه معادل با 16 هزار نفر بوده که تقریبا هم شانه با 14 تیر بالاترین میزان ابتلا به کرونا در یک ماه و نیم اخیر هستند.

شاخصی که بهتر می تواند شدت شیوع این بیماری در کشور را ارزیابی کند نرخ پاسخ مثبت تست یا نسبت ابتلا به تستهای کرونایی درکشور است. در همین رابطه روند این نسبت نشان میدهد در روزهای اخیر متغیر شیوع درکشور باتوجه به افت میزان تست به بالاترین سطح دوماهه خود رسیده است. 

بنابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در روز جاری میانگین ابتلا در هفت روز اخیر برابر با 13 هزار و 450 نفر بوده که 16.2 درصد از میانگین هفت روزه ثبت شده در تستهای روزانه کرونایی تا میانه تیر ماه بوده است.

این سهم از شیوع کرونایی در کشور در قله 45روز اخیر بوده که همچنان هم صعودی است.

در کنار این متغیرها روند بیماران تحت درمان نیز که تا به امروز در مسیر نزولی قرار داشت در میانه تیر ماه دوباره صعودی شد.

کرونا

آغاز رشد در تعداد بیماران تحت درمان

اگر مجموع بهبود یافتگان و فوتی های تجمعی بیماری کرونا درکشور را ازکل مبتلایان کسر کنیم رقم حاصل بیماران تحت درمان در منازل و بیمارستانها به دست می آید. (active cases) این متغیر نشان میدهد در هر موقعیت در تقویم کرونایی کشور چند نفر در حال درمان خود هستند. 

در همین رابطه روند میانگین هفت روزه بیماران تحت درمان در کشور در روز 15 تیر ماه معادل با 244 هزار و 250 نفر بوده که نسبت به روز قبل 0.11 درصد افزایش پیدا کرده است. 

در این رابطه می توان گفت در روز 22 خرداد سرعت کاهش در این متغیر رفته رفته کمتر شده و از منفی 2 درصد در آن روز به 0.11 درصد در روز 15 تیر ماه رسیده است.

به عبارت دیگر در این روز رشد متغیر بیماران تحت درمان برای اولین روز در دو ماه اخیر مثبت شده و روند افزایشی خودرا در این روز آغاز کرده است.

درنهایت آمارهای کرونایی کشور در روزهای اخیر دو نکته مهم را در برداشته است.

نکته اول کاهش تستهای روزانه کرونایی در کشور در عین افزایش ابتلا بوده که نشان دهنده شدت شیوع در کشور و بی اهمیتی بیشتر افراد نسبت به روزهای قبل بوده است.

نکته دوم در این مورد افزایش بیماران تحت درمان در منازل و بیمارستانها بوده است که در روز 15 تیر افزایشی شده و برای نخستین روز در دوماه اخیر رشد مثبت را به ثبت رسانده است.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک