هشدار روسیه درباره وضعیت وخیم افغانستان

کدخبر: ۴۲۴۵۷۳
سرگئی لاوروف گفت: تحولات افغانستان رو به وخامت است و مسکو آمادگی دارد تا در راستای اطمینان از امنیت متحدان منطقه ای، از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان به گونه ای شایسته استفاده کند.
هشدار روسیه درباره وضعیت وخیم افغانستان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت در افغانستان رو به وخامت می رود و چنانچه لازم باشد، مسکو آماده دفاع از متحدان منطقه ای خود است.

رویترز گزارش داد، لاوروف در این باره افزود: روسیه آماده است برای حصول اطمینان از امنیت متحدان منطقه ای از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان که یکی از بزرگترین پایگاه های روسیه در خارج از این کشور است، استفاده کند.

وی گفت: ما به دقت آنچه که در افغانستان در حال رخ دادن است زیر نظر داریم. اوضاع آنجا در مواجهه با خروج شتابزده نظامیان آمریکا و ناتو از این کشور، به سرعت رو به وخامت است.

لاوروف ادامه داد: آنها (آمریکا و ناتو) نتوانستند به دستاوردهای قابل توجهی در راستای برقراری ثبات طی دهه ها حضورشان در افغانستان برسند.

وی همچنین گفت که تعهدات نظامی که روسیه تحت چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) متقبل شده است؛ ضمانت اجرایی دارند. این پیمان پس از فروپاشی شوروی سابق به وجود آمد که از اعضای آن می توان به قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر نیز دفتر ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای از رایزنی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و تاجیکستان خبر داده بود. طرفین در این گفتگوی تلفنی در خصوص اوضاع دشوار در مرز میان تاجیکستان و افغانستان (در پی پیشروی‌های اخیر طالبان) رایزنی کرده بودند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این گفتگوی تلفنی از آمادگی مسکو برای ارائه کمک در زمینه تحولات مرزی با افغانستان خبر داده و این موضوع را به اطلاع «امام علی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان رسانده بود.

پیشتر نیز «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم بخش آسیای وزارت خارجه روسیه ساعاتی پیش طی سخنانی از حمایت کشورش و سایر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) از امنیت مرزهای تاجیکستان خبر داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید