تکذیب خبر فوت محمدرضا قادری، پدر نقاشی دیواری ایران

کدخبر: ۴۲۵۹۶۹
پدر نقاشی دیواری ایران، از اتفاقی تلخ در انتشار اشتباه خبر فوتش روایت کرد و گفت: این خبر یک تشابه اسمی بود به نام محمدرضا قادری که آن مرحوم گرافیست بود وبنده در کار نقاشی دیواری.
تکذیب خبر فوت محمدرضا قادری، پدر نقاشی دیواری ایران

به گزارش  دنیای اقتصاد به نقل از ایسنا، محمدرضا قادری، نقاش ، احیاگر و پدر نقاشی دیواری  که چندی پیش خبری اشتباه درباره فوت ایشان در رسانه ها منتشر شد، در گفتگویی  با ایسنا هم درباره این اتفاق تلخ و اشتباه رسانه ای پاسخ داده هم درباره مهجور ماندن نقاشی دیواری در ایران گفت وگو کردخ است.

از زمان وچگونگی شروع فعالیت هنری تان بگویید؟

من از هشت سالگی یعنی پنجاه و چهارسال پیش که در کلاس دوم ابتدایی بودم با تشویق معلمم نقاشی رو با مداد معمولی شروع کردم باعلاقه ای که به نقاشی درخود دیدم و چند سال بامداد رنگی کارکردم ، در سال 1349 اولین نقاشی رنگ روغن رو در کلاس اول راهنمایی کشیدم ودر سال 1351 عضو کانون فکری و کتابخانه کودکان ونوجوانان شدم ودر آنجا به این دلیل که سطح نقاشی مرا فراتر از حدسنی  میدیدن به عنوان مربی آموزش نقاشی کودکان ونوجوانان انتخاب شدم.اینکار بنده تا سال 1355 ادامه داشت تا اینکه یه کارگاه گالری نقاشی رنگ روغن بازکردم وتابلو رنگ روغن چهره و منظره سفارش میگرفتم و گه گاهی نقاشی دیواری در منازل ورستورانها میکشیدم تا اینکه با دوستانی که در هنرهای تجسمی پیدا کردم هنر کشیدن نقاشی پلاکارد سردرب سینما رو شروع کردم و در سال 1357 انقلاب اسلامی درحال شکل گیری بود که اولین نقاشی دیواری حضرت امام (ره) را در یکی از کوچه های میدان شهیدهرندی فعلی به سبک گرافیک شبانه اجرا کردم. تا اینکه در سال 1358 تعدادی نقاشی دیواری وشعار نویسی کارمیکردم ودر سال 1359 در اوایل شروع جنگ تحمیلی اولین نقاشی دیواری بزرگ ایران رو با 380 متر مربع در تهران اجرا کردم که بازتاب وسیعی داشت واین باعث شد نقاشی دیواری شهری موردتوجه بیشتری قرارگیرد .از آن زمان نقاشیهای دیواری بزرگ دیگری درسالهای 1362 و63 در میدان خراسان انجام دادم. سپس بزرگترین نقاشی دیواری در خاورمیانه یا شاید درجهان را در خیابان پیروزی تهران به ابعاد 540 متر مربع باطرح (جنگ به پایان نمیرسد الا برفتن حزب بعث عراق) که با سه زبان فارسی ، عربی وانگلیسی اجرا کردم.این نقاشی بازتاب خوبی در جهان داشت که تا هم اکنون 42سال هست که به نقاشی دیواری درسراسر کشورادامه داده ام .

شروع کار حرفه ای شما با اجرای کدام اثر بود؟ بااولین نقاشی دیواری چهره حضرت امام (ره) و رزمندگان در جبهه وجنگ در تهران

درباره بزرگترین نقاشی که تا به حال کشیده اید توضیح دهید؟ بزرگترین نقاشی دیواری در تهران بود که یکبار در سال 1364 وبعداز 20سال مجدد روی همان دیوار با عکس شهدای افراسیابی اجرا شد.

هر هنرمند در شاخه هنری خود صاحب روش و سبک خاصی هست شما به طور حرفه ای در چه زمینه ای از نقاشی فعالیت دارید?

من در سبک رئال و بیشتر چهره نگاری و منظره فعالیت دارم .

چه نقطه ی مشترکی بین شما و آثارتان وجود دارد؟

من بیشتر درمورد  شهدای انقلاب وجنگ تحمیلی فعالیت داشتم چون هرچه داریم از رشادت همین شهدا هست

از چهره نگاری شهید سردار سلیمانی برایمان بگویید؟

اولین چهره نگاری شهید سردار سلیمانی در روز تشیع پیکر سردار در شهر قم داربست بسته شدکه درابعاد 240 مترمربع اجرا کردم وبعد در شهر اهواز وشهرهای دیگر . بزرگترین چهره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رادر روز اولین سالگرد این شهید در تهران تقاطع بزرگراه شهید باقری و بزرگراه شهید سردار سلیمانی (رسالت سابق)درابعاد 345 متر مربع کشیدم.

توصیه ی شما به جوانان علاقه مند به این هنر چیست؟

جوانانی که علاقه مند به هنر نقاشی دیواری هستند باید پشتکار داشته باشند چون کار بسیار سخت ومشکلی هست وسختیهای خودش را دارد فقط با اجرا وتمرین مداوم هست که میتوانند در این هنر جهانی فعالیت داشته باشند چون نقاشی دیواری اولین هنر بشر هست که از اول خلقت انسان روی دیواره های غارها اجرا کردند

خبری مبنی بر فوت شما در رسانه ها پخش شد،چطور این اتفاق افتاد؟

این خبر یک تشابه اسمی بود به نام محمدرضا قادری که آن مرحوم گرافیست بود وبنده در کار نقاشی دیواری ، ایشان عضو حوزه هنری بودند و تعدادی نقاشی روی بوم و پوستر درمورد هشت سال دفاع مقدس کشیده بودند و بنده چون در فضای مجازی ونقاشی دیواری بیشتر فعالیت داشتم اسم بنده رو سرچ کرده بودند و فکر کردن بنده درگذشتم ونا خواسته در سراسر کشور این شایعه در صداوسیما وتمام خبرگزاریها وفضای مجازی پخش شد

با توجه به حرفه ای که دارید،پیشنهادتون برای زیباسازی بصری شهرها چیست؟

در کشورهای اروپایی و سراسر جهان نقاشی دیواری رابرای جلب توریست وزیبایی شهرها استفاده میکنند ولی کشورما هنوز به اینکه نقاشی دیواری چه خصوصیات خوبی برای نشاندادن فرهنگ و صنعت توریسم دارد دست نیافته

درآخر نگاه شما به آینده ی نقاشی دیواری در ایران چگونه است؟

اگر اساتید وهنرمندان ومسئولین دست بدست هم بدهند ،می توانیم تاریخ ایران را از طریق اجرای کارهایی مثل داستانهای اساطیری شاهنامه فردوسی و اشعار حافظ و تاریخ دانشمندانی مثل بوعلی سینا و... روی دیوارهای شهرهای سراسر کشور بصورت نقاشی دیواری بهتر معرفی کنیم. دراین صورت دگرگونی بیشتری در نقاشی دیواری به عمل می اید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید