کاهش ۵۳ درصدی بارش نسبت به سال قبل؛

خبر بد هواشناسی برای کشاورزان و دامداران

کدخبر: ۴۲۵۶۸۳
مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.
خبر بد هواشناسی برای کشاورزان و دامداران

به گزارش اقتصادنیوز ، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و قسمت‌هایی از خراسان شمالی بارش پراکنده باران انتظار می‌رود.

او افزود: طی ۲ تا ۳ روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب برای برخی نقاط جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات شرق، شمال هرمزگان و ارتفاعات جنوب کرمان رشد ابر همراه با رگبار و وزش باد پیش بینی می‌شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به گرمای هوا، کشاورزان دور آبیاری در مزارع سبزی و صیفی را تنظیم کنند، چرا که نیاز آبی گیاه بالا می‌رود.

او ادامه داد: دامداران نواحی شمال غرب قسمت سواحل خزر و جنوب شرق طی ۲ تا ۳ روز آینده از رفتن به ارتفاعات و نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر برداشت میوه در مناطق مرکزی و جنوبی در ساعات خنک روز بیان کرد: زنبورداران این‌ مناطق به دلیل گرمای هوا بر روی کندوها سایه بان ایجاد کنند، همچنین باغداران برای جلوگیری از پوکی پسته‌ها، باغات را با آب سالم به منظور خنک کردن آب پاشی کنند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۱۳۰.۸ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۷۸.۸ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۵.۴ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۴۲ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال بلندمدت و ۵۳.۱ درصدی مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به کاهش بارش در کل کشور، خشکسالی ملایم تا شدید در تمام مناطق حاکم است که این موضوع به واسطه کاهش عملکرد ضربه مهلکی را به بخش کشاورزی وارد کرده است.

به گفته حقیقت، بنابر مدل‌های اقلیمی بارش در سال زراعی آبی با تاخیر آغاز می‌شود که این موضوع مناطق دیم غرب و شمال غرب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

او افزود: با توجه به شرایط بارش و پیش بینی تاخیر در بارش‌های پاییزه، سال خشکی پیش روست و همواره پیش بینی می‌شود که مشکل آب در بخش کشاورزی استمرار یابد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: مدل‌ها نشان می‌دهد که دما طی ماه‌های آتی نرمال و بیش از نرمال است و به طور کلی ذات تابستان با گرما همراه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید