آزادسازی معادن بدون مزایده صحت دارد؟

کدخبر: ۴۲۴۶۷۰
رزم حسینی گفت: آزادسازی معادن طبق مزایده دنبال می شود و حتی یک مورد آزادسازی معدن بدون مزایده انجام نشده است.
آزادسازی معادن بدون مزایده  صحت دارد؟
به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، رزم حسینی وزیر صنعت ،معدن و تجارت امشب ۱۶ تیرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی آزادسازی ۶هزار معدن حبس شده و واگذاری آن ها از طریق مزایده پرداخت.

رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بنده وقتی برنامه خودم را به مجلس شورای اسلامی می دادم یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس و در گذشته مقام معظم رهبری این بود که معادن کشور فعال شوند افزود: از برنامه‌هایی که بنده به مجلس دادم این بود که منابع و معادن که حبس شده بود را باید از مسیر قانونی به فعالان جدید واگذار کنیم.

وی ادامه داد: از سال گذشته یعنی حدود آبان‌ماه مطالعاتی شروع شد و تیم‌های تخصصی در وزارت صنعت با تشکل‌های بخش خصوصی و همه کسانی که دست‌اندرکار موضوع بودند بر اساس آیین‌نامه شورای عالی معادن کشور طرحی را آماده کردند.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به اینکه معادن جزو انفال است و باید فعال باشند گفت: معادن به مرحله کارشناسی گذاشته شد تا مقدمات کار فراهم شود و بر اساس سامانه مربوط به دولت الکترونیک کار دنبال می شود . طبق مزایده کار دنبال می شود، متاسفانه در فضای رسانه‌ای با آلودگی‌های رسانه‌ای مواجه شده‌ایم .ما حتی یک مورد نداشتیم که بدون مزایده برگزار شود، این موضوع ربطی به دوران انتخابات ندارد بلکه یک وظیفه ذاتی وزارت صمت است، مسئولین در پایان دولت تا آخرین ساعت باید کار کنند لذا ما نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه آزادسازی معادن یکی مطالبات جدی فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس است افزود: آزادسازی معادن یک اقدام شجاعانه و خردمندانه بود، در طرح آزادسازی معادن تا این لحظه حتی یک ریال هم از کسی گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه کسی از کار نکردن مواخذه نمی شود اظهار کرد: همه مسئولینی که کار انجام می دهند ممکن است از کار آنها انتقادات و ایراداتی صورت بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما در خرداد ماه و قبل از انتخابات کار را انجام داده ایم گفت: در بخش معادن شک و شبهه ای در کار نیست لذا کار بسیار ارزنده‌ای صورت گرفته است. باید بدانیم که معدن فروشی نیست و در این رابطه پولی دریافت نمی‌شود. این کاری که انجام می‌شود ریل گذاری برای دولت بعدی است تا دولت بعدی بر اساس ریل‌گذاری معادنی که واگذار شد را پیش ببرد.

رزم حسینی با اشاره به اینکه وزارت صمت یک بنگاه سیاسی نیست بلکه یک بنگاه تخصصی و اقتصادی است بیان کرد: ما به وظیفه ذاتی خودمان عمل کرده‌ایم و دستگاه قضا مختار است تا هر دستوری را بدهد لذا باید طبق قانون عمل کرد.

وی تصریح کرد: در گروه های مربوط به سنگ های تزیینی ضمانت‌نامه‌های بانکی پول نیست، بنده فرد ششم این وزارتخانه هستم به گونه ای که کمترین تغییرات در دوره ما صورت گرفته است ضمن اینکه وزیر مختار است و همکاران خود را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه فرآیند واگذاری طبق قانون از طریق مزایده برگزار می‌شود بیان کرد: فرآیندها به صورت قانونی در سامانه ستاد مزایده ها و مناقصات دولت انجام می شود، اعضای تشکل ها و نمایندگان وزارت صمت در مزایده حضور دارند و به همین خاطر امکان هیچگونه رانت و یا تخلف قانونی میسر نیست.

وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: وزارت صمت بر روند فعالسازی معادن توسط برندگان مزایده نظارت دارد.

رزم حسینی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال است کارهای بزرگی در صنایع معدنی صورت گرفته است گفت: برای اینکه مواد معدنی را از فلات ایران حمل نکنند و در جاده‌های کشور و در ترافیک قرار نگیرند و میلیون ها تومان هزینه بابت حمل و نقل به کنار دریا صورت نگیرد ، گفتیم که آب را به کنار معادن بیاورند لذا این کار بزرگ صورت گرفته است تا حمل و نقل صورت نگیرد .

قطعی برق به صنایع مختلف آسیب می‌رساند

وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه برق حدود دو هزار مگاوات وزارت صنعت نیروگاه دارد و برای تکمیل کردن برق صنایع ۱۰ هزار و ۴۰ مگاوات در نظر گرفته شده است و این امر هم نیز مربوط به قبل از انتخابات است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت ، معدن و تجارت ۱۰ هزار و ۴۰ مگاوات با شرکت‌های فولاد مبارکه فولاد خوزستان، گل گهر و شرکت ملی مس ایران موافقتنامه آماده کرده است لذاهر لحظه که مجوز صادر شود ما کار اجرایی را شروع می کنیم،بنابراین قبل از انتخابات قرارداد تولید ۱۰ هزار و ۴۰ مگاوات برق در حوزه صنعت بسته شد.

رزم حسینی با اشاره به اینکه قطعی برق به صنایع مختلف آسیب می‌رساند خاطرنشان کرد: متاسف می شوم که واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند، ما نمی‌توانیم تولید کشور را متوقف کنیم. امروزه فراوانی کالا را در بازار ایران ملاحظه می کنیم، کارخانجات ما در ۲۵ رشته فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در این ۹ ماه به ۲۵ استان سفر کردم و به ۱۰۰ شهر در سراسر کشور رفتم و از کارخانجات بازدید کردم افزود: صنعت نساجی در سه شیفت کار می‌کنند، الان افتخار نظام و دولت است که کارخانجات نساجی فعال هستند.

وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: حدود ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند که جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است . صنایع معدنی ایران در دوران تحریم با انجام تهاتر کارخانجات فولاد صادرات محور شده است، ۴ میلیارد دلار در سال گذشته تهاتر کرده ایم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه امنیت ملی کشور در اولویت است عنوان کرد: برخی از خانه ها و بیمارستان ها در اولویت برق هستند لذا برق حوزه صنعت قابل مدیریت است، گفته شد دو سه هفته اخیر زمان تعمیرات و تعطیلات کارخانجات باشد تا به صنعت برق کشور کمک شود .

وی با اشاره به اینکه ما از همکاری کارخانه ها تشکر می کنیم افزود: حتی علاقمند نیستیم یک شیفت کاری، کارخانه ها تعطیل شود. وزیر نیرو درخواست تامین ۴ هزار مگاوات برق را کرده است به طوری که ما ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات به شبکه داده ایم .

تعطیل شدن خط تولید پراید کار بزرگی بود

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در صنعت خودرو حتماً باید خصوصی‌سازی صورت گیرد افزود: تعطیل شدن خط تولید پراید کار بزرگی بود.

رزم حسینی با اشاره به اینکه از روز اولی که وارد وزارت صمت شدم مخالف جدی انحصار خودرو بودم گفت: نباید فضای رقابتی را در بازار ایران از دست بدهیم، مردم باید خودروی با کیفیت سوار شوند، واردات خودرو باید آزاد شود، بخش خصوصی باید فعال شود و به میدان بیاید .

وی با اشاره به اینکه قرارداد جدید با شرکت‌های بزرگ می بندیم که در ایران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند افزود: انصافاً ایران خودرو و سایپا کیفیتشان بهتر شده است، شورای رقابت مدعی است که باید قیمت‌گذاری کند، همه اختیارات در دست وزارت صنعت نیست، بنده خیلی امیدوارم که دولت بعدی بتواند در این حوزه تحولی را ایجاد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما کار تشکیل هلدینگ‌ در معادن کوچک را آغاز کرده ایم گفت: شرکت ملی مس متعهد شد تا معادن کوچک کنسانتره را به صورت هلدینگ تشکیل دهد و محصول را خریداری کند و معادن کوچک توسط ایمیدرو به عنوان یک شرکت هلدینگ بزرگ باید معادن کوچک را تجمیع کند.

وی بیان کرد: از لحاظ فنی و خرید تضمینی به آنها کمک خواهیم کرد همچنین از لحاظ مالی به آنها کمک خواهیم کرد الان بخشی از کار به صورت آزمایشی دنبال می‌شود ، بنابراین معادن کوچک و متوسط فعال تر خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید